Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prickiga ägg...Vad för ras?  (läst 4938 gånger)

insnöad

• Gäst
Prickiga ägg...Vad för ras?
« skrivet: 13 aug-11 kl 11:25 »
Har fått övertagit en höna av en bekant. Hon vet inte rasen utan tog den bara för att hon tyckte om den...
Nu funkade den inte i hennes flock, men går alldeles utmärkt i min!
Skulle vilja veta vad för ras men kan inte ta kort och lägga in så jag får chansa ändå...
Den är i samma storlek som typ Queen Silvia, mörkbrun/svart, liten tofs på huvudet och värper 35g´s prickiga ägg.
Hon hade en till som var brun. Vet någon vad det kan vara?
Har letat i böcker och på nätet men inte hittat.
Det skall vara en renrasig.

« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 16:24 av insnöad »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Prickiga ägg...Vad för ras?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-11 kl 14:23 »
En bild hade gjort det lättare  ;)

Prickiga ägg är annars inget som utmärker någon specifik ras utan mer något som vissa individer har.

Här hemma har vi Isbar, Kochin och O Shamo som där några av hönorna värper prickga ägg. Inga av dessa raser har dock tofs på huvudet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

insnöad

• Gäst
SV: Prickiga ägg...Vad för ras?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 16:26 »
Hönan har hornkam och lite antydan till skägg oxå  ::)

(Måste lära mig detta med bilder  :-\)

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare (1 dolda)
Västerbo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser