Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftig bladmögel. Vad göra till nästa år?  (läst 10258 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Kraftig bladmögel. Vad göra till nästa år?
« skrivet: 14 aug-11 kl 09:25 »
Vi har haft bladmögel på potatisen i tre år.
Iår fick vi ta av all blast redan ett par veckor efter midsommar. :(
Får tyvärr erkänna att dom första åren var jag inte så noga med att ta vara på alla angripna blad osv, men i år har vi varit jättenoga. All angripen blast har givits till grisarna och ingen potatis har kommit i kontakt med angripen jord än.

Vad är bästa sätt att behandla jorden till nästa år? Vi hade tänkt odla bara lite potatis i en halmbädd på ett helt annat ställe men är sugna på att prova att odla tobak och då måste det bli i alla fall i närheten av det angripna landet.

Tips och råd?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens?

• Gäst
SV: Kraftig bladmögel. Vad göra till nästa år?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 16:59 »
Bladmöglet kommer från luften, 'nytt' varje år, så det är inte nåt särskilt du kan göra med jorden för att förbättra oddsen, tyvärr. Att du skulle lyckas få en markburen smitta är inte särskilt troligt, och det är ju i så fall brunröta direkt, inte bladmöglet.

Det är ingen tillfällighet att man sprutar så mycket mot bladmögel i kommersiell odling, det är ju det absolut värsta gisslet. Så vad du kan göra är ju att se över sortvalet, och välja mer resistenta sorter. Det finns ju de som får bladmögel, men är resistenta mot brunrötan. Tyvärr blir det ju då att man får väldigt dålig skörd, om man får bladmögel tidigt.

Men de gamla goda sorterna, är rätt hopplösa att odla utan bekämpning.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 20:57 »
Jaså är det så det funkar. Trodde det fanns sporer i jorden jag...
Tomaterna i växthuset har inte fått nåt.

Så då är det kört för tobaken också då?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 21:40 »
Potatisen får bladmögel men tobasplantorna frodas  :D . Vet det eftersom jag själv har potatis i närheten av tobakslandet. Annars sägs det ju att man inte ska odla tomat eller tobak vid potatis,men inte märkt något själv.

vidar b

• Halland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-11 kl 09:04 »
Jag råkade ha potatis på två ställen i år. Två nya sorter med hyfsad motståndskraft och en gammal. De ny sorterna växte i det ganska skyddade trädgårdslandet och är avslagna sedan några veckor. Den gamla potatisen växer fortfarande ute på en åkerkant där det är betydligt mer öppet. Min slutsats: Blåsigt (torrt) läge är bra och åtminstone denna gången viktigare än sorten.
Nästa år blir det inga potatis i grönsakslandet.

Jimmy_C

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 09:22 »
Vi har haft bladmögel på potatisen i tre år.
 All angripen blast har givits till grisarna

Blasten är giftig som f-n och ger du grisarna det kan du komma ut tull en tom hage om du har otur

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 17:03 »
Jag har  oxå haft problem med bladmögel tidigare år.. i bland har man nog bara otur. Jag har sett att väldans många grannar haft problem samma år.
I år har blasten varit jätte fin... kanske beror det på att jag slängde all aska jag kom åt i vintras på potatislandet.. och massa från hönshuset... eller så hade jag bara tur :-)
en bra ide är nog ändå att byta odlings plats.. så det ska jag göra till nästa år..... i morgon ska jag klippa gräset och sen är det dags  att lägga en pressänning där nya landet ska bli och  *innan* frosten hoppas jag att maken kan köra jordfräsen:-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 16 aug-11 kl 21:50 »
Blasten är giftig som f-n och ger du grisarna det kan du komma ut tull en tom hage om du har otur

Att den var giftig för oss visste jag men är du säker på att den är giftig för grisar?
Mina är jättepetiga med vad dom äter, kan sila ut minsta lilla lökskal ur slaskhinken och i ett hörn av hagen står ett fint bestånd av liljekonvalj där det annars är helt uppbökat...

Potatisblast mumsade dom däremot glatt i sig.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 23:03 »
Som jag har lärt mej är möggel väldigt farligt för både djur o människor .
Aldrig ge nåt med möggel till några djur.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 23:34 »
Det finns potatissorter som inte lætt får bladmøgel. Jag kænner till Ovatsio och Lina. Ovatsio odlas mycket av KRAV-odlare just før att den ær resistent. Lina ær en sort som jag fick i Skattungbyn før øver tjugo år sedan. Jag gav lite till min ene bror och han har førøkat dom och sæljer efter jul. På høsten kokar den sønder, den måste lagras. Han ær så vitt han vet den ende som odlar den komersiellt. Han sæger att den ær helt frisk, inget bladmøgel och ingen skorv men att det finns sorter som ger høgre avkastning. Men høgre avkastning betyder ju inget om man måste kasta en del... Om du vill testa Lina så kan du sækert få lite av honom. Pm-a mig så får du Åkes tele nr.

odlaren

• Ekologisk Trädgård
« Svar #10 skrivet: 18 aug-11 kl 23:00 »
Forskarna tror att bladmögel numera också sprids via sporer i jorden. Detta beroende på att vi har fått in en ny sort av mögelsvampen. Tidigare blev man smittad genom utsädet, nu antagligen också via jorden. Det har alltså blivit ännu mer viktigt att ta bort och bränna allt bladmögel och hitta fler resistenta sorter.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Olika sorter olika resistens mot bladmögel
« Svar #11 skrivet: 19 aug-11 kl 11:16 »
Jag har odlat ett flertal sorter i mitt land i år, Asterix (eget övervintrat utsäde), Fakse (matpotatis från Ica), Maria, (utsädespotatis), Orla, (utsädespotatis) och Highland Burgundy Red, (utsädespotatis).

Senaste veckan har farit hårt fram med potatisen, bladmöglet har slagit till ordentligt. I skrivande stund är det bara Asterix som fortfarande är grön. Men den är också angripen och kommer snart att duka under den med.

Alla sorterna jag har odlat ska vara relativt resistenta, har odlats intill varandra i samma trädgårdsland och på samma sätt. Den som först såg dåligt ut var Maria, förutom Fakse som verkade ha problem redan från början. Dock var de fakseplantor som överlevde också framgångsrika mot bladmögel. Den senaste veckan har Orla (som ska vara extra härdig mot bladmögel) totalt angripits, tillsammans med Highland Burgundy Red.

Slutsats: Asterix funkar bäst hos oss, både vad det gäller skörd, lagring och bladmögelstålighet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 aug-11 kl 12:07 »
I princip all vår potatisskörd slogs ut i år, liksom förra året. Det enda som gick var en tidig sort som jag tyvärr tappade lappen på, som gav både många och stora potatisar. Odlade nog 8 sorter totalt, provade Ovatio för första gången i år och den såg ut att klara sig men nu är även den borta. Vet inte om det kom bladmögel på allt eller om det helt enkelt ruttnat bort i allt regnet?
Självhushåll till nytta och nöje

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 aug-11 kl 12:09 »
I år har det ju varit ett typiskt mögel-år, med hög värme tidigt, och sen massor med regn. Så det är inte konstigt att det är många som får dålig skörd.
Trösten kan ju vara att köpt potatis blir troligen väldigt billig, eftersom det är en stor skörd på gång hos proffsen. Om den inte regnar bort helt förstås.

masa

• -
« Svar #14 skrivet: 22 aug-11 kl 13:52 »
Det är svårt att värja sig mot bladmöglet, man kan flytta långt norrut dit har bladmöglet inte kommit än, men är på god väg med varmare klimat. Vi odlar ca 35 sorter av potatis och de flesta får bladmögel förr eller senare. Man bör sätta potatisen så tidigt som möjligt så att det hinner bli storlek på knölarna. Men det finns tämligen resistenta sorter. Sarpo Mira och Sarpo Axona är två sorter som bladmöglet inte biter på, det är frosten som dödar blasten på dessa sorter hos oss. Även Kalmar Röd och Lady Balfour står sig väl mot bladmögel. Dessa fyra sorter är fortfarande gröna hos oss. Dessutom har jag odlat potatis från frö som jag har tagit själv på vissa sorter, och dessa sorter står också gröna ännu. Annars gick bladmöglet fram som en virvelvind i slutet av juli och blasten dog på några dagar.

hjärtstilla

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 mar-15 kl 20:28 »
odla tidig potatis, Timo är en finsk sort som några odlar här västergötland där bladmöglet kommer ultra tidigt, om man ser till att förgro den så du kan få den välgroddad när du lägger dom i fårorna så har du tjänat in 1 vecka 10 dagar på växt-tiden, men du kan odla Sarpo Mira som är en potatis sort från ungern, den tål bladmöglet bra, eller uddasorten Kalmar Röd som oftast brukar växa tills frosten tar blasten... lycka med potäterna...
med vänlig hälsning
Hjärtstilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser