Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om avstängd väg?  (läst 22092 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Råd om avstängd väg?
« Svar #40 skrivet: 30 aug-11 kl 10:32 »
Har ni pratat med lantmäteriet, det kan finnas servituthandlingar registrerade på er eller grannens fastighet.

http://stromstadstidning.se/nyheter/resogalto/1.976179-har-inget-servitut-maste-bygga-ny-vag

Det där fallet vet jag inte om det egentligen går emot "gammal hävd".. Det har ju uppenbarligen funnits en annan väg till torpet men att man sedan av någon anledning börjat använda den andra vägen.
Så om ert torp har en annan väg som inte utnyttjats på länge kan det nog bli tufft. Hur som helst bör man kontakta lantmäteriet för att utreda vilken som är det officiella vägen, för som skrevs tidigare så har man rätt till en väg. Skulle det nu vara så att det är den gamla, ej använda, vägen som anses vara den riktiga så får man väl ta och lägga lite pengar på att fixa till den istället.

Hade åldringarna i artikeln lagt advokatpengarna på att fixa till den gamla vägen i stället kanske de hade haft en väg vid det här laget.

Har du för övrigt kollat igenom alla gamla dokument? På lantmäteriets "Historiska kartor" finns ibland en del gamla dokument, det man först borde kolla efter är nog "Laga skiftes"-protokoll i slutet av 1800-talet om nu torpet är så gammalt, rätten till vägar o.s.v. var ofta inget man tog så lätt på så det finns ju en ganska stor sannolikhet att det någonstans har funnits nedskrivet.

Jag har ganska stor erfarenhet av att söka i det där digitala arkivet så om du vill kan du pm:a mig om vad torpet heter och vart det ligger så kan jag ta en koll åt dig.

Abigail

« Svar #41 skrivet: 30 aug-11 kl 11:12 »
  jag hörde av en mäklare att i sverige finns det ALLTID  servitut på väg till sin fasighet(eller möjlighet attt få servitut). det är bara en formalitiet,

Den mäklaren skulle jag absolut inte anlita. Han/hon kan ju ha fel om mycket annat också.

torparna

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 05 sep-12 kl 22:02 »
Hej igen

Det var ett tag sedan jag var här inne nu; Fåren är sålda och utforslade,   :( tack vare att grannen lämnade öppet på sin skogsväg för att de skulle hämta virke hos honom! För ganska exakt ett år sedan ansökte jag om official servitut hos Lantmäteriet, ännu är inget beslut fattat!! Det tog ca 6 mån innan första mötet ägde rum. Kostnaden hitintills för bara själva Lantmäteri förrättningen är 40 000:-. Jag har förstått det som om att jag kommer att få rätt till ett official servitut, men grannen vill inte gå med på att släppa mark för det och vi är inte ense om var gränserna går. Hopplöst!! Man känner sig helt utlämnad, jag måste stå för kostnaderna och han bara eskar på nya möten och har inget intresse av att komma till beslut och Lantmäteriet tjänar pengar på varje möte 1250:- /tim.

Här kommer mitt råd till dig som måste använda en väg som det inte finns servitut på. Se till att skriva åtminstone ett avtalsservitut så snart som möjligt! Du vet aldrig när det blir någon schism eller vad din granne kan reta sig på hos dig eller din familj.

Är det någon som vet vem som granskar det kommunala Lantmäteriet?

/De väglösa torparna
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

Alexn72

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 11 nov-13 kl 18:56 »
kallafakta mfl

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #44 skrivet: 19 dec-13 kl 08:25 »
Hej igen

Det var ett tag sedan jag var här inne nu; Fåren är sålda och utforslade,   :( tack vare att grannen lämnade öppet på sin skogsväg för att de skulle hämta virke hos honom! För ganska exakt ett år sedan ansökte jag om official servitut hos Lantmäteriet, ännu är inget beslut fattat!! Det tog ca 6 mån innan första mötet ägde rum. Kostnaden hitintills för bara själva Lantmäteri förrättningen är 40 000:-. Jag har förstått det som om att jag kommer att få rätt till ett official servitut, men grannen vill inte gå med på att släppa mark för det och vi är inte ense om var gränserna går. Hopplöst!! Man känner sig helt utlämnad, jag måste stå för kostnaderna och han bara eskar på nya möten och har inget intresse av att komma till beslut och Lantmäteriet tjänar pengar på varje möte 1250:- /tim.

Här kommer mitt råd till dig som måste använda en väg som det inte finns servitut på. Se till att skriva åtminstone ett avtalsservitut så snart som möjligt! Du vet aldrig när det blir någon schism eller vad din granne kan reta sig på hos dig eller din familj.

Är det någon som vet vem som granskar det kommunala Lantmäteriet?

/De väglösa torparna

Stora lantmäteriet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 20 jan-14 kl 14:58 »
Hej!
Är vägfrågan löst nu?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

torparna

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 24 jan-14 kl 13:56 »
Hej

Jo det löste sig så att 200 000 kr ( och 3 år) senare har vi nu en ny väg till vårt torp!

I vår kommun har vi ett kommunalt Lantmäteri och de tog sig inte an ärendet om jag inte stod hela kostnaden själv eftersom det var en tvist! Kostnaden för (det i särklass byråkratiska och omständiga Lantmäteriarbetet) var ca 100 000 (i detta inkluderar jag ca 10 000 kr som grannen fick i ersättning för slitage av samutnyttjande av hans skogsväg i 20 år framåt samt ersättning för den "skog" som avverkades hos honom). Själva bygget av ca 200 meter väg uppgick till ca 100 000.

Det var en extremt jobbig process eftersom jag inte alls hade någon som helst uppfattning om hur många möten de bedömde skulle behövas - och det var ju bara jag som hade att vinna på att ett beslut fattades. Det kändes verkligen inte som om Lantmäteriet försökte lösa detta på snabbt och smidigt sätt - men det är ju min uppfattning....

Vänliga hälsningar

Torparna
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

johe71

« Svar #47 skrivet: 24 jan-14 kl 14:40 »
Det kändes verkligen inte som om Lantmäteriet försökte lösa detta på snabbt och smidigt sätt - men det är ju min uppfattning....

de har monopol och tar betalt per timme... varför skulle de vilja lösa det snabbt?

hans

• Dalsland
« Svar #48 skrivet: 24 jan-14 kl 23:31 »
Hej Jag tycker att de råden om att försöka medla är bäst försök att hitta problemet hur ni än går vidare så är det bra att veta varför han gjort något sådant för på landsbygden är det en väldigt tuff åtgärd att göra så mot grannar.....En liten historia:Jag köpte en liten mark av granne låt säga nr1 och min närmsta granne (nr2)äger mer mark på andra sidan vägen vilket automatiskt leder till att han äger vägen hem till mig (förbi marken) plus en meter på min sida vägen enl lantmätaren, (nu är vägen vägförening så den nedrans äldre herren kan inte göra något).Så lantmätaren frågade mig och den nedrans äld...... nr2 alltså om vi skulle skriva servitut på den metern eller inte, det var dock inga problem för skulle det bli några meningsskiljaktigheter skulle lantmäteriet omedelbart tvångsservitera den metern för citat lantmätaren "man får inte hindra någon att komma till sin fastighet".Det låter otroligt att gubben kan stänga vägen till ditt torp jag tycker du borde ha rätt till ett tvångsservitut du med .Men försök att vara vän med han om det går det tar en sådan helvetes energi att strida med grannar.....Nu hör till saken att under tiden vi (jag och granne med son och lantmätare) gick ut gränser förföljde grannen lantmätaren med en enirokarta och tumstock upprepande, han skall bara ha 120meter titta på kartan här....Tack gode gud att det är en statlig myndighet Lantmäteriet, först stening sen Lantmäteriets karta sen GPS...... 

MagnusH

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 25 feb-14 kl 14:26 »
! Kostnaden för (det i särklass byråkratiska och omständiga Lantmäteriarbetet) var ca 100 000 (i detta inkluderar jag ca 10 000 kr som grannen fick i ersättning för slitage av samutnyttjande av hans skogsväg i 20 år framåt samt ersättning för den "skog" som avverkades hos honom). Själva bygget av ca 200 meter väg uppgick till ca 100 000.

Vad var anledningen till att ni inte fick ha kvar den gamla vägen, utan lantmäteriet ansåg att det var bättre med ny väg?

Vägar är dyra, och det finns många regler och det finns många papper över hundratals år, så det är viktigt att förrättningen blir utförd enligt alla konstens regler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser