Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon med CAE erfarenhet?  (läst 3587 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Någon med CAE erfarenhet?
« skrivet: 09 aug-11 kl 13:59 »
Undrar hur ni gjort med CAE sjuka getter....... 
*symtom etc
*avlivning
*kontakten med vet. /jordbruksverket 
*avlivat även friska/symtomfria getter i samma grupp?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Någon med CAE erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 17:08 »
Vi testade neg i många år med våra getter efter en spruta när dom var med i bekämpningen av blåtungan testade 4 djur positivt av dessa var två ungdjur. Vi har inga symtom nu eller innan det positiva provsvaret, skulle aldrig slakta mina getter pga sk CAE.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 22:27 »
Vi testade vår besättning för några år sedan och ungefär 1/4 hade antikroppar mot CAE. Vi kunde välja mellan att sanera besättningen=avliva alla getterna och starta på nytt eller låta det bero. För vår del var det inget alternativ att avliva friska djur  preventivt så vi har behållit våra CAEgetter och det fungerar bra. Skulle vara intressant och se hur dessa skiljer sig från CAE fria djur.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 23:39 »
Har någon haft symtom avlivats pga sjukdomen  hur har isf era getters symtom varit ?  Hur långt har sjukdomsförloppet varit?

ninna b

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 07:34 »
Dom getter som vi har avlivat har varit akut sjuka, alltså typ trumsjuka, sjukdom i samband med förlossning eller olyckshändelser.

CAE tillskrivs ju ALLA sjukdomar så jag vet egentligen inte hur ett sjukdomsförlopp ser ut. Nu kan jag tycka att vi har 1 get ( av 102 ) som rör sig lite stelt och som jag kanske skulle kunna tro att det var CAE men då tänker jag på artros och det är kanske helt fel,

Förra året hade vi bara ett par getter som inte killade normalt annars födde alla friska, fina, starka ungar

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 10:58 »
Men finns det någon här som haft en get med CAE och följt hela förkloppet från första symtom till avlivning vill liksom "prata" med någon som varit med om det .
Hur ni gjort och hur det sett ut hos er..... 

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 13:58 »
Undrar hur ni gjort med CAE sjuka getter....... 
*symtom etc

Din fråga om "symptom" är väldigt svår att svara på, eftersom CAE-viruset yttrar sig på väldigt många olika sätt. Detta beror förmodligen på att det som buntas ihop under namnet CAE (numera även ihopbuntat med fårens Maedi-Visna-virus under namnet SRLV - Small Ruminant LentiVirus) är många - ett 20-tal har jag för mig - olika stammar av virus som yttrar sig på lite olika sätt och är olika aggressiva.
De "vanligaste" symptomen är artrit (ledinflammation) och encefalit (hjärnhinneinflammation), det är därifrån namnet kommer (Caprine Artritis Encephalitis). Andra symptom kan vara mer diffusa och i princip bero på vad som helst - t ex avmagring, juverproblem, lunginflammation och liknande. Det är som ninna b skriver - CAE tillskrivs i princip alla sjukdomar som en get kan drabbas av....

Förmodligen är det så att en get i toppform klarar av att bära på de flesta olika formerna av viruset utan att bli sjuk, men om något händer som gör att hennes immunförsvar får jobba lite extra eller försvagas, t ex av stress i form av ny miljö, bråk i flocken, ett kraftigt parasitangrepp, en sårskada, en hundattack eller varför inte en blåtungevaccination, så får CAE-viruset en chans att angripa och då bryter sjukdomen ut. Då kan den yttra sig på många olika sätt beroende dels på vilken virustyp det är, dels på vilka andra bakterier/virus som finns i kroppen.
« Senast ändrad: 11 aug-11 kl 14:00 av Mmmm »

SecretQ

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 08:40 »
Tack  Mmmm för svar!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 23:04 »
Man lär sig alltid något nytt av dina inlägg Mmmm
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 17:17 »

Ja jag kommer att få ta bort ännu en get innom kort.......  Hoppas det får bli den sista.    :'(

ninna b

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 aug-11 kl 07:27 »
Då kanske du ska berätta lite om dina erfarenheter av CAE

SecretQ

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-11 kl 09:56 »
Ja nu har min sista bruna get avlivats igår hon fick somna in i halmen i kretsen av sina närmaste. Hennes beteende har succesivts förändrats hon har gått för sig själv i bland. Hon har tett sig förvirrad inte hittat upp till den andra delen av hagen utan gått och irrat själv. Hon har stått i den sanka delen och inte kunnat ta sig upp, hon har fastnat flera gånger i staketet och inte kunnat komma loss bara står och trampar.
Hjärnan har liksom ballat ut mer och mer, nu i slutet nästan okontaktbar men stog upp åt och drack , men ändå tunnat ut lite.  Hon fick stå inne sista veckan efter som jag oroade mig att hon skulle fastna någonstans.  Jag delade av uteboxen så hon kunde vara med de andra fast för sig själv. Hon har varit lite motoriskt orolig ibland gått  runt runt i boxen slår i hornen i väggen. 
Hennes killing tog vi bort i våras 3 månader gammal. Hon betedde sig snarlikt men hon ramlade och blev liggandes i slutet . Hon är obduserad och enligt proverna var det med största sannorlikhet CAE.
Jag har nu ett fjolårsbock kvar från fötta året , men hoppas han klarar sig.
Jordbruksverket verkar ha ett svalt intresse att ta hand om dessa kroppar trots att det står så fint att alla ska skickas till obduktion. Och anmälnjngsplikt hit o dit.

lite ledsen idag       :'(

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 21:35 »
Förstår att du är ledsen, det är jättetråkigt! Hoppas det går bra med de andra!

ninna b

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 21:59 »
Du har inte funderat på om det kanske kunde varit CCN... just det där med att hon liksom fastnade kunde ju bero på att hon såg dåligt.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 aug-11 kl 13:59 »
Du har inte funderat på om det kanske kunde varit CCN... just det där med att hon liksom fastnade kunde ju bero på att hon såg dåligt.

Nej jag har inte haft de funderingarna.......  Provsvaren visar att det med största sannolikhet är CAE.  (Proverna som tagit på killingen även obduktion är utförd)  Därimot kanske jag funderat på listerios.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser