Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leghorn = Mördarhöns?!  (läst 3753 gånger)

Jullan i norr

Leghorn = Mördarhöns?!
« skrivet: 11 aug-11 kl 10:36 »
Där vi köpt våra brahma & rhode island-kycklingar fick vi höra att om vi valde att även köpa några dvärghönor så skulle vi måsta göra oss av med våra 5 leghorn pga deras mördar-humör!  :o Uppfödaren av hönsen sa att leghorn gärna äter kycklingar men även lätt och gärna hackar ihjäl vuxna höns av små raser! detta gör ju för det första att jag inte vet hur fort jag vågar släppa in de brahma och rhode island kycklingar vi har till dem,de måste kanske vara fullvuxna, samt får mig att undra om vår silkeshöna, som idag bor med leghorn-damerna, bör flyttas?  Vad säger ni? ligger det nån sanning i att leghorn är grymmare än andra höns? enl uppfödaren kommer infon direkt från länsveterinären som kallade dem mördarhöns:-\  våra leghorn är (iaf till synes )lugna och har aldrig hackat på varandra eller på lill-hönan. 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Leghorn = Mördarhöns?!
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 10:40 »
Mina leghorn var ngt skarpare i humöret än tex lohman men inte var dom grymma eller elaka .
Bara lite mera pms tant , ingen skadade kycklingarna även om dom kunde ge dom ett tjuvnyp i bland .
Stoppa in en höna åt gången i gruppen med små då känner hon sej nog inte så kaxig o vågar nåt .
Vänta några dagar innan du tar nästa , ensam är feg vet du .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jullan i norr

« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 10:52 »
Tack! Då kanske jag ska börja med silkeskorsningen vi har? hon är ju inte mycke större än de 5-6 veckor gamla brahma-barnen :) och sen när dom vant sig vid varandra får leghorndamerna träffa dom en efter en.. men kan jag börja redan nu? vi hämtade alltså kycklingarna igår. behöver dom få vara ensamma nån vecka till?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 10:53 »
Där vi köpt våra brahma & rhode island-kycklingar fick vi höra att om vi valde att även köpa några dvärghönor så skulle vi måsta göra oss av med våra 5 leghorn pga deras mördar-humör!  :o Uppfödaren av hönsen sa att leghorn gärna äter kycklingar men även lätt och gärna hackar ihjäl vuxna höns av små raser! detta gör ju för det första att jag inte vet hur fort jag vågar släppa in de brahma och rhode island kycklingar vi har till dem,de måste kanske vara fullvuxna, samt får mig att undra om vår silkeshöna, som idag bor med leghorn-damerna, bör flyttas?  Vad säger ni? ligger det nån sanning i att leghorn är grymmare än andra höns? enl uppfödaren kommer infon direkt från länsveterinären som kallade dem mördarhöns:-\  våra leghorn är (iaf till synes )lugna och har aldrig hackat på varandra eller på lill-hönan.
Nää, detta har jag aldrig hört talas om, däremot kan brun LOHMAN (kan förväxlas med leghorn) vara riktiga jävlar och hacka varandra till döds.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jullan i norr

« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 12:30 »
Tack:) Ja, Jag tyckte det lät konstigt att dom som ras skulle vara så grymma, men jag är ju ingen van höns-ägare så jag ville gärna dubbelkolla med er veteraner och övriga duktiga! undrar även kring vad jag vågar ge dom små för mat? får dom äta burk-majs redan nu? ang att släppa ihop dom med dom vuxna så kanske man ändå ska vänta tills dom är 8-9 veckor?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 14:26 »
Många blandar ihop rasen Leghorn med hönserihybriderna Lohmann med flera som kan vara knepiga ibland (främst de avdankade som kommer direkt från hönserilivet). De vita Leghorn vi hade när jag var liten var aldrig elaka, men flaxiga. ::) De som hackades och var leda var våra ISA brown (värphybrid) och sedan har det varit bruna lohmann. De vita hybriderna tycker jag inte alls får för sig konstiga saker lika lätt som de bruna av någon anledning. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 15:26 »
Jag vet inte varifrån det kommer men Leghorn har så långt jag kan minnas varit =Mördarhöns.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jullan i norr

« Svar #7 skrivet: 11 aug-11 kl 16:07 »
När tuppen hade ett sår på kammen så var dom där och pickade lite, men det var när dom var 15 st, nu är dom bara 5 och det verkar som vi lyckats behålla dom minst mordiska och de fegaste tycker jag:) dom är t.ex rädda för vår kanin, vår silkeshöna(fast dom bor ihop) samt för gråsparvar osv. silkeshönan går gärna fram och pickar på katten eller kaninen om dom är ivägen, men inte leghorndamerna.. får hoppas att mördar-ryktet är oförtjänt! men då ras-uppfödaren (som iofs kanske inte gillar leghorn så värst, utan bara hade mer "fina" fåglar) sa att veterinären kallat dom så, då blev jag lite skraj:/

Helle-Mari

• -
« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 17:53 »
Många blandar ihop rasen Leghorn med hönserihybriderna Lohmann med flera som kan vara knepiga ibland (främst de avdankade som kommer direkt från hönserilivet). De vita Leghorn vi hade när jag var liten var aldrig elaka, men flaxiga. ::) De som hackades och var leda var våra ISA brown (värphybrid) och sedan har det varit bruna lohmann. De vita hybriderna tycker jag inte alls får för sig konstiga saker lika lätt som de bruna av någon anledning.

Japp håller helt med och jag har stor erfarenhet av värphybrider.
De bruna är konstiga de vita sköter sig bra!!

pita

• -
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 09:15 »

Usch ja, för många år sedan jobbade jag innom hönsindustrin. Dom vita var lite nervösare men fredliga, dom bruna var rent förjävliga. På grund av dom har jag svårt för att köpa bruna sprättägg. Jag kallar dom köttägg ::) Fast nu har jag ju egna ägg :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 15:07 »
Jag har vit Leghorn. Jag har i år introducerat 6 veckors kycklingar av annan ras i den vuxna Leghornflocken. Visst tuktades det lite de första dagarna men inget blodvite och ingen kyckling som blev onödigt skrämd eller inte vågade äta eller dricka.

Nu går Leghornen lösa med alla mina andra raser  och tuppen fick visserligen ett par skråmor på kammen de första dagarna men annars har dom inte utmärkt sig med att bråka.

Så att Leghorn generellt är mördarhöns köper jag inte. Men det kan naturligtvis finnas linjer med bråkigare sätt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser