Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodling och konstgödsel?  (läst 2433 gånger)

Mickel

• Dalarna
Täckodling och konstgödsel?
« skrivet: 19 aug-11 kl 07:03 »
Jag fick i våras en nytt grösaksland uppfräst, ca 100 kvm. Jag har tänkt täckodla där nästa sommar.
Jag råkar ha ett antal säckar liggande med kogödsel som köpts på Granngården. Är det fel att gödsla med
detta i höst och sedan lägga på vintertäckning, för att nästa sommar använda färsk grönmassa (gräsklipp) att täcka landet med?
Blir det för mycket gödsling? Det har aldrig varit odlat på denna yta, utan varit gräsmatta/åker.
Tacksam för råd.

RM

• Västmanland
SV: Täckodling och konstgödsel?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 07:33 »
Jag hade hällt på gödseln nu så att allt hinner "gotta" till sig till våren!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 07:50 »
Jag hade låtit bli att gödsla nu. Det är förmodligen en hel del näring tillgänglig redan. Se till att marken inte är bar. Så i klöver eller något där nu. Vänd ner det till våren.

Om du odlar något näringskrävande, gödsla det. Exempelvis kål eller pumpa.

Abigail

« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 20:29 »
Nystartad täckodling förbrukar mycket kväve i början när det nypålagda täcket ska brytas ner. Du kan gödsla samtidigt som du börjar lägga på täcket. Ev spara och ge lite gödning till växterna under första säsongen. Sedan fyller du på täcket hela tiden och du får gödning automatiskt när det bryts ner.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 19:32 »
Ifall du gödslar nu är risken stor för näringsläckage.
Grundgödsla med kogödseln i vår.
Jag tycker klöver etablerar sig långsamt. Jag skulle så typ höstråg, havre eller kanske honungsfacelia istället. Fånggrödor på bar jord är ett smart drag.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser