Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerad kanin blev pappa ett halvår efter kastrering?????  (läst 7706 gånger)

nina77

• Hälsingland
Är det möjligt?? Jag kastrerade min kaninhane i vintras. Sen sålde jag honom tillsammans med en hona på 4 månader, nu har hon nedkommit med 5 välskapta ungar. Misstänkt lik den kastrerade hanen. Hur är detta möjligt? Kaninhonan har inte träffat någon annan kanin, förutom sin bror, men det var i maj, så det kan ju inte blivit ungar då? Isåfall den längsta kaningraviditeten i historien. Kninhonan är drygt 5 månader nu. Verkar helskumt, jag har försökt få tag på veterinären som gjorde ingreppet, samt erbjudit flickan som köpte dom att jag kan köpa tillbaka kaninerna, eller nån av dom eftersom det blev så fel. Ska prova ringa veterinären senare idag, fick inget svar nu. Skumt är det iaf

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Kastrerad kanin blev pappa ett halvår efter kastrering?????
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 12:36 »
Har hört likande historier.. bl.a med en hanhund..
I de fall jag har hört så har alltså inte kastrationen blivit ordentligt gjord.
Men försök att kontakta veterinären, och se vad de har journalfört om operationen.
Ibland om testiklarna inte ramlat ner ordentligt så tar de bara bort en, för att den som inte ramlat ner oftast inte kan ge ungar.,.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 12:44 »
Han hade 2 kulor, så två togs bort. Han var 6 månader vid kastreringen. Pratade med min andra veterinär och hon hade aldrig hört talas om nåt liknande. Har inte fått tag på hon som gjorde det än. Flickan vill iaf ha kvar alla kaninerna...

Anna S

• Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 12:48 »
Mycket märkligt, men tur att flickan villa ha kvar kaninerna endå..
Jag vet att precis efter man har kastrerat så kan de fortfarande finnas risk för befruktning.
Men så långt efter? Och de finns verkligen ingen annan hankanin som hon kan ha träffat? Hur länge har han bott tillsammans med henne?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 12:48 »
Rykten som jag hörde som tonåring  gick att vildkaniner kan fördröjer fosterutvecklingen om läget är tufft. men har aldrig hört någon kaninavlare/producent nämna detta.

Någon som vet?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 15:41 »
Rykten som jag hörde som tonåring  gick att vildkaniner kan fördröjer fosterutvecklingen om läget är tufft. men har aldrig hört någon kaninavlare/producent nämna detta.

Någon som vet?

/Januschka
Inget jag hört eller upplevt.

EDIT: Vad är det för färg på mamman o pappan, samt ungarna?
Kaninuppfödare och pelargontant.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 18:07 »
Han har bott med honan sen hon var 8 v, och inte träffat någon annan kanin. bifogar en bild. en av ungarna har samma svart runt ögonen och sv. fläckar på ryggen, dock mörka öron.  Han har inga kulor i pungen.
honan är den gråa och hanen vit, med svarta fläckar
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 18:49 av nina77 »

nina77

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-11 kl 07:58 »
Puffar upp... vill ha fler som spekulerar.... har inte fått tag på ansvarig veterinär ännu

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 13 aug-11 kl 08:57 »
Kan inte se bilderna via mobil, har du nån bildlänk?

Finns det andra kaniner i området? Har tjejen en kompis hon brukar leka med som har en hankanin?
//Lina

Vildrosens

• -
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 12:44 »
Å nej, är det verkligen möjligt, jag släppte in min kastrerade hane till min hona härom dagen och de började direkt förlusta sig trots att hanen varit kastrerad sedan i mars. Skulle inte förvåna mig om de har glömt eller missat en kula. Han hade sårkomplikation på ena sidan men den andra kollade jag aldrig så noga på. Jahopp....så kan det gå. Hoppas att det bara är instinkten han har kvar då.

Anna S

• Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 13 aug-11 kl 13:16 »
Vildrosen: Ja de tillgör ju inte vanligheterna, på jobbet sitter flera av våra kaniner två & två, hona med kastrerad hane, och de har inte kommit några ungar.
Ena paret är tom syskon och hanen "parar" sig gärna med sin syrra, så instinkten finns ju kvar, men de kommer inga ungar (de har suttit ihop i över 3 år..)

nina77

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 13:54 »
enligt tjejen som köpte dem för 6 v sedan så har hon inte träffat nån annan kanin, Hon är nyinflyttad och känner ingen i byn. Finns inga vilda kaniner och om det finns några som har kaniner i närheten, det vet jag inte. Kaninhonan är ju född i mars, så hon är 5 månader precis, väl ungt för att ha ungar. Jag hoppas det går bra. Jag har gett flickan skötselråd och berättat så mkt jag vet om kaninuppfödning. Kaninerna är iaf inte besläktade och flickan varkade glad över tillökningen (hoppas föräldrarna till henne oxå är glada) ::)

Vildrosens

• -
« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 14:08 »
Phew...hoppas bara de var "lyckliga" över att ses bara då. Tycker veterinären bör tala om ifall det nu skulle vara så att bara ena kulan har tagits bort tex på grund av att den andra inte trillat ner. de får faen stå för eventuella kostnader här i alla fall om det skulle visa sig att det blev ungar trots kastr. De sa att man skulle vänta minst 8 v innan man släppte ihop dem och nu har det ju gått flera månader.

Märkligt att den här lilla töskaninen lyckats få ungar, hoppas du får tag i den där veterinären och kan höra efter.

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 07:48 »
OM det är den "kastrerade" som är far finns risken att det kommer en ny kull eftersom honan oftast brunstar direkt efter hon fött.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser