Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg för stenarbete  (läst 19850 gånger)

Moëll i Trädet

• -
SV: Verktyg för stenarbete
« Svar #20 skrivet: 14 dec-09 kl 22:56 »
Hallå lallas, du skulle inte kunna tänka dig att hålla en kurs i stenhuggeri?

Den kursen skulle man bra gärna vilja vara med på...    :P    :P
"Kärleken är livets bäste vän"

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Re:Verktyg för stenarbete
« Svar #21 skrivet: 14 dec-09 kl 23:18 »
Att bygga en stor medeltidsborg krävde ca 3000 man och 10 års arbete den uppgiften fick jag här http://www.castles-of-britain.com/castle88.htm så det finns ett skäl varför mn inte bygger sådana i dag nämligen ekonomin eller vad sägs om att betala ca 45-50 miljoner i månaden i 10 år. visserligen skulle man nog kunna skära ner radikalt på både tid och arbetskraft i dag med moderna maskiner, men om man gjorde allt som på medeltiden så blir det denna gigantiska summa.

Det finns ett ställe i Frankrike där man faktiskt bygger en medeltidsborg, fast med ideellt arbete, minns bara inte vad det heter...

Hittade:http://www.guedelon.fr/
« Senast ändrad: 14 dec-09 kl 23:22 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 14 dec-09 kl 23:55 »
Men det finns ju massor av arbetslösa som får betalt för att göra ingenting, sätt dom på att bygga borgar vetja.
Borgar kan komma till heders förr än någon anar.

tompa62

« Svar #23 skrivet: 09 aug-12 kl 01:10 »
Jodå, opponera sig går bra...  ;D ;D ;D ;D ;D

Men det förändrar inget...
Stenhuggarna använde sätten själv (inte alltid naturligtvis). Tricket ligger i att sätten (i Blekinge) smids konkav samt vinkeln man träffar och precisionen. Du och jag klarar det inte. Kräver en skicklighet som ingen kommer upp i idag. Man måste jobba med det dag ut och dag in i flera år. Finns ingen som gör det idag. Dessa gubbar hade sådan känsla för detta så det var helt otroligt. Ganska naivt att tro att dom gjorde fel... Hahaha Jävligt naivt! Dom var inga idioter. Ju mer man lär sig och vet om detta område desto mer respekt får man för dessa gamla stenhuggare.
Jag vet att det funkar för jag har gjort det men gör det inte regelbundet för det kräver mer skicklighet än jag har.
Sätten är en slägga och kantjärnet är en mejsel. Funktionen är densamma men där stannar likheten.

Om man vet hur sätten och kantjärnet påverkar stenen så är det inte svårt att fatta att det funkar. Däremot förstår man att det kräver sin man för att utföra.

Angående portugisen så kör jag med det som användes här på Sturkö eftersom mitt intresse ligger i den tidens stenhuggning och portugisen var inte utspridd här.

Visst faan är det häftigt att hugga sten! Kommer aldrig kunna sluta förrän jag är död eller nåt...  ;)
Lite sen kommentar, kanske. Men jag hittade hit av en slump även denna gång...
Jag fick lära mig använda sätt och kantjärn av min far, uppvuxen i Bollnäs (Hälsingland) och även där är sätten konkav (till skillnad från kantjärnet) men de används på samma sätt, dvs man pressar verktyget mot stenen (i olika vinkel beroende på hur mycket man vill ta bort) och slår med slägga på sätten och handslägga på kantjärnet. Man måste alltså vara två för att jobba med sätten. Och det är viktigt att pressa sätt/kantjärn mot stenen. Men det är klart, med tillräcklig precision bör det ju funka att slå med sätten också.

/Tomas

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #24 skrivet: 18 aug-12 kl 11:35 »

Jo, jag slår inte med sätten direkt heller för jag är inte skicklig nog för det. Det vanliga var ju inte att man slog med sätten direkt men jag vet att stenhuggare i dessa trakter gjorde det. I vissa vinklar, när man slår väck knölar t.ex. så är ju direktslag omöjliga pga just vinkeln.
Eftersom jag är ensam när jag hugger sten så brukar jag använda en 3-4kg handslägga som jag slår på sätten med. Funkar rätt bra. En kompromiss när man är själv och inte skicklig nog att slå direkt.

Här i östra Blekinge är även handsätten smidd konkav. Inte alltid men ofta. Beror på vad stenhuggaren föredrog.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser