Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryta ny odlingsmark- ide och fråga!  (läst 2995 gånger)

lynxlo

• Skåne
Bryta ny odlingsmark- ide och fråga!
« skrivet: 14 aug-11 kl 12:55 »
Hejsan alla duktiga trädgårdsrävar!

Jag vill utöka mitt odlingsland och har täckt en del av gräsmattan men plast för att stävja ogrästillväxten något nu när det är som frodigast. Nu undrar jag om någon med erfarenhet skulle vilja ge lite input på den plan jag knåpat på. Jag tänkte nu till hösten lägga tidningspapper i botten, sedan ENSILAGE ovanpå detta, kompost och lite jord och direktså olika typer av gröngödning. Vad tror ni om detta? Jag har inte hört talas om att någon använt sig av ensilage för anläggning av nya bäddar, och är därför villrådig. Tanken var att det ju är tyngre än vanlig halm eller hö och inte skulle vara så vindkänsligt. Har någon gjort såhär tidigare? Jag odlar ekologiskt och funderar också om det vore olämpligt för jorden med ensilage pga syrahalt eller rester av besprutning. Vore så glad och tacksam för tips om nån har lite tid över!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Bryta ny odlingsmark- ide och fråga!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 13:10 »
inte ensilage, välj väl brunnen stall gödsel, annars får du med dig massa frö (ogräs)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 20:03 »
Jag har inte märkt att ensilage i botten på en bädd skulle ge ökade ogräsproblem.

lynxlo

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 23:22 »
Tack för era svar! :)
Kanske bäst fundera ut ett säkrare bottenmaterial. Kan någon rekommendera ett lättillgängligt material som inte innehåller frö? Det borde väl vara samma historia med halm och hö? Jag grubblar på tills vidare..  Åter tack!

Trivial

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 13:54 »
Jag tror inte att det är någon fara, så länge du har ett tjockt lager med annat över. Ensilaget täcker det ogräsfrö som finns under sig, och det från själva ensilaget täcks av det som ligger över ensilaget. Översta lagret kommer det alltid frö i från luften om inte annat, så vida du inte ser till att hålla det helt täckt.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 14:47 »
Hejsan alla duktiga trädgårdsrävar!

Jag vill utöka mitt odlingsland och har täckt en del av gräsmattan men plast för att stävja ogrästillväxten något nu när det är som frodigast. Nu undrar jag om någon med erfarenhet skulle vilja ge lite input på den plan jag knåpat på. Jag tänkte nu till hösten lägga tidningspapper i botten, sedan ENSILAGE ovanpå detta, kompost och lite jord och direktså olika typer av gröngödning. Vad tror ni om detta? Jag har inte hört talas om att någon använt sig av ensilage för anläggning av nya bäddar, och är därför villrådig. Tanken var att det ju är tyngre än vanlig halm eller hö och inte skulle vara så vindkänsligt. Har någon gjort såhär tidigare? Jag odlar ekologiskt och funderar också om det vore olämpligt för jorden med ensilage pga syrahalt eller rester av besprutning. Vore så glad och tacksam för tips om nån har lite tid över!
Vi har täckodlat med gammalt halvmultnat ensilage - det går jättebra att täcka med ensilage, såväl gammalt som nytt - med rejäl täckning kommer inga (o)gräsfrö att spridas ner i odlingen. Problemet här var att sniglarna trivdes alldeles för bra under ensilagetäcket så den metoden har vi lagt undan för tillfället. Tidningar är väldigt "täckande" och det bästa är att göra öppningar mot jorden vid sådd eller plantering - vi tidningstäckodlar nästan alla våra vinbärsbuskar på grund av nässlor och inget kommer upp där tidningarna ligger. Ensilage är ju djurfoder så du får kanske kolla med säljaren om det är besprutat. Tidningar är kanske inte heller optimalt miljövänligt, men å andra sidan återanvänder man material man annars slänger, samt slipper man bekämpa grödor man inte vill ha i sina odlingar. Lycka till!
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 6 användare (1 dolda)
Naturliv, lawnboy, långfot, JLAB, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser