Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusdrömmar.  (läst 1811 gånger)

Berg1

• När allt känns hopplöst, ring pappa!
    • Västmanland
Hönshusdrömmar.
« skrivet: 22 aug-11 kl 19:01 »
Skulle ha blivit med höns denna sommar, men eftersom golvet i den gamla lekstugan var för dåligt så blev den hönsdrömmen uppskjuten ett år. Fördelen är väl att Maken har föreslagit att vi ska bygga ett helt nytt hönshus i stället ;D. Inget ont som inte har något gott med sig.
Så nu har jag en hel lååång vinter framför mig att planera och drömma om mitt blivande hönshus. Jösses vad mycket det är att fundera på ??? , vilken tur att det finns så många erfarna hönsälskare här på alternativ som delar med sig av sin kunskap. :)

Det som jag sitter och lurar på just nu, är hur stora reden man ska ha till sina höns? Eftersom många pratar om "expedithyllor" som reden så anar jag att en lagom storlek är ca 40x40 cm. Stämmer detta?
Sen undrar jag hur många reden jag behöver ha?  Jag har tänkt att det ska få bo 8-10 höns och en tupp här hemma (och så förhoppningsvis kanske några kycklingar emellanåt...)  :P

Bor i liten röd stuga på landet, med man, vovve och två tjock kusar. Drömer just nu om mer tid hemma, höns, ankor och får (kankse ett par grisar också).

Anne fra Norge

• Blekinge
SV: Hönshusdrömmar.
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 08:46 »
Så heldig du er som skal bygge deg nytt hønsehus ;D

40x40 cm reder er helt fint. Jeg har pleid å ha et rede som er en del bredere slik at flere kunne ruge der samtidig. Det har gått helt fint det også.

Nå bruker jeg transport kasser for katt, de er  mindre enn 40x40, mer 30x30 og veldig enkle å ta ut for å spyle dem, eller dersom en av hønene legger seg for å ruge og jeg vil flytte henne med rede og alt.

Når det gjelder antall reder til 8 høns, holder det antagelig med to stk. Jeg har hatt 4 til mine 6 stk og det er bare 2 av dem som har vært i bruk. Nå har jeg fjernet to av dem. Det er bare en av hønene som legger i den ene kassa. Det er merkelige greier, men de aller fleste skal på død og liv legge i samme kasse selv om kassene er identiske og står ved siden av hverandre. Innimmellom er det den andre kassa som er den foretrukne. Det kan bli kø ved verpekassa, med hyl og bråk, men det er ikke snakk om å bruke den kassa som står ledig ved siden av ;D

Lykke til med huset!

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 11:20 »
Jag har plastlådor som reden, de är anpassade till expedithyllan och det fungerar jättebra.
Lätta att hålla rena och hönorna föredrag de röda lådorna framför vitt hembyggt rede.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Berg1

• När allt känns hopplöst, ring pappa!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 13:26 »
Vad bra, då har jag rätat ut några ???

Jag har plastlådor som reden, de är anpassade till expedithyllan och det fungerar jättebra.
Lätta att hålla rena och hönorna föredrag de röda lådorna framför vitt hembyggt rede.

Smart med plastlådor, stor fördel att de är lätta att hålla rent. Har just läst en långtråd om de hemska röda kvalstren, så jag har förstått att det är viktigt att kunna sanera sitt hönshus på ett enkelt sätt om det skulle bli aktuellt. Får väl överge tanken på mina söta "korgreden" till fördel för praktisk plast  ;)

Når det gjelder antall reder til 8 høns, holder det antagelig med to stk. Jeg har hatt 4 til mine 6 stk og det er bare 2 av dem som har vært i bruk. Nå har jeg fjernet to av dem. Det er bare en av hønene som legger i den ene kassa. Det er merkelige greier, men de aller fleste skal på død og liv legge i samme kasse selv om kassene er identiske og står ved siden av hverandre. Innimmellom er det den andre kassa som er den foretrukne. Det kan bli kø ved verpekassa, med hyl og bråk, men det er ikke snakk om å bruke den kassa som står ledig ved siden av ;D

Tänk vilka härliga djur de är, de vet sannerligen vad de vill...  ;D Om du har två reden till dina höns och de ändå väljer att köa för det ena, så räknar jag med att det räcker med två. Eller så får det bli fyra, för som jag förstått det så verkar det som alla som har höns till slut har fler än de tänkt från början  ;D.
Bor i liten röd stuga på landet, med man, vovve och två tjock kusar. Drömer just nu om mer tid hemma, höns, ankor och får (kankse ett par grisar också).

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 3 användare
fyren, Hans Hultén, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser