Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektiv utedusch.  (läst 14507 gånger)

Jonetsu

• Södermanland
Effektiv utedusch.
« skrivet: 17 aug-11 kl 15:13 »
Hej på er!  ;)

Jag behöver hjälp med några effektiva dushar som man kan bygga själv. Det som jag har tänkt mig är en enkel dunk med tappkran, som fylls på när det regnar (så det behöver vara en ganska stor dunk) och värms upp av solens strålar. Någon som har några enkla men praktiska ideér om hur man kan göra?

Tacksam för svar :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Effektiv utedusch.
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 22:56 »
Det är ganska smart att ha ett sådant där blått plastfat som man hissar upp i ett träd eller dyligt. den blåa plasten drar till sig solensstrålar och värms upp ganska snabbt.
Eller ett rostfritt kärl som används på sydligare breddgrader.
Militären har sålt ut en del vattensäckar som rymmer ca 500 L dessa blir oxå rejält varma har man sen en handpump så går det att pumpa upp vattnet i en övre behållare så man har självtryck till duschen.
Det funkar juh självklar med en IBCtank på 600-1000L som man leder ner regnvattnet i och låter detta bli varmt. och sen pumpar upp till högre höjd.

Dock skall du vara medveten om risken för algtillväxt om temeperaturen är för låg i tanken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

dilog

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 06:37 »
Vi gorde en duch av en luftmadrass. Fylde den med vatten och band fast den på taket på vår husbil. Vattnet blev tyvärr så varmt att vi fick hälla ut och fylla på nytt. Så om du har kan lösa det med att ha vattnet på taket och en vanlig plastslang med duchmunstycke på så har du en kanonduch framöver. Ställ en tunna brevid med en slang  som samlar upp vattnet och fyller på madrassen efter hand du duchar.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 19:53 »
Det kan inte bli algtillväxt om det inte kommer in solljus va? Då borde man ju kunna måla en IBCtank svart?

Jag har själl funderingar på att bygga en utedusch då vi har ont om vatten. Tänker att man kan ha en svartmålad IBCtank uppe på en ställning, till den drar man de hängrännor som sitter på huset. Under tanken duschar man ståendes i ett badkar. Från badkaret rinner vattnet ner i en hink. Vattnet i hinken kan man sen använda för att vattna vattenkrävande växter som man odlar.
Från hängrännorna till tanken måste man ha ett reningsfilter som man kan bygga lätt med lite tyg och nät. Så man slipper de stora och små partiklarna. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-12 kl 20:02 »
Min morfar hade 3 stycken sammankopplade svartmålade radiatorer, vanliga vattenburna element alltså, uppfästa på södergaveln av logen.. Kallvatten in och hett vatten ut om det varit skapligt soligt på dagen.. Gick åt att kunna blanda upp varmvattnet med kallvatten ibland minns jag, annars gick det inte duscha ibland för att det var för varmt.

Har för mig att han löst det så att han hade en vanlig trädgårdsslang som gick in i det övre elementet av de tre, när man skulle duscha vred man bara på vattnet till slangen och trycksatte vattnet i elementen, på så sätt tryckte man ur det uppvärmda vattnet.. Har för mig att han hade en vanlig duschblandare som det gick in en kallvattenslang i också så att man kunde blanda till rätt temp..

Arne P

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jun-12 kl 16:00 »
Tja! Jag tog våran utbytta gamla hydrofortank (utan rosthål), målade den svart, pluggade igen alla hål utom i botten där kallvattnet går in och längst upp där jag skruvade fast en krök med en bit rör på som ett duschmunstycke passade till och voila! En utedusch som på varma soliga dagar får en vattentemp på cirka 40 grader. Dessutom är den så pass stor att man kan duscha länge.(Den rymmer 300 liter och jag dushade en kvart en gång utan att jag kände av någon nämnvärd temperatursänkning).

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 12:53 »
Tänker att man kan ha en svartmålad IBCtank uppe på en ställning, till den drar man de hängrännor som sitter på huset. Under tanken duschar man ståendes i ett badkar. Från badkaret rinner vattnet ner i en hink. Vattnet i hinken kan man sen använda för att vattna vattenkrävande växter som man odlar.
Från hängrännorna till tanken måste man ha ett reningsfilter som man kan bygga lätt med lite tyg och nät. Så man slipper de stora och små partiklarna. :)

En vanlig metod är att ha ett kärl som samlar upp det första vattnet som innehåller mest skräp och fågelspillning, när det är fyllt så går vattnet direkt till den riktiga tanken.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 18:12 »
Åh, vilken spännande tråd  :)

Min utedusch fixade jag förra året... Då jag inte har rinnande vatten blev lösningen: en form av campingdusch från jula, 12V, kopplad till ett bilbatteri - som jag laddar med solfångare (också jula). Pumpen som tillhör campingduschen doppar jag ner i en mörk vattentunna som står på marken, fyller på den med vatten från macken... Värms upp lite av solen men vill jag ta en varm dusch så används vattenkokaren och späder ut lite  :)

Funkar helt ok.

Det jag saknar dock är ett ordentligt tryck på vattnet... Några ide'er på en bättre 12V-lösning?
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser