Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockjakten närmar sig  (läst 6713 gånger)

Moraggarn

• -
Bockjakten närmar sig
« skrivet: 09 aug-11 kl 01:16 »
Bara några få dagar kvar till bockjakten, börjar bli riktigt sugen nu :). Hur har ni det på era marker,finns det gott om rådjur och har ni spanat in någon lämplig"kandidat". Jag har skapligt med rådjur där jag jagar och har 3-4 bockar som jag tänkt satsa på. Åtminstone enborde jag kunna lyckas med, men det är inte det lättaste detta med bockjakt

regnpipan

• Gäst
SV: Bockjakten närmar sig
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 19:02 »
Det är en hyfsat utmanande jakt, åtminstone om man väljer att pürsha (smygjaga utvalda individer) och inte bara sitter i ett torn och skjuter första bästa. Jag har också hyfsat med rådjur på mina marker, har två lämpliga kandidater. Den ena är en gammal bock som börjat gå i retur, i år har han för övrigt bara ett horn (enhörning?). Den andra jag spanat in är en liten ungbock. Misstänker att hans litenhet kommer sig av den kalla vintern, växte aldrig till sig....

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 19:17 »
Sitter och kollar på en skaplig bock som "ränner" efter en get just nu. 30m utanför huset. Stackars sate...".Fy fan för och krusa fruntimmer på detta viset" ;D

rackarns

• Närke
« Svar #3 skrivet: 14 aug-11 kl 17:57 »
ska bli riktigt spännande :) jaktpremiär för mig med purfärsk examen

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 14 aug-11 kl 19:21 »
Då blir det riktit spännande!!! Då håller jag alla tummar och tår för att det blir en lyckad premiär för dig

Nena

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 14:12 »
Såg en finfin bock när vi kom upp till torpet. Men eftersom vi inte kan vara på plats i morgon på premiären, men väl vår granne, så har han första tjing på den eller ngn annan. Vi brukar bara skjuta en bock per år, så vi turas om vi och grannen.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 10:27 »
Klockan 06:05 sköts årets första bock. Nu återstår att se om man lyckas få någon mer.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 aug-11 kl 10:44 »
Här har jag svampplockare susande omkring på dagtid, och danska bockjägare under kväll och tidig morgon. När är det tänkt att jag ska kunna skutta ut och nakenkissa i det gröna?  ;D

Nena

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 11:02 »
Klockan 06:05 sköts årets första bock. Nu återstår att se om man lyckas få någon mer.

Grattis!

Moraggarn

• -
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 11:31 »
Här har jag svampplockare susande omkring på dagtid, och danska bockjägare under kväll och tidig morgon. När är det tänkt att jag ska kunna skutta ut och nakenkissa i det gröna?  ;D

När du ser nån riktigt snygg svampplockare eller jägare.....DÅ!!! passar du på ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 11:40 »
När du ser nån riktigt snygg svampplockare eller jägare.....DÅ!!! passar du på ;D

;D

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 22:11 »
ingen nybörjartur idag  :-\

Nena

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 11:18 »
Gubben min sköt en fem-taggare igår på kvällningen, men det blev inget kött, för markägaren fick den. Markägaren har själv jägarexamen och fick lära sig hur man passar och flår - bör man ju kunna! Undrar hur det går med styckningen - för då är inte vi hemma och kan hjälpa till. Fast, det är ju inte så svårt som man kan tro. Var skitnervös första gången jag skulle stycka själv utan att ha någon att fråga, men jag behövde knappt titta på styckningsschemat, det faller sig liksom naturligt.

Uppe på våra marker sköt grannen en bock, så det blir nog ingen bockjakt för oss där i år - får tänka på stammen, särskilt nu när det har varit så pass tuffa vintrar för dem.

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 17 aug-11 kl 14:28 »
ingen nybörjartur idag  :-\

Det kommer. Tålamod är bra att ha på bockjakten ;D Fortare än du hinner säga PANG! så ligger det en där.

Moraggarn

• -
« Svar #14 skrivet: 17 aug-11 kl 14:35 »
Gubben min sköt en fem-taggare igår på kvällningen, men det blev inget kött, för markägaren fick den. Markägaren har själv jägarexamen och fick lära sig hur man passar och flår - bör man ju kunna! Undrar hur det går med styckningen - för då är inte vi hemma och kan hjälpa till. Fast, det är ju inte så svårt som man kan tro. Var skitnervös första gången jag skulle stycka själv utan att ha någon att fråga, men jag behövde knappt titta på styckningsschemat, det faller sig liksom naturligt.

Uppe på våra marker sköt grannen en bock, så det blir nog ingen bockjakt för oss där i år - får tänka på stammen, särskilt nu när det har varit så pass tuffa vintrar för dem.

Försvinner en kommer en istället så det gör inget att skjuta bort några till. Är det något man ska spara på så är det smaldjur och getter, det är dom som drar bockarna. En grann revirbock är värd att spara några år för stammens skull.

Nena

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 17 aug-11 kl 17:27 »
Försvinner en kommer en istället så det gör inget att skjuta bort några till. Är det något man ska spara på så är det smaldjur och getter, det är dom som drar bockarna. En grann revirbock är värd att spara några år för stammens skull.
Visst är det så - men jag tror grannen sköt den vi siktat ;) in oss på. Vi känner ingen press heller att skjuta för köttets skull eftersom vi är med på annan klövviltsjakt - vi brukar få frysen full - vilket är underbart...att slippa köpa i butiken hemma, som inte riktigt förstått sig på det där med KRAV.

Kira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 17 aug-11 kl 20:06 »
Var det så du fick fästingen på skinkan?;)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 aug-11 kl 20:18 »
Var det så du fick fästingen på skinkan?;)

Nej, här ränner så mkt folk så det är läääängesen det blev nåt nakenkissande av.  :-[

Nena

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-11 kl 14:48 »
Idag drar vi upp till gårn och tidigt i morgon tänker min gubbe smyga ut å kolla om det finns ngn lämplig bock att skjuta av. Längtar så efter rådjurskött, lite trött på älg, dov och mufflon ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 aug-11 kl 00:06 »
Idag lockade jag in en bock till 40 m håll innan jag fällde den. Jag använde ett vanligt grässtrå för att vissla på den och låta som en brunstande get. Det var ett väldigt intressant sätt att överlista djuret på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 4 användare
torbjorn, javill, cejjun, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser