Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få blandis grönvärpare??  (läst 695 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Få blandis grönvärpare??
« skrivet: 08 mar-11 kl 17:42 »
Jag har bara en isbarhöna och en tupp. Nu ska jag dela upp så att hönsen går rasrent för att plocka ägg och kläcka.  Men en höna och en tupp känns lite elakt så jag tänkte sätta in några trevliga blandisar tillsammans med Isbarerna. Då kan ag på äggfärgen se vilka osm är renrasiga och vilka som är blandis. Så slog mig en bra ide. Kläck några blandisar och få grönvärpande hönor. Men fungerar det så att alla kommer lägga grönaktiga ägg eller blir det bara några? Hur blir det med kycklingarnas kycklingar?

Hoppas någon förstår vad jag menar.  ;)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Få blandis grönvärpare??
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 17:49 »
Om du parar en renrasig isbartupp med en höna av annan ras så kommer alla kycklingar lägga gröna ägg. Mörkgröna, olivgröna, ljusgröna m.m beror på vilket färg moderna har på äggen.
Om en av kycklingarna parar sig med en tupp som har anlag för vita ägg så kommer några av dessa kycklingar lägga gröna och några vita.
Detta är vad jag lärt mig, om det är helt korrekt vet jag inte.. tror fler kommer svara i tråden och då rättar dem väl mig ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser