Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterbalk?!  (läst 4074 gånger)

RM

• Västmanland
Slåtterbalk?!
« skrivet: 19 aug-11 kl 07:31 »
Jag funderar på ett bra sätt att slå av gräset i våra hagar (har inga djur för tillfället) för att använda till täckodling nästa år.
Har ngn av er erfarenhet av slåtterbalk? Gäller ca 8000kvm
Saknar traktor och häst.
Eller är det lie som gäller??

Körven

• Värmland
SV: Slåtterbalk?!
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 08:14 »
Jag har två slåtterbalkar,en Elit som är rena skiten,samt en större modell.Den större är bra och klipper sly och det mesta,fårstängsel tex.Det som jag tycker är fel är själva pådraget till klippagregatet,det sitter över vänsterhanden,vilket gör att man slår i handleden.Sedan så vibrerar och skakar den.Att klippa på mark med håligheter rötter mm är besvärligt,men det är inte så lätt att slå där med lie heller.I det stora hela så är jag nöjd med maskinen,jag tror jag gav runt 8 000 Kr för den.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 22:57 »
Har du verktygen så har jag kanske villiga hästar om du bor i närheten ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nico75

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 okt-11 kl 19:43 »
en röjsåg med snöre (trimmer) är ganska effektift och det sprider blomfröna så det blir rikligare blommning. Man ska slå som man gör med lien inte hacka sönder gräset för då kan du inte advända höet. Jag tror inte man får slå med trimmer när an tar bidrag, det ska bara vara skärande.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 okt-11 kl 19:57 »
Ja, bara skärande för bidrag. Slå med lie är tungt om man är ovan. Slåtterbalk effektivare. Hör med bönderna omkring. Borde finnas nån som har tid nu, det har ju lugnat sig lite för de flesta såhär års.

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser