Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockjakten närmar sig  (läst 6699 gånger)

Moraggarn

• -
SV: Bockjakten närmar sig
« Svar #20 skrivet: 22 aug-11 kl 20:46 »
Grattis!! Ja grässtrå är ett perfekt alternativ till dyra lockpipor. Själv har jag sällan lyckats med lock. Ett kul trick jag lärde mig för några år sedan och som kan vara värt att testa är följande:

Om man i närheten av passet har lite buskar och småträd, så binder man en lina i mitten av buskaget. Ett lagom avstånd till passet kan sen vara 20-30m. Man börjar med att locka försiktigt. Sedan så kan man med jämna mellanrum ruska om ordentligt i buskarna. Finns revirbocken då i närheten så tror han att nån inkräktare är och markerar och rotar på hans revir och det kan bli en jäkla fart på han. Har testat detta och det har funkat, dom blir som tokiga. En trög revirbock glömmer "allt" i detta skede.

regnpipan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 aug-11 kl 18:13 »
Grattis!! Ja grässtrå är ett perfekt alternativ till dyra lockpipor. Själv har jag sällan lyckats med lock. Ett kul trick jag lärde mig för några år sedan och som kan vara värt att testa är följande:

Om man i närheten av passet har lite buskar och småträd, så binder man en lina i mitten av buskaget. Ett lagom avstånd till passet kan sen vara 20-30m. Man börjar med att locka försiktigt. Sedan så kan man med jämna mellanrum ruska om ordentligt i buskarna. Finns revirbocken då i närheten så tror han att nån inkräktare är och markerar och rotar på hans revir och det kan bli en jäkla fart på han. Har testat detta och det har funkat, dom blir som tokiga. En trög revirbock glömmer "allt" i detta skede.

smart trix. tack för tipset

Noone

• -
« Svar #22 skrivet: 23 aug-11 kl 20:40 »
Jag satt morgon och kväll i 4 dagar, men det var en besvärlig dimma, enda bocken jag såg var från fönstret preciiiiis när jag hade gett upp och gått in  :(....men nästa år  ;)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Nena

• Dalsland
« Svar #23 skrivet: 26 aug-11 kl 10:39 »
I kväll lr tidigt i morgon hoppas vi på tur, men tror icke det blir ngn bock eftersom gubben ska ha med sig brorsbarnets pojkvän med sig ut. Vi tänkte passa på att visa lite av vad vi sysslar med här i Dalsland för honom innan de åker tillbaka till Thailand. Och eftersom han bjudit oss på thailändsk mat så bjuder vi tillbaka på en viltmiddag med dov, kantareller och potatisgratäng :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Moraggarn

• -
« Svar #24 skrivet: 26 aug-11 kl 16:14 »
MUMS!! Kommer gärna och äter jag också ;D ;D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser