Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sussex med gula ben  (läst 2697 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Sussex med gula ben
« skrivet: 08 aug-11 kl 12:10 »
Jag har 7 st sussexhöns och 6 av dem har beige/vita ben och en har gula ben.
På bilden syns den med gula ben till höger.

Vad är rätt? Ska sussex ha gula eller beige ben?

Tänkte jag skulle få reda på det så jag sparar rätt tupp så det blir fina kycklingar sen, förhoppningsvis  :)
« Senast ändrad: 08 aug-11 kl 16:29 av MiaPia99 »
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sussex med gula ben
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 21:21 »
Sussex ska inte ha gula ben.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 12:23 »

Tack för ditt svar, undrar hur min tupp då kan ha gula ben.

Det måste väl vara inblandning av annan ras då eller.....???
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 12:30 »
Att ett enstaka djur har t ex fel kam eller fel färg på benen innebär inte att det är en blandras, i exakta termer. Helt tillåtet korsas andra raser in för att få fram nya färger, och sedan selekterar man bort de individer som inte följer rasstandarden. Detta kan ta lång tid, och vissa anlag kan dyka upp efter flera generationer, trots att alla djuren varit "renrasiga" i flera generationer.

Det du gör är såklart att inte avla på individen som ser fel ut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 18:05 »
Håller med föregående talare, dock vill jag säga att även om djuret har gula ben kan du avla på det om det ser bra ut i övrigt - anlaget för vita ben är nämligen dominant!
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 18:10 »
Där lärde jag mig något! Det där att sussexens skärvita ben är dominant, tycker fler och fler av våra blandisar får sådana där bleka ben, trots att vi inte har någon sussextupp, vi har två sussexhönor, de måste vara mor (och mormor) till rätt många av blandisarna då! För både blomme och leghorn har ju gula ben och australorpen har ju blåsvarta ben.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 19:46 »
Rakadero, det kan nog vara så att australorpen hjälper till att öka andelen vita ben!
Jag har visserligen aldrig haft australorp själv, men de jag sett verkar sakna anlag för att lagra in det gula xantofyllet från fodret i hud och ben. Du kan alltid testa med att titta på fotsulorna på de svartbenade hönsen om de har någon fläck utan svart pigment. Om den fläcken är gul, då har de det "gula arvsanlaget", är fläcken vit har de det "vita".
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser