Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  halvfull frys  (läst 4071 gånger)

anvegard

• Västergötland
halvfull frys
« skrivet: 14 aug-11 kl 18:02 »
Jag och min fru bor i en lägenhet som har fullhöjd på påde kylen och frysen (ca190 cm) Det är väldigt sällan att vi har speciellt mycket varor i frysen. kanske har vi varor i tre av 7 fack som mest fyllda. Jag antar att det är ett himla slöseri med energi att kyla massa tom luft. elda för kråkorna fast tvärtom. ;-)
JAg funderar på om man kan fylla frysen med något som gör den mindre energislukande? Om jag skulle fylla fyra fack med frigolit eller nåt annat isolerande. skulle det hjälpa? Eller är det bättre med vattenflaskor? eller är det luft som är billigast att kyla?
tanken med att fylla med något är även att luft rinner ju ut varje gång man öppnar och stänger. men kyld frigolit ligger ju kvar.
Nån som har några ideer?
Från en som inte lyckas få rätsida på det man lärde sig i fysiken på högstadiet...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: halvfull frys
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 18:09 »
Det som kostar är att kyla ner det som är varmt......vill du fylla frysen så gör det genom att köpa ekologiska köttlådor  ;)

När barnen var små då frös jag vatten i pet-flaskor som jag tog med från BVC eftersom vi hade för mycket flor i vattnet för barnen att dricka, det var fantastiskt gott med det vattnet när man tappad upp det och det var is kvar i mitten  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 19:47 »
Värme strömmar in genom frysens väggar och dörr.
Det som avgör hur mycket värme som strömmar in är hur tät och hur välisolerad frysen är, samt hur stor temperaturskillnaden är mellan frysutrymmet och omgivningen.
Denna värme kyls sedan bort när frysen startar.

Energiåtgången för en frys full med varor eller tom bör därför vara ungefär densamma, om dörren är stängd.

En full frys dämpar värmningen inne i frysen, det tar längre tid innan den blir så varm att den startar, och den får gå längre innan det blir så kallt att den stoppar.

Öppnar man dörren så "rinner" mer kall luft ut om frysen är tom och ersätts med varm luft, som måste kylas. Marginellt mer energiåtgång.

Mest energiåtgång blir det när grejer man stoppar in i frysen ska frysas in, i synnerhet när vattnet i varorna blir is.

Öppna dörren sällan och kort tid spar nog mest.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 20:44 »
Kolla hur länge frysens kompressor går för varje gång termostaten slår till. Om gångtiden är en halvtimme eller mer, så spar du inte mycket på att fylla överskottsutrymmet i frysen med termiskt "tunga" saker, men är gångtiderna kortare kan det vara idé att lägga in t ex vattenfyllda plastlådor där det finns plats.

För varje gång kompressorn startar i en kylanläggning tar det några minuter innan kylmediecirkulationen kommer igång och tryck och temperaturer stabiliserar sig (man kan ofta höra att ljudet från kompressor och vätskeströmning i rören ändras när den har varit igång en stund). Den energi kompressorn förbrukar under de där första minuterna är inte till någon större nytta för nedkylningen.

En annan sak som lönar sig är att hålla kondensorn (rör och kylflänsar under eller bakom frysen) rena och fria från damm, se också till att inget hindrar luftströmningen under, bakom och ovanför frysen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 20:48 »
Jag fick tipset att fylla frysen med tomma kartonger.  Då strömmar inte den kalla luften ut när man öppnar dörren.

Och så är box bättre än skåp, men det brukar vara svårt i lägenhet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 22:37 »
De flesta frysskåp har ju ändå någon form av luckor eller utdragslådor som bidrar till att hålla kalluften kvar därinne.

För övrigt går det inte åt mycket energi för att kyla ner luften även om man skulle ha fått frysen full med luft av rumstemperatur.
Låt oss anta att fryskkåpets volym är 200 liter, det är fyllt med luft av temperaturen +20 °C som ska kylas ner till -20 °C. Luftens densitet är 1,293 g/liter och värmekapacitiviteten är 1 J/g*K. Då är det alltså 10,34 J värmeenergi som ska föras bort från luften. Om vi antar att frysens kylaggregat har en köldfaktor lika med 1 (ett mycket dåligt värde, de flesta frysar är säkerligen mycket bättre) så går det åt lika mycket elenergi från nätet för att åstadkomma den nedkylningen. 10,34 J är lika med 0,0000029 kWh , alltså ett försvinnande litet energibelopp. Det är den energimängd som fryskompressorn förbrukar från elnätet på 0,07 sekunder (då räknar jag med en kompressor på 140 W, vilket är ganska normalt för en medelstor frys).
För att förbruka 1 kWh, alltså elenergi för 1-2 kr, genom att fylla frysen med varmluft, så måste man upprepa det ungefär 350000 gånger!
Det lönar sig alltså knappast att vidta några åtgärder för att hindra luftfyllning av frysen, däremot bör man såklart inte lämna dörren öppen så länge åt gången att varor och inredning hinner värmas upp.

anvegard

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 22:10 »
tack för alla bra svar. Alla är så himla snälla på internet. nu ska jag inte lägga ner mer tankekraft på det här.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser