Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slunga i kök  (läst 6161 gånger)

Sanntos

• Gäst
Slunga i kök
« skrivet: 09 aug-11 kl 20:33 »
har förstått att en och annan använder köket, även med lite fler samhällen... vad ska man tänka på om man nu har möjlighet att planera ett nytt kök...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Slunga i kök
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 21:52 »
Köp en presenning och täck golven när du slungar , inte så kul med in trampat vax  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 00:37 »
En ganska viktig sak att tänka på är att du får den tilltänkt slunga i genom dörren.

Sen ska man inte glömma att man ska inte beblanda mat hanteringen , dvs ingen mat lagning när slungning pågår , det går bra att använda samma lokal för slungning och sedan tappning , med rengöring däremellan + att man skiljer på verksamhet i tid.

Med andra ord antigen eller  " en sak i taget "

Samma regler för stora och små , bara att de stora ska har dokumentation på det hella.

Tänk på att inte ha en massa hyllor/skåp där damm kan samlas , se till att bygga bort smutsen från början , inkapslade lysrör mm....

« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 00:40 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 11:39 »
Tack Edward. Jag har aldrig slungat, ska köpa slunga nästa år, så har ingen aning om hur klibbigt det blir. Skaffade bina utan att ha riktigt klart med hur slungningen ska gå till, och var, och har egentligen inte haft en tanke på att köket skulle kunna passa. Det är ju ändå under en ganska begränsad period varje år...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 12:02 »
Det beror på mängden , lite honung inte så mycket spill , dock är det lätt att ta bort kladdet med vanligt vatten.

En av de saker som är ett måste när man slungar är att rummet är bi tätt ,

Det blir till ett helvete om flyg bin hittar dit man slungar , till slut står man i ett svärm och all honung åker flyg tillbaka till kupan  ;D

Mer jobb  ;D

Gideon i Roslagen

« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 21:03 »
Tänk på att ha nära mellan avtäckningsplatsen och slungan. Desutom så är det bra att nå tvättmöjligheten lika lätt. För mycken handtvätt blir det. Och en viktig sak lär dig ympning från början. Du kan inte ana hur jobbigt det är att röra och åter röra honungen. Och det blir kladd hela tiden. Lycka till!!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 21:44 »
Jag har inget slungrum men förra året blev jag i alla fall med slunga och fick hitta på något istället för att slunga hos bekanta.

Jag sätter upp en tillfällig slungplats, en sådan kan man göra var som helst:
Längst till vänster ett trädgårdsbord i plast, lätt att tvätta av. I mitten två staplar med tomma sargar och en bänkskiva på. Till höger slungan. Inget mellanrum mellan stationerna.

Fulla lådor bakom ryggen längst till vänster, avtäckning på bordet, förvaring avtäckta ramar på skivan och sedan ner i slungan. En hink vatten och en handduk bakom ryggen.

Börjar med att lägga ut tidningar på golvet, om det mot förmodan blir något spill ändå lägger bara nytt blad över.

Var försiktig så inte slungan repar golvet i köket beroende på vad den har för fötter.

shimibi

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 aug-11 kl 01:42 »
Jag slungar i köket ,slungan intill bordet ,har gjort en ställning som jag sätter på öppningen i slunga med öppet lock där jag avtäcker vaxet sen derekt ner i slungan har inte fått  ett gram utanför mycket perjekt har bara en liten 4ramars

Sanntos

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 aug-11 kl 13:47 »
En ställning med ett slags fat?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 15:48 »
Låter som han har avtäcknings bordet på och över slungan.

Hur än du bygger så är det en fördel om du har det trångt mellan slungan avtäcknings bordet och honungsramar + de som är ur slungat.

Det blir mer effektiv om man inte behöver springa emellan + mindre kladdigt

shimibi

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 aug-11 kl 17:24 »
Helt rätt , avtäckningsbrickan sitter ner på bakre hållaren på ramen på slungsylindern  när ramen är avtäckt kasar man bara ner den i sitt fack ,lyfter upp brickan en cm snurrar fram nästa

Sanntos

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-11 kl 18:59 »
du har ingen bild..?

shimibi

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 aug-11 kl 10:13 »
Jo de kommer när jag fått hem den från svetsaren har beställt några till försäljning

Sanntos

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 11:29 »
 :) Spännande

shimibi

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 aug-11 kl 07:41 »
Hej Sanntos, Har problem med att lägga in bilderna men ja har en mailadress sänd ett mail så får du bilderna

shimibi

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 20:32 »
Hej sanntos fick du bilderna, kan du så får du lägga ut dom här på sidan

Sanntos

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 22:43 »
Ok, här kommer dom

shimibi

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 24 aug-11 kl 00:10 »
Kanonbra får lära mig lägga in bilder.

Sanntos

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 aug-11 kl 09:33 »
Bara klicka på plustecknet(fler alternativ) när du skriver ett meddelande, så kommer det upp en ruta(Bifoga) där du väljer vilken bild. Du måste begränsa storleken på bilderna dom du skickade till mig var på kring 3 Mb styck, dom får inte vara större än 190 kb. Jag använde ett litet program som heter Fotosizer www.fotosizer.com, det är gratis men freeware

ptakaplay

« Svar #19 skrivet: 27 aug-11 kl 10:31 »
bra med nya uppfinningar .   jag antar att det är rostfri plåt annars blir dom röda som räven

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser