Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösdrift med lättfödda kallblod.  (läst 10028 gånger)

kirin

• Västerbotten
Lösdrift med lättfödda kallblod.
« skrivet: 23 aug-11 kl 16:01 »
Kommer här med nya frågor.
Har ju mina två kallblod på lösdrift sen i höstas, och lät dem gå på fri tillgång till hösilage under vintern efter en del råd från folk.
Men nu har jag helt enkelt insett att mina pållar är alldeles för lättfödda för att det ska funka att hålla dem i någorlunda hull utan att de ser ut som tunnor. Men samtidigt vill jag att de ska kunna äta så lång tid som möjligt under dagarna.
Har kikat runt lite efter olika lösningar och läst om bland annat finmaskiga hönät som jag funderar lite på.

Finns det någon som har liknande problem och hur har ni löst det?
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Lösdrift med lättfödda kallblod.
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 23:19 »
Stora marker, motion.
Sen brukar det ju vara lite knepigt med hästar som blir tjocka av att se på gräs.
Har du rundbal så kan du köpa ett nät som är finmaskigt som man trär över så att de får kämpa lite.
Annars kan du köpa ett hö med låga värden och verkligen räkna ut en ordentlig foderstat.
Se till att ge dem underhållsbehovet och inte banta. Kroppen måste fortfarande kunna fungera på ett korrekt sätt.
Har du möjlighet kan du fodra regelbundet med begränsat hö, du kan blanda halm med hö osv.
Underhållsbehovet kan lätt tilgodoses med hö men vill du förlänga tuggtiden så lägg in halm. Har du en stor hage med varierad terräng och skog så har de alltid en del att pilla med också.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 03:12 »
Ett vanligt problem såhär i vågen av "naturligt med fri tillgång på hö och gå på lösdrift", en våg som jag själv har hetsats i med egen häst som nu är död på grund av återkommande fångattacker.
Fri tillgång på hö är - Enkelt. Framförallt för hästägaren. Men inte särskilt naturligt eftersom höet som vi ger fri tillgång är av en väldigt hög kvalitet och dessutom ligger samlat i en enda hög så att hästarna kan stå stilla och (hets)äta till de faller i koma.

Du är redan inne på en bra linje med finmaskiga hönät. Det går att beställa nät från olika leverantörer och få dem sydda efter egna mått, eller så beställer du färdigt från en återförsäljare. Det viktigaste är att du anpassar mask-storleken till hästarna. Det får ju inte vara för lätt att få ut höet. Gärna ett strå i taget. En del hästar är duktigare än andra på detta och lyckas få i sig mera mat och de kanske ska ha hö med mera finmaskigt nät. Om hästarna har olika energibehov och står på stall, så kan man ju fodra magert ute i hagen och sedan ge olika givor till hästarna när de står inne i box på natten.
Jag tycker att man kan försöka hänga ut hö-nätet i hagen på olika platser, så att hästarna får lite motion när de flyttar sig runt och växlar påsar. Använd så mycket av hästhagen som möjligt. Och fördela även ut saltsten och vatten på olika platser om det går.

Förutom tipset att försöka få tag på hö av lågt energi-innehåll så kan man faktiskt justera detta lite själv också, genom blötlägga höet i några timmar före utfodring. Sockret i höet löser sig i vattnet och du drar ur cirka 20% av sockret i höet på detta sättet, det är ganska mycket! Häll bort sockervattnet och låt hästarna äta av höet. Blött hö är också bra för hästens luftrör eftersom det inte dammar. Det här är också väldigt bra om man vill förebygga fång. Men det är lite meckigt att stå ute och vattna hö och hälla av sockervatten i massor av liter under vintern om man inte har bra ordnat med frostfritt vatten och ett avlopp någonstans.

Lycka till! :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 05:43 »
Jag väljer/odlar hö som passar att ha fri tillgång på, mina lättfödda B-ponnys + en D-ponny hets äter inte dom har gått på fritt med hö i tre år nu utan när eller andra begränsningar. Det gäller att välja ett hö som är lite mer gammaldags och inget turbo hö till dom.

Jag råkade få fel hö av min bonde i vintras en period och då gick dom upp i vikt vilket jag kompenserat under sommaren med en tid på riktigt magert bete.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 07:14 »
Jag funderar på, utan att ha någon erfarenhet, hur sockret kan lossna från blött hö, silage innehåller ju mängder av vatten och ska man då spola hö för att få bort det så måste man verkligen fodra små intervaller, speciellt på vintern. Jag vet att principer fungerar på uppblött betfor men det är ju också sockerbetor.

Jag tror absolut på fritillgång på grovfoder. Det är bäst för hästens matsmältning och välmående. Det är mycket svårt att tillgodose tuggbehovet när man fodrar givor, då måste det vara rekativt stora. Plus att det måste komma i väldigt täta intervaller. Där håller jag ju med om att fritillgång är lättare för ägaren. Även om det är svårt att få ut balar på över 300 kg utan traktor.
Det jag har lärt mig är att balansen är jätteviktig. Kvoten måste vara anpassad till hästens näringsbehov så att den inte lagrar fett i onöden för att obalanasen gör att matsmältnigen blir rubbad på sikt. Nu generalliserar jag. Det krångliga med att begränsa och reglera fodergivor är att hästen ofta får en "chock" när den kommer ut på bete och då kommer ofta fång för att hästens kropp inte är inställd på det. För att det ska bli rätt måste man ha en inbetning på över 6 veckor.

www.dissolve.blogg.se

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 07:30 »
Jag letade efter fakta om just detta med socker. Det som jag hittar är att det optimala är att hö ska vara blötlagt 30 minuter, då får man det mest effektiva näringsurkalningen. Innan 30 gör det inte så mycket skillnad. Problemet som jag förstår det så kan blötläggning av hö längre än 5-10 minuter kan leda till att dammpartiklar binds till höet. Höet torkas för att skydda det från microorganismer. En kortare blörning fungerar bara bra om man vill få det dammfritt däremot.

jag löser lite naturvetenskap nu samt veterinärmedicin. Mina spekulationer är att när man torkar hö så skyddar man det från microorganismer och bakterier. Det finns givetvis bra bakterier som fyller en funktion. Men så fort man blötlägger hö så blir det angrippet av nya bakterier som inte behöver vara lika bra. Bakterier har ju en tendens att kunna leva överallt, även i radioaktivt avfall och extrem hetta eller kyla för den delen.
Det finns ju en anledning till att silagebalar bara ska vara öppna ett visst antal dagar.
Men detta är bara spekulationer och det vore super intressant att få veta hur det fungerar med socker avrinning! :) :)
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 07:38 »
Mycket erfarna hästveterinärer på skara hästklinik rekommenderar att  ge blötlagt hö till fånghästar. Gärna minst 1 timma (gärna över natten)  till just fånghästar. Det var det bästa tips vi kunde få till vårt shetlandsto med fång. Idag är hon fri från fången och vi vågar inte ens tänka på att ge henne torrt hö igen. Här är de blötlagt som gäller.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 07:50 »
Spännade! jag har ingen erfarenhet av fång, men vad sa dem hände men höet vid blötning. Är det det som maniacdarling skriver om?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 08:00 »
Dom menar att sockret aldrig kan försvinna helt, men man kan reducera det genom att blötlägga höet. Sockret lakas ur helt enkelt.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 08:06 »
Gjorde lite efterforskning , inte för att tvivlar efter jag läste att skara rekommenderar det. Jag är bara intresserad av den kemiska processen, men den var svår att hitta, finns det någon hemsida?

Är det någon skillnad på att spola med varmt eller kallt vatten och hur länge blötlägger ni det? Gäller samma princip på silage?
www.dissolve.blogg.se

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 24 aug-11 kl 08:10 »
För att tillgodose våra hästars behov av fri tillgång av grovfoder så ställer vi in halmbalar (storbalar) som komplement till ensilagegivorna. Det är lättfodrade kallblod med stort tuggbehov och vi är även frikostiga med träd, ris, etc så att de kan få sitt behov av både mat och mineraler tillgodosett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 24 aug-11 kl 08:19 »
känner ej till någon hemsida där de står, men googla så kanske du hittar :)

Har aldrig fått något direktiv om de ska vara varmt eller kallt vatten, ja tar kallt.  Att spola genom höet har ja svårt att tro hjälper särskilt mycket, veterinärerna var väldigt noga med att säga att höet ska "bada" i vatten   och ligga i minst 1 timma.

Är nog mer effekivt med en ordentligt blötläggning, dvs inte att endast spola igenom det.

Hösilage har ja tyvärr ingen erfarenhet om när de kommer till blötläggning.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 24 aug-11 kl 08:29 »
ok, jag har googlat som en galning men hittar inget som är tydligt. Men man måste väll hitta rätt ord. Det är inte någon mening med att störa veterinärer heller med sånna frågor, om man inte är veterinärstuderande det vill säga  :-\ Men det är inte så konstigt.

Ok så det är full plötläggning, har du ett antal "tunnor" så att du kan blötlägga flera givor på en gång?
www.dissolve.blogg.se

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 24 aug-11 kl 09:02 »
Jag blötlägger en portion åt gången, fodrar 4 gånger per dag.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #14 skrivet: 24 aug-11 kl 09:04 »
Ok, låter omständigt, men man gör ju precis alls för de "små" djuren
www.dissolve.blogg.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 24 aug-11 kl 09:19 »
Magnetspärrar på timer (elstängsel) till flera mathagar tycker jag är en bra lösning. Inte jättedyrt heller. Då kan man lägga ut flera givor men behöver inte vara där för att dela ut dom. Kan kombineras med varsin låda pallkragar + finmaskigt armeringsnät (svetsa själv/specialbeställ) för längre ät-tid.
//Lina

SannaF

• -
« Svar #16 skrivet: 24 aug-11 kl 10:02 »
Då jag har en väldigt lång hage så har jag sett till att ha vatten på ena sidan och mat på andra - det har funkat ok men som andra skriver, hö/silage gjort för fri tillgång är att tänka på samt hönät så att de inte kan vräka i sig.
Stora tuggor är inte heller bra för matsmältningssystemet.
Mot nya äventyr!

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #17 skrivet: 24 aug-11 kl 10:17 »
Vi har gjort samma sak, mat längst bort på hektarerna (plural?) och vatten nära lösdriften. Då hinner de skita påväg till lösdriften iställer för att stå där inne och fisa  8)
www.dissolve.blogg.se

SannaF

• -
« Svar #18 skrivet: 24 aug-11 kl 10:20 »
Vi har gjort samma sak, mat längst bort på hektarerna (plural?) och vatten nära lösdriften. Då hinner de skita påväg till lösdriften iställer för att stå där inne och fisa  8)

;D ;D
Mot nya äventyr!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 sep-11 kl 00:51 »
(Det var jag som skrev under namnet maniac-darling , men har bytt nick. )

Detta blev en väldigt intressant tråd! :)

Jag tycker det är kul att till o med skara framhåller blötläggning till fånghästar! Det är relativt okänt att man kan göra så för att reducera sockermängd. Utvecklingen går framåt. Jag tycker verkligen att man borde fråga veterinärerna om dessa frågor. De behöver få frågorna för att kunna ta reda på mera i sin tur, och sedan eventuellt rekommendera sina patienter till nya råd o tips. Forskare gör vad de kan för att få ut ny information, men ibland går det onödigt trögt. Bättre att vi som har daglig kontakt med veterinärerna öser på med frågor och tjat. Det handlar ju om våra pälsklingars väl o ve :) Det känns som det inte var länge sedan man trodde att fång berodde på hög proteinhalt i fodret, och jag har hört veterinärer säga både den ena och andra tokigheten. Flera myter lever kvar i allra högsta grad. Fram för mer forskning och kunnande! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 3 användare
beekeepern, peterm, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser