Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling vid rävskabb...  (läst 25795 gånger)

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
Behandling vid rävskabb...
« skrivet: 19 aug-11 kl 10:48 »
Vi har en skabbräv som stryker runt här på gården. Nu tror jag att hunden har blivit angripen. :( >:(

Jag vet ju att det finns medel mot detta, men är det lönt att behandla innan räven är borta (listen sitter kvar så den härjar fortfarande).
Jag har hört att grönsåpa ska vara bra att tvätta med. Tänkte att jag kunde duscha henne med det så länge i så fall och behandla med ordentligt medel när räven väl är borta. Någon som har erfarenhet av det eller har något annat tips?

/Ida


Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 10:54 »
Skabb är ett kvalster som lever i huden. Det orsakar mycket plågsam klåda. Jag skulle inte experimentera med det, utan få hjälp av veterinär. Ivomec är det som används vad jag vet.

Är räven stadigt återkommande går det att även behandla den, men då måste du få veterinären med dig på den planen.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 10:57 »
Vi har en skabbräv som stryker runt här på gården. Nu tror jag att hunden har blivit angripen. :( >:(

Jag vet ju att det finns medel mot detta, men är det lönt att behandla innan räven är borta (listen sitter kvar så den härjar fortfarande).
Jag har hört att grönsåpa ska vara bra att tvätta med. Tänkte att jag kunde duscha henne med det så länge i så fall och behandla med ordentligt medel när räven väl är borta. Någon som har erfarenhet av det eller har något annat tips?

/Ida

Bly brukar hjälpa!  Å phaen så mycke lättare att preparera än såpa.                           
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 11:15 »
Skabb är ett kvalster som lever i huden. Det orsakar mycket plågsam klåda. Jag skulle inte experimentera med det, utan få hjälp av veterinär. Ivomec är det som används vad jag vet.

Är räven stadigt återkommande går det att även behandla den, men då måste du få veterinären med dig på den planen.

/ Alba
Nyfiken här, är det Ivomec för invärtes bruk så är det dels enkelt att behandla både hund och räv, men.. just vissa hundar (collie vill jag minnas) är känsliga för Ivomec tom när det passerat genom en häst. Jag lyckades(överdosering) söva en katt två dagar när jag satte det i öronen på den som öronskabbsbehandling.
Skabb är hemskt för djur. För många år sen fick min setter det. Hbg's djursjh skrev ut Atarax... hunden orkade inte klia sig men skabben var kvar. Kraftiga medel krävs och grönsåpa hör inte till dem.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 11:22 »
Skabb är ett kvalster som lever i huden. Det orsakar mycket plågsam klåda. Jag skulle inte experimentera med det, utan få hjälp av veterinär. Ivomec är det som används vad jag vet.

Är räven stadigt återkommande går det att även behandla den, men då måste du få veterinären med dig på den planen.

/ Alba

Jo, jag är medveten om att det är plågsamt för hunden, men undrar samtidigt hur pass det hjälper henne med behandling om smittokällan fortfarande finns kvar?

Rävens tillstånd kommer inte att behandlas. Så få rävar på min gård som möjligt. (Har redan förlorat 3 kycklingar.)

/Ida

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 11:32 »
Jo, jag är medveten om att det är plågsamt för hunden, men undrar samtidigt hur pass det hjälper henne med behandling om smittokällan fortfarande finns kvar?

Rävens tillstånd kommer inte att behandlas. Så få rävar på min gård som möjligt. (Har redan förlorat 3 kycklingar.)

/Ida
Om du inte tänker behandla räven får du behandla hunden desto fler gånger. Att undlåta behandling är mycket plågsamt för djuret. Jag hade även tatt rätt på räven på ett eller annat sätt för den lider lika mycket som hunden.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

 

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 11:34 »
3 kycklingar, hm.... jag förlorade typ 30 ankor och lika många höns förra gången den var här.......
tja, om jag inte minns fel så gör medlet att hunden inte kan angripas på ett tag, alltså kanske ett par veckor, och räven med skabb brukar inte leva så länge, de blir svaga och somnar in, om man har tur .... ( har man tur så är det inte i ens stall, tre rävar på raken, då man har stor rävfobi..... ) hittar du den död så bränn den.
om man låter hunden ha det ett tag så kan andra saker tillstöta, samt det smittar ju vidare. inte kul.
finns det en räv så finns det oftast flera, du har troligtvis flertalet rävar som strycker runt din gård och flera av dem har säkert skabb i olika stadiet, nu har du bara märkt av det för att denna är sjukare än de andra och därmed vågat sig närmare gården.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 11:37 »
Om du inte tänker behandla räven får du behandla hunden desto fler gånger. Att undlåta behandling är mycket plågsamt för djuret. Jag hade även tatt rätt på räven på ett eller annat sätt för den lider lika mycket som hunden.

nä, troligtvis lider den mycket mer,  då den närmat sig gården så är den nog ganska långt gången och då är den antagligen sårig överallt och spenderar det mesta av dagen med att klia sig. har sett många sådana rävar, nästan döda eller döda. och det är lika hemskt varje gång. vissa saknar öron, de har trillat av och någon vit varig vättska rinner ut, svansen är bara kotorna med torkat skinn på, de är magra så man själv mår illa av att se det. hemskt
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #8 skrivet: 19 aug-11 kl 11:44 »
För en sådär tio år sedan drabbades mina två Phalener av rävskabb. Dom höll på att klia av sig örona, men en veterinär skrev ut några piller att ge dom under några dagar...

(hundarna då alltså, inte öronen eller skabben)

Räven var det ingen som brydde sig om, så den fanns nog kvar i området, men skabben försvann från hundarna, och kom inte heller tillbaka.

Minns tyvärr inte vad veterinären skrev ut...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #9 skrivet: 19 aug-11 kl 11:53 »
..........ja alltså bly mot räven. SEN börjar det bli ide´ med att behandla hunden.

Mitt veka hjärta lider med räven också. Antar det kliar lika mycke i ett rävskinn som i en hundpäls. Ungefär. Men det kanske inte är någon som bryr sig............. ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #10 skrivet: 19 aug-11 kl 12:02 »
Jag kommer självklart att behandla min hund!
Jag kanske var otydlig med det tidigare, men eftersom vi är på Alternativ så tänkte jag att det kanske fanns någon alternativ behandlingsmetod... typ såpa!  ;)

tre rävar på raken, då man har stor rävfobi.....
Eftersom alla har tagits på gårdsplanen nära kycklingburen så tycker jag att det är befogat. Jag tar inte fram kycklingarna för att mata rävarna.  :-[
..........ja alltså bly mot räven. SEN börjar det bli ide´ med att behandla hunden.

Mitt veka hjärta lider med räven också. Antar det kliar lika mycke i ett rävskinn som i en hundpäls. Ungefär. Men det kanske inte är någon som bryr sig............. ::)

Jodå, vi försöker att förkorta rävens lidande också, men som sagt listen har inte försvunnit. Varje gång vi ser den sitter den mitt på vår grusväg som leder ner mot landsvägen och på båda sidor odlas majs (2,5m högt) som dessutom är perfekt att gömma sig i. Där är omöjligt att på ett säkert sätt avsluta lidandet...  :-\

/Ida

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #11 skrivet: 19 aug-11 kl 12:18 »
Om  hunden är smittad är det djurplågeri att vänta med behandling, tycker iaf jag.

Johan

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #12 skrivet: 19 aug-11 kl 12:40 »
Vore nog inte så svårt att ta räven i fälla. Kommunens skyddsjägare kanske har någon...........eller jakträttsinnehavaren, jägare/jaktlag i närheten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #13 skrivet: 19 aug-11 kl 12:58 »
Vore nog inte så svårt att ta räven i fälla. Kommunens skyddsjägare kanske har någon...........eller jakträttsinnehavaren, jägare/jaktlag i närheten.

Vi har haft en fälla men tydligen på fel ställe, idag har vi flyttat den dit räven verkar ha sin passage...

TouchOfRed

  • Inlägg: 256
    • Skåne
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #14 skrivet: 19 aug-11 kl 14:03 »
Håller med de flesta här; behandla hunden och försök fånga in räven, alternativt ta dit en jägare, och avliva/skjut räven om behandling inte är ett alternativ. Kontakta din veterinär ang. hunden och experimentera inte med olika huskurer. Ju tidigare du tar tag i problemet desto lättare blir det att behandla.

Det finns olika kvalster som kan orsaka klåda hos hundar, i detta fallet är det troligen Sarcoptes scabiei som orsakar just rävskabb (underarten som går på rävar går även på hundar, dock smittar den sällan människor). Skabbkvalsterhonan gräver gångar i huden där den lägger sina ägg samt livnär sig på hudpartiklar mm. Detta orsakar enorm klåda och obehandlat kan det tom leda till döden, räven "kliar ihjäl sig". Inget djur förtjänar en sån död, inte ens hönstjuven... :(

Om du har andra djur på gården bör du vara uppmärksam på dem och hålla ett öga på om även de börjar klia sig, det finns nämligen fall där "räv-underarten" smittat t.ex. katter.

Lycka till! :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #15 skrivet: 19 aug-11 kl 19:44 »
Om det inte är en hund av "Collie-typ" så är en spruta med Ivomec det bästa!!! Det är en veterinär som ger det. Grönsåpa kan man använda endast  innan skabben har "fått fäste" grävt gångar, sen är det kört.

Jag hade en skabbräv som strök runt gården en vinter, han livnärde sig på tackornas ströbädd... Jag var tvungen att behandla hundarna förbyggande hela vintern! Jag använde då Advocat, droppar som man sätter i nacken. Dyrt blev det med 3 hundar >:D
Jaktlaget var totalt ointresserade >:D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #16 skrivet: 21 aug-11 kl 16:11 »
Mina Border Collie behandlas alltid med ivomec vid rävskabb.

Smali

  • Inlägg: 33
    • Värmland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #17 skrivet: 05 sep-11 kl 12:38 »
Har haft oturen och fått rävskabb på mina 3 hundar 2 vintrar på rad :( Första gången så fick de Advocate,andra gången också, men det hjälpte inte. Så vi fick gå över till Stronghold istället.
Det är en pina för hundarna, så behandla så fort som möjligt så de inte kliar sönder sig så det blir hudinfektioner också.

Har man otur så kan klådan sitta i upp till 1 år efter behandlingen, så var det med min ena. Enl vet så är det ytterst sällsynt att katter drabbas.
Lycka till!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #18 skrivet: 05 sep-11 kl 16:14 »
Första gången så fick de Advocate,andra gången också, men det hjälpte inte. Så vi fick gå över till Stronghold istället.

Ja, så var det! Jag fick också gå över på Stronhold, för Advocate hjälpte inte!!!! KOmmer ihåg det nu!
Jag har börjat behandlingen med ett Cebasil-bad för att de ska bli av med klådan snabbt, sen droppat dom....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

bopålandet

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Behandling vid rävskabb...
« Svar #19 skrivet: 31 okt-11 kl 14:09 »
Finns ett långtids verkande rävskabbs medel som heter stronghold.
Funkar på samma sätt som fästings medel.
Man droppar medlet i nacken och så värkar det tre till fyra.
Det tar både väck rävskabben och förhindrar att hunden åter angrips.
Det kan du använda tills räven är väck.
Prata med din vetrinär så skriver han ut.
Inga problem med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser