Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byledagen 15 Okt 2011 (Bilder från dagen inlagda)  (läst 38603 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Byledagen 15 Okt 2011 (Bilder från dagen inlagda)
« skrivet: 15 aug-11 kl 13:32 »
Hade tänkt att försöka klämma in en Byledag under hösten 2011 och förhoppningsvis har inte vintern hunnit komma till Byle i Oktober. ::)  Detta blir då den femte byledagen och som det ser ut så kommer det nog att äga rum på det vanliga stället, hemma hos Emil (till våren har vi ev. lite andra planer på lokal ::) ;) ).

Fika, kaffe, saft kommer som vanligt att finnas. Även mat som våfflor, korv med bröd och om tupparna vi har på tillväxt hinner bli tillräckligt stora kommer det finnas Curry denna gång med. :) Donationstuppar tas gärna emot också, pm:a isf. så kan vi babbla lite mer om det.

Alla är välkomna. Även de som inte tänkt köpa/byta/sälja något. Och det behöver inte bara handla om höns/smådjur. Utan föremål som loppispylar kan tas med, smycken, växter m.m

I smittskyddssynpunkt. Undvik att gå och pilla på ett djur från ett ställe till ett annat utan att ha tvättat händer emellan. Alla djur som tas med ska se friska och krya ut.

Vi ansvarar inte för burar och bord.

Datum: 15:e Oktober kl. 12-15:00

Mera info kommer att dyka upp lite senare. Tills vidare så tänkt jag kolla lite här om det finns några som är intresserade av att komma. Om de har något speciellt de söker eller som de planerar att ha med sig. :)

SÄLJESLISTA
------------------------------
Lazyberserk: Unghöns, ungtuppar, hönskycklingar, tuppkycklingar, ankor,  Jättevaktlar och ägg av olika slag

Linkoso: Ägg av olika slag

Pippilupp: Myskänder (bilder finns i galleri i media), Vaktlar (Jumbo).

Annika.E: ev. en Jersey Jättetupp

Travelerhorses - Avelsägg av Isbar och dv kochin. Kycklingar av Isbar och dv kochin, blandraskycklingar (paduan X frisserad dv kochin), ungdjur och vuxna djur av dv kochin och värphöns (bovan), ev. myskällingar. Gårdsmjölk om man säger till i förväg.

Jerker_s: Ev. engelska araucanatuppar,  hönor av Maran/RIR korsning, äldre kycklingar av maran/RIR och maran/wyandotte

Micki o Molly: "Gott och blandat", inget renrasigt lr färgrent.

Neinor: Smycken, kan erbjuda rådgivning för hästägare om de har problem bland annat. Tänkte ta med mig lite prylar och visa vad som används vid olika behandlingsmoment. Kan även behandla onda leder eller allmän muskelsmärta med microströmmar om någon är intresserad att prova på.

Jen82: Vuxna Isbarblandisar, Vita värphöns, ung dv kochintupp, unghöns av blandras och ev. ung dv kochinhöna

Dobdanes: Löpankor, Chabo unghönor, Pekingdrakar

EvaR
Maran, svart kopparhalsad, ungdjur från i våras, en hel hög med tuppar och några hönor
Araucana, stjärtlösa, blandade färger, ungdjur från i våras
Grupp med araucana/fiftyfive flowery (1.3), ungdjur från i våras
Broncekalkoner, ungdjur från i våras
Eventuellt ett par mignonänder, aprikos och vit, ca två år gamla

Krågedal: Tuppar av Kindahöns Genbank, Gotlandskaniner Genbank

carrrrrooooo: Kinesiska dvärgvaktlar, ägg av dvärgvaktel, hästprylar

Juppepinne: Blandraskycklingar, tuppar av blandraser.

Neinor: Löpankor

Jan98: Småprylar, tuppkycklingar, ev. höns.

ÖNSKELISTA
-----------------------

Jamillia:
-hästsläde som en Shettys kan dra.
- svanskappa till Shettys
- arbetsredskap (plog, snöplog, ...) som kan dras av C-ponny eller Shettys
- gristråg

"Ditte (ej forummedlem)" - Höna/hönor av dv silke och Chabo.

"Catrin" - Vuxna höns av Brahma och/eller Isbar

"Kristina" - Värphöns av "mellanstorlek"

Linkoso/Lazyberserk - Getost! :D

Tallgrinden: Gul dvärgkochin tupp

Travelerhorses:: Paduantupp, Stevia planta, Kalkoner eller avelsägg, Gäss eller avelsägg,  Pekinganka eller avelsägg.

Jen82: Pekinganka drake, Silversvartfläckig appenzeller spetshättad

Myrkott: En snygg, snäll mellanstor tupp. Gärna Isbar, Maran lr RIR.

Neinor: Löpankor

carrrrrooooo: Brahma

bastic78@hotmail.com: Brahma och Maran

Elin_S: Höns av - Isbar, Maran, Wyandotte (öppen för fler förslag), Tupp av (helst) blå Isbar.

Adress o karta:

Skedevivägen Byle Östergård 414
643 94 VINGÅKER

För länk till vägbeskrivning gå in på www.hönsträff.se

Tel nr.

Emil - 0737514263
Sandra - 0703241955 (kan bara ta emot sms för tillfället då micen pajjat i telefonen >:( )

« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 21:04 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Byledagen 15 Okt 2011
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 20:26 »
Lite långt att åka, men det kanske är möjligt att flirta lite med Linkoso och få 2-3 vaktelhönor och en tupp, ellr 5-6 vaktelkycklingar inhandlade och transporterade hit?
Liten son som inte gillar ägg har provsmakat vaktelägg och gillade dessa skarpt ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 20:34 »
Tallgrinden
Jag ska till Uppsala på måndag och har både vuxna japanska vaktlar och kycklingar. Kan ta med om du är intresserad.  :D
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 20:40 »
Du har inte tid o komma till Byle med Pippi? ;D Har fått en magkänsla av att vaktlarna som Emil kommer ha kanske inte kommer räcka genom en del mejl. Du råkar inte ha någon helt vit isf? =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 aug-11 kl 21:14 »
Någon med dv silke som har en säker höna till övers? En som söker då den köpte ett par förut som visade sig vara 2 gossar istället för 1 gosse och 1 flicka. ::) ;D

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 00:52 »
Planerar att komma och har i dagsläget vaktelägg, vaktlar (jumbo), Fläskvakteltuppar, vita jumbotuppar och Myskänder i många olika färger och åldrar.

Söker fler avelsägg av fläskisar. (Köpte 48 ägg, fick 52.... blev endast 16 pluttar och av dem är bara 3 hönor) Mitt sämsta kläck någonsin.

Jakobsson

« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 08:56 »
Ifall Fredrikslund åker upp (vilket hon sa till mig igår kväll att hon vill) ;)
så kan hon med all säkerhet ta med japanska vaktlar härifrån, förmodligen
lite dvärg kochin, ev ngn brahma gul col tupp också. & kanske gul orp.

Grejen e att jag också vill följa med ju!!!

//
Jakobssons fru

Micki o Molly

• -
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 09:51 »

Ojämn vecka passar mycket bra  :D

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 aug-11 kl 10:45 »
Ifall Fredrikslund åker upp (vilket hon sa till mig igår kväll att hon vill) ;)
så kan hon med all säkerhet ta med japanska vaktlar härifrån, förmodligen
lite dvärg kochin, ev ngn brahma gul col tupp också. & kanske gul orp.

Grejen e att jag också vill följa med ju!!!

//
Jakobssons fru

Vi kan åka tåg, då har vi dessutom 4 händer att bära med ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 21 aug-11 kl 13:26 »
Tåg funkar jättebra så det är ju absolut ett alternativ för jakobsson om ni vill med! ;D Vet inte hur många pippinar man har haft med sig på tåg längre. Har iaf. alltid gått bra hittills. Var en gång det blev lite pinsamt bara när en tupp började gala (de brukar inte göra det) i lådan!  :-X Ibland frågar nyfikna människor vad man har där i och när de får veta att det är höns i brukar det vanligtvis sluta i ett ganska långt samtal med många frågor och att de vill kika på dem. Inte varje dag man stöter på någon med lantisfjäderfän på ett tåg. ;D

Pippi: Emil lär nog med stor sannolikhet ha ägg från sina jättevaktlar (alla är viltfärgade). Lugna, trevliga fåglar. Han har hittills aldrig råkat ut för något bråk med hackskador. Varken hos hönor heller tuppar. :)

Kan ni ge exempel på färger på myskisarna? Kommer det finnas någon könsmogen drake till salu?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 29 aug-11 kl 11:31 »
Ser fram emot att komma. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

jerker_s

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 30 aug-11 kl 19:20 »
jag kommer! kommer ha med mig tuppar av engelsk araucana.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 03 sep-11 kl 13:54 »
Har börjat sätta ut annonser nu och fixa affisch. =)
Tänkte förresten peta in lite bilder på lite tuppar här. Är tänkt att en del kommer gå åt till currygrytan men om det råkar vara någon tupp som ni tänker att - "Den där kan ju jag var intresserad utav!! Stopp!" ::) så hojta till så hamnar han i delen som slipper grytan.

Skriver en liten snutt för varje tuppe också.

Här har vi då en stilig något mindre-mellanstor tupp som innehåller - Araucana/Sebright/Lohmann lr Chabo. Kan vara enkel bärare för blå ägg men inget som syns på ytan utan det får hans ev. döttrar visa.

En blå kille med koppar i kragen. Mellanstor. Mamman är en korsning av dvärg kochin och Isbar. Pappan kan vara lite vad som helst. Kläckt ur ett gulgrönt ägg. Kan vara enkel bärare för av genen för blå ägg.

Ytterligare en kille som kan bära anlag för blå/gröna ägg. Lite mindre-Mellanstor. Troligtvis Isbar/Dv kochin/Andra gen GM i honom.

En engelsk araucana. Pärlgrå. Ej utställningskvalité.

Dvärgtupp - Korsning - Araucana/Sebright/Chabo (alltså kan denna också bära anlag för blå ägg).

Isbar/Dv kochin och något mer. Lika som övriga blandisar ovan kan denna också bära anlag för blå ägg (enkel uppsättning isf). Storlek som en dv kochin ungefär.

Lite större tupp. Mamman är en avkomma från Lohmann LSL, pappan är en tupp från min blandgrupp o kan innehålla massvis av olika raser. Men silke ser man har slagit igenom iaf.

Lite större tupp. Samma mamma som till tuppen ovan. Pappan första gen GM.

Lite större tupp. Samma mamma. Pappan avkomma från lohmann brun + en massa annat från hans farfars sida.

Finns även en dvärgtupp - Vit, hönsbefjädrad (hönsbefjädrad = saknar sadelbehäng och ordentliga tuppfjädrar, kommer ifrån hans mormor som är Sebright) av korsningen araucana/sebright/chabo.

« Senast ändrad: 03 sep-11 kl 13:58 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 04 sep-11 kl 13:52 »
Araucanatuppen flyttar på måndag. Så han har turen att han slipper bli bylegryta. ;)
Tänkte också meddela att det tyvärr inte blir så mycket vaktlar från Emil. :/ Senaste kläcket, det måste hänt något under ruvningen för det blev ett katastrofkläck.  :( 3 små vaktlar utav totalt 25 vaktelägg + en del hönsägg också.

Fredrikslund: Frågade Pippi förut med men glömde bort er... ::) Ni råkar inte ha någon helvit japansk vaktelhöna? Eller någon annan där ute som kanske har helvita japaner? ;D Skulle så gärna vilja ha en helt vit (alltså HELT vit, inte med några bruna fläckar) höna. Ev. en tupp till också. Blå är en färg som jag också tycker är väldigt fin men ej kunnat hittat.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 sep-11 kl 21:40 »
Har fotat olika typer av mina myskar, nu gäller bara att få in bilderna på forumet. Ska försöka få till det.
Mina myskpojkar har börjat försöka para sig med tjejerna -  om det betyder att de är könsmogna  har jag ingen kläm på eftersom jag är nybörjare på ankor.

Var på skördemarknaden i Forsaström förra lördagen. Det var jättetrevligt och då fick jag bekräftat att det inte bara är jag som tycker att mina myskänder är jättefina.

Linkoso: Jag har ingen helvit vakteldam till salu än. Jobbar på det. Någon vit hane däremot kan jag avvara. Har många tjejer som bara har en pyttefläck. Har haft flera helt vita men av någon anledning trillar de av pinn så nu har jag bara några kvar. Ska sätta ihop dem och jobba på att få fram fler. Du kan vara första tjing om du vill.

Har många jumbo som ska börja värpa när som helst och ett helt gäng i kläckaren som kommer att vara ca 4 veckor på Byledagen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 06 sep-11 kl 22:14 »
Vad för vikt ligger dina vaktlar på ungefär? ;D Om den vita tuppen är en bamsing så kan han kanske vara intressant. ;D Var in och kikade på bilderna i galleriet. Så fina färger på kvackisarna! Nu ser det dock ut som den person jag tänkt försöka fixa en drake till kommer få fatt i en på annat håll. Men kanske dyker upp andra som vill ha myskisar. =)

Själv så söker vi efter någon som har mignon. Helst vita och jättegärna om någon skulle ha någon "utställningsanka". De små vita på nationalen som ställdes ut förra året var ju så extremt söta så man kunde bli knäpp! Så smååå med runda huvuden och korta små näbbar (vet att de korta näbbarna är en nackdel vid avel, men om man har en kortnäbbad och det andra könet lite längre näbb så borde det ju kunna jämna ut sig lite).

Emil kommer ev. ha 3 stora ankor till salu. Ca 3 år gamla. 1 Saschen (anka) och 2 blandisar (1 anka o 1 drake). Tanken är att miggisarna ska ta de storas plats isf.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 07 sep-11 kl 11:30 »
Har en som söker brahma o isbarhönor.

Team Helge

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 08 sep-11 kl 14:15 »
Hej, jag undrar var i vårt avlånga land denna hönsbytardag sker?
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 08 sep-11 kl 15:38 »
Hej, jag undrar var i vårt avlånga land denna hönsbytardag sker?
Byle, ungefär vid Katrineholm. Det borde gå att hitta på Eniro eller liknande om du söker där.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 09 sep-11 kl 08:54 »
Det ligger i norra östergötland. Nästan intill gränsen på sörmland, ca 7-8 km ifrån Vingåker. :) Kommer sätta upp karta och adress snart här i tråden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser