Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som kaskadkräks  (läst 5648 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
Get som kaskadkräks
« skrivet: 09 aug-11 kl 09:17 »
Jag har en 12-årig get som inatt har "kräkts" massor. I det ligger en sörja av det hon åt igår förstås (idisslingen). Hon är kletig om munnen och ser trött ut men står upp. Ingen diarre men kissar ofta (hon verkar dock göra det varje gång nått stör henne oavsett om hon blir skrämd, glad etc) Den andra geten är frisk. "kräket" luktar inget konstigt men jag funderar på om hon ätit för mycket frukt.... Innehöll osmält havre, fruktkött, ekblad av det jag kunde dissikera mig fram till. Har massa fallfrukter nu och de är lösa på gården. Vad ska jag göra för att få henne att må bättre? Kan hon har varit full? Hon är lite vinglig.... Ska ringa distriktaren oxå men tänkte höra om någon har någon teori eller erfarenhet. Tack på förhand!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kaskadkräks
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 09:29 »
Att getter kräks är ytterst ovanligt och mycket oroväckande.  Veterinär är den bästa idén.  Min första tanke när jag såg rubriken var rhododendron, men det låter inte så i Din text.

Hallå, Torptomten, var är Du när vi behöver Dej?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 10:33 »
Getter skall inte kräkas!!! Kontakta helst vetrinär! Du kan själv göra följande: lägg geten på sidan och känn med kraftiga tag hur magen känns - lägg geten på andra sidan och gör om det samma- upprepa undersökningen med geten stående - känns någon "förhårdnad" i magen? Kan hon svalt plast??? :o
Ge henne: Vatten med 1 matsk druvsocker eller vanligt socker + 1 tesk koksalt + 1 kryddm bikarbonat. Detta  innehåller viktiga elektrolyter som geten behöver efter kräkningarna! Finns det giftiga växter som Du inte tänkt på i trädgården?
Hoppas det går väl!!!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• -
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 10:36 »
Glömde en sak: Håll henne borta från eken!!! I stora mängder kan ek i bland ge förgiftningssymtom och verka vanebildande med starkt begär efter mer!
/Tt 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 09 aug-11 kl 18:42 »
Tack för svar! Nu har vet kollat på henne. Hon har feber och mår illa, våmen var stilla. Hon går nu på antibiotika (då hon kräks så det finns risk för att hon drar ner i lungorna...), får kolpasta och nån våmstimulerande pasta med elektrolyter mm. Är pigg trots allt och kämpar på. Verkar lite piggare med pastorna 1 ggr/h. De sate fart på magen. Bajsar normalt. Tror hon käkat för mycket rutten frukt.... Blev fel i magbalansen  :( Vi kämpar på gamm'tanten och jag!

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 18:57 »
Hoppas det går bra med henne!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 22:26 »
Det är så underbart med djurägare som månar om sina djur och inte bara slaktar en 12 år gammal get när hon blir dålig.  Vi håller tummarna för Er!  :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 06:50 »
Enl "Diseases of the Goat" (John Matthews) kan följande växter framkalla kräkningar:

Kräkning:
Rhododendron
Azalea
Buskrosling
Nattskatta
Gladiolus

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 12:19 »
Tanten mår lite bättre. Har slutat hulka nu och nosar på höet iaf. Står ofta upp och ser piggare ut i blicken. Är inte varm i huden längre vilket borde tyda på att febern gått ner. Ska i och köpa nån magbalans åt henne och försöka vätska upp henne med hjälp av en "imsdal"-flaska med vatten.

Jag har ingen av dessa växter i min trädgård eller någon annan typ idegran el gullregn heller. Jag tror fortfarande på teorin för mycket fallfrukt, och framför allt för mycket mjuk (rutten) frukt som stört magbalansen och slagit ut magfunktionen med alla goda baciller. Nu blir de förpassade till hage hur trist det än må va med tanke på frukttiderna. Om hon överlever vill säga, men än ger vi inte upp tanta och jag  :-*

Tack för allt stöd och råd!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 17:23 »
*Fortsätter att hålla tummarna!*  :D

Torptomten

• -
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 17:36 »
För mycket mogen/ jäst frukt och en del ekblad kan lätt bli för mycket för bakterier, enselliga djur och svampar som skall jobba i vopmmen! Jag tror Du har rätt! En del getter tycker om lite svart vinbärssaft i sitt vatten, andra föredrar lite äppelcidervinäger!
Skönt att höra att hon repar sig! :D
Allt gott till Er båda!
/Tt

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 11 aug-11 kl 20:56 »
Get-tanten är frisk nu  :D Vomstimulerande pasta och kolpasta gjorde susen + att hon får antibiotika ännu. Åkte in och köpte lusernmix och ger som kompliment till hö. Tänkte att hon kunde behöva något gott, lätt tuggat och som har sockerenergi. Getterna älskar det! Nu är hon som vanligt igen men får hålla sig undan fallfrukter i fortsättningen  ::)

Tusen tack för stöd!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 22:37 »
:D  Och så hoppas vi att hon håller sig frisk även efter avslutad kur.

Torptomten

• -
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 16:18 »
 :D Vad roliigt att allt gått väl! Tack för att Du berättar det!!!
Någon dl/ dag med betfor kan vara bra för gammla getter under vintern. Men ersätter inte havre. Är geten mager kan man ge någon dl/dag med linfrökaka också.
Havre ger protein, betfor ger kolhydrater och linfrökaka ger fett. Lucernpellets ger alltsammans fast i mindre mängder, men det ger också växtråd/fiber som är bra för matsmältningen.

Allt gott till Er båda! :D
/Tt

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser