Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkraftverk för småkraft  (läst 8734 gånger)

tegeb

Vattenkraftverk för småkraft
« skrivet: 04 sep-06 kl 17:28 »
Tjenare! Jag börjar bygga färdiga vattenkraftverk för småkraft. Egen snurra. Finns för 1 fas 230v eller 3 fas 400v.
Ex 2,5 m fallhöjd, 250mm inloppsrör klarar husbehovet. Har kört mitt verk i ett år utan att vara kopplad till nätet.

Johann

• Gäst
Re:Vattenturbin sökes
« Svar #1 skrivet: 04 sep-06 kl 18:26 »
Hej Tegeb,

jag har inlopp 100 mm, men 20-25 meter fallhöjd, trycket är sisådär 1,25 Bar. Vad tror du det kan ge?

mvh
 :D

tegeb

« Svar #2 skrivet: 05 sep-06 kl 10:33 »
Hej 1,25 bar = ca 12m fallhöjd?? Förhållandet du beskriver förutsatt att du har 12 m fallhöjd  blir 40 minut liter med ett inloppsrör som är 100 mm. Vid 20 meter och samma inloppsrör är förhållandet 50 minut liter. Med min anläggning blir utvinningen ca 4-5 kva i första alternativet. Och ca 8- 8,5 kva i andra alternativet.
Hur hade du tänkt tillgodogöra dig strömmen?Vilken teknik? Synkron generator eller ass-synkrongenerator? Det vill säga att du i ena alternativet måste hämta nollan i från nätet. Då åker du på nätavgift och skatt och moms på din egen konsumtion. I det andra alternativet får du en dålig konsumtionsström. Om du har en kapacitet på 8 kva och tar ut en punktbelastning på t.ex. 6 kva fallerar strömförsörjningen. Med min konstruktion är dessa problem borta.

Johann

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-06 kl 10:59 »
Hej Tegeb,

vattnet samlas upp i 3 bassänger varav den översta ligger på 20-25 m och den understa kanske 13 m som ett lövblad skulle man kunna säga med små tillförande ådror till bassängerna vid den nedersta finns ett sk överlopp där vattnet rinner ut i dagvattnet. Om jag tar ut vattnet kontinuerligt minskar naturligtvis den mängd som går genom överloppet. (Gammalt hus med självtryck före elektricitetens dagar, mycket fiffigt)

Hur mycket el per dygn alstrar man med första alternativet? Är det 5*24 = 120KWh?

Jag förbrukar omkring 28 000 Kwh per år

Vad kostar din anläggning? Skulle du kunna snickra ihop en sådan till mig?  

mvh

tegeb

« Svar #4 skrivet: 05 sep-06 kl 20:04 »
Med din årsförbrukning antar jag att du har El värme på något sätt.
Ditt behov är sålunda störst de kalla månaderna. Då kan det bli problem om man inte kan utvinna mer än 5 Kva. Har du vattenburen värme kan man t.ex lösa effekt problemet genom att lägga slang i en liten utlopps basäng från turbinens utlopp och avsätta  ex. 1 kva av  din El produktion till en värmepump som ger 3 kva tillbaka.
Alternativt kan du gå genvägen om det bara är värme du är ute efter. Då sätter man en värmegenertor på turbindriften i stället för en El generator. Då ansluter du ditt radiatorsystem direkt till värmegeneratorn som då också sköter cirkulationen. Det får inte vara långa avstånd mellan turbin och huset som skall värmas.

Ett ytterligare alternativ är att lägga med befintligt nät i "mitt" elektronikskåp vilket då kan gå in och skjuta till ström när det egna verket inte räcker till.Detta sköter sig själv beträffande in och ur-koppling. Man kan också ha ett dieselverk som backup.
Inga problem att bygga en anläggning till dig.Den görs färdig så du själv kan montera den på plats. Du gjuter ett fundament enligt anvisning ca 1x1 meter som turbinen skall stå på. elektronik skåpet bör stå på grus eller en gjuten platta som skall vara 70cm bred och 1,5 meter lång.Därifrån drar du en 10kvadrtare som matarkabel in till huset. OBS kom ihåg att inte överskatta ditt flöde. Fallhöjden fastställer du genom att ta en trädgårdsslang från ut-flödet hälst dammbotten och hissa upp slangen där turbinen skall stå tills du ser att det  precis slutar komma vatten ur slangen. Mät sedan hur mycket slang du hissat. Då får du fallhöjden. Du kan behöva hyra en skylift.
Och du!!! självklart har man självtryck på tapp vattnet i huset.
Hej.

Johann

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 sep-06 kl 20:25 »
Hej Tegeb,

jag har värmepump - den klämmer mig på 25000 KWh

kåken är modell gammal Banankung, så vi delar in den i olika klimatzoner på vintern...

Det intressanta är att vattenledningen (gammal gjutjärnsledning) går in centralt i källaren och man kan koppla in sig på vattenburen värmeledning alt elskåp inom typ 3 meter från där man ställer turbinen

Berätta mer om värmegenerator, det låter utmärkt - är det någon slags omvänd kylskåpskompressor?

vad kostar generatorerna, man kanske kan ha både ock?

mvh

tegeb

« Svar #6 skrivet: 05 sep-06 kl 22:16 »
Hej igen! Värmegeneratorn är bara byggd i ett ex ännu och har varit i drift några år. Den funkar så att den bygger upp värme i det vatten som cirkulerar i generatorhuset, då genom den rörelse energin som tillförs genom flödet.
Har inte gjort den konstruktion du frågar efter, så då säger jag inget om det. Det jag inte vet fungerar blir gissningar, och det håller jag inte på med för då snackar jag i nattmössan.

Är din värmepump luft eller vatten? Kostnaderna vill jag återkomma till när vi kan bestämma hur din anläggning i så fall skall bestämmas i utformning.
Kan man få en närmare beskrivning av hustypen???? Har inte hört uttrycket förut.
Ett riktvärde.
 Jag menar att en anläggning  skall kunna skrivas av på högst 4-7 år. Men märk väl att kostnaden har man ju redan som du ju vet.
 Bättre då att betala "till sig själv"Och det blir i vart fall billigare i längden med stigande energipriser. I vilken landsända bor du i? Hej!

Johann

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 sep-06 kl 23:14 »
Hej

600 meter jordvärmeslinga THERMIA Duo 12 vattenburen värmepump

Enfamiljshus byggt i slutet 1700 talet, 250 m2 golvyta varje plan och 3 våningsplan, 2 torn, kolonialstil

Skövde trakten

mvh

tegeb

« Svar #8 skrivet: 06 sep-06 kl 14:02 »
Hej!Låter vakert. Med den ytan har du ju inte så hög värmekostnad. Själv har jag 350 kvm i tre plan och har en förbrukning på 17 kva konstant när det är under minus 5 grader. Huset stod klart 1862 och är en av de genuina bergslags herrgårdarna Eldar med flis förugn vilket jag anser är oslagbart billigast och enklast att hantera.
 Hur tycker du vi skall lösa ditt problem? Nyttja din rörelseenergi för enbart värme eller för el och värme. Som sagt klarar inte  elenergin som kan utvinnas hela ditt värmebehov när det är som kallast utan att annan energi tillföres. Ungefär som du nu har det med en värmepump som hjälper till.

Kanske den bästa lösningen är att göra El och driva värmepumpen jämte någon anpassad Elpatron och resten till belysning och hushålls el. Du skulle ligga kvar med nätet som säkerhet och för tillskott när och om så behövs. Under varma perioden skulle du kunna avtala om försäljning till ditt El bolag av ditt överskott. Det skulle i bästa fall bli några kronor  över.
Övrigt jag vill upplysa om är att en fas är att föredra. Spisen som är en akilleshäl byter man ut till en gasolspis. Den är också billigare i drift än el spisen samt mycket snabbare och mera exakt i temperatur när man lagar mat. Jag har tjänat ungefär 500 kr/år på bytet men bör tillägga att jag har bra pris på gasolen. Det brukar gå att få bra pris om man försöker. Tvättmaskinen skall också vara en fas förstås.Själv har jag bytt till lågenergi lampor.
Behöver man ett tre fasuttag sätter man upp ett sådant på nätskåpet t.ex. Ditt hus är förmodligen utrustat med trefas. För att få det att funka som vanligt måste det göras en överkoppling till de andra två faserna i huvudskåpet. Detta är inget som kostar några stora pengar att få gjort. Allt du behöver så som spis el kabel och annan utrustning kan fås genom mig till bra pris.
Det tar ungefär en månad från beställning att bygga din anläggning. Tubrören skickas direkt till dig. och resten av anläggningen kan du hämta på en släpkärra. När du skruvat fast turbinen på fundamentet och den fått vatten är det bara att ansluta kontakten och du har spänning.
Min teknik för elproduktion är till viss del varv talsoberoende. Detta betyder att min snurra ger ström även om trycket sjunker något till turbinen. Anläggningen ackumelerar också ström när du inte behöver den. Den lagrade strömmen används för att du inte skall märka pikströmmar som när frysen startar t.ex. Under en kort stund kan du ta ut dubbla märkeffekten. Dvs ger snurran 5 kva kan du ta ut 10 kva för att sedan kunna ligga på ett uttag på 7kva under tre timmat t.ex Anläggningen levererar en ren sinusvåg vilket gör att du har en bättre ström än nätet.Bra för känslig utrustning.
Är du fortsatt intresserad får du gärna komma hit och studera min anläggning i drift.

med vänlig hälsning, tegeb

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Vattenkraftverk för småkraft
« Svar #9 skrivet: 11 okt-06 kl 03:30 »
Hej.
Var snälla att försöka lagra energi i kalk eller gip.

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=53;action=display;threadid=7034;start=msg31934#msg31934

Regards Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

wikhall

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 okt-06 kl 10:23 »
Citera
Är du fortsatt intresserad får du gärna komma hit och studera min anläggning i drift.

Det vore mycket intressant. Var finns den / du?

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 11 okt-06 kl 14:53 »
Mycket intressant! Det här är helt andra grejor än mitt vattenhjul och 25 centimeters fallhöjd.
Har du någon hemsida där man kan se grejorna, eller anläggningen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
MarisaAtown7741

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser