Jag syftade mer på att kanske en del i lådan var Isbars och en del "bara" grönvärpare, någon slags blandning av grönvärpande ras. Många och jag själv brukar kalla grönvärpande blandraser kort och gott för "grönvärpare", då de värper grönt men inte har något rasnamn som t.ex. araucana, Isbar m.m.
Linslus kanske skummade förbi mitt inlägg och bara läste något med att en del var grönvärpare och en del Isbar och uppfattade det som att jag syftade på att grönvärpare var någon speciell ras när jag egentligen syftade på "grönvärparblandraser".

Skulle tro att det är araucana ikorsat i dina och andra Isbars med ärtkammar under senare tid. Isbar härstammar väll från araucanan "från början" (därifrån anlaget för blå ägg kommer) men vad jag fått läsa så har ej araucanan används och korsats in direkt när man tog fram rasen utan man använde andra enkelkammade raser när de höll på och jobba med rasen och den gröna äggfärgen har Isbaren fått genom att de använde creme legbar (som däremot nog togs fram genom att man använde araucana någon gång i tiden).
Eftersom man ej korsade in några raser med ärtkammar så bör ju då inte Isbaren ha ärtkam utan om de har det är det ett tecken på att någon har blandat in någon ras med ärtkam nu på senare tid.
Araucana har ju dock inte sådär gula fötter. Så vad dessa gula fossingar kommer ifrån vet jag inte.

Tycker de ser rätt grova ut i kropparna med hård, tät beffjädring?

Likt en stridshöna som O Shamo som exempel.