Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme till hönshuset  (läst 25286 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: Värme till hönshuset
« Svar #20 skrivet: 16 sep-11 kl 14:17 »
Kammar och slör förfryser vid c:a 15 minusgrader och faller av.
njaa.... har haft höns i 19 år och dom har då alldrig tappat några slör eller kammar, inte vid -20 heller. De får gå ut o in som de vill och är det soligt o fint går de gärna ut en sväng även när det är riktigt kallt.  Har periodvis haft några minusgrader i hönshuset. Har då en värmeslinga i vattnet så det inte fryser till.  Det viktigaste är att det är torrt o fint inne och att de alltid får bra mat och vatten.  Det kanske finns känsligare racer än de jag haft, men mina har alltid varit friska, haft röda fina kammar o.s.v. även på kallaste vintern.
Blir mycket sällan kallare än - 20 där vi bor ska sägas. Så när jag skriver "riktigt kallt" då menar jag - 20.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 16 sep-11 kl 21:48 »
Sitter oxå med tankar på vintern o kalla nätter, det har ju varit kallt i göteborg nu om vintrarna o långa är de med.
I vintras hade jag värmelampor hängande, bara så man får upp temperaturet något, tycker att de värpt sämra denna vår/sommar än tidigare, tänker om ljuset kan ha stört deras vintervila?
Min fundering är om man kan ha en frostvakt på och något litet element sittande, vad tror ni andra?
Finns det element som är bra i hönshus med tanke på allt damm o dyl som finns där inne?
Har 3 hönshus, något isolerade med värmeplatta till vattnet.
har sett på några kammar att det varit lite för kallt för dem då vissa fått svarta små prickar :-\
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 17 sep-11 kl 01:08 »
Har en lekstuga som jag byggt ut på långsidan  de änd jag har är en frostvakt o en värmelampa på o lekstugan är isolerad. På dagarna så står dören öppen o de får gå ut oin som de vill barA de ärtigt o de får bra mat  skaffade mingoner i sommras får se hur de funkar nu i vinter. Har både duvor o ankor o höns i hopp I stugan

johe71

« Svar #23 skrivet: 17 sep-11 kl 08:34 »
Finns det element som är bra i hönshus med tanke på allt damm o dyl som finns där inne?

ett hönshus räknas pga dammet som ett brandfarligt utrymme och då gäller följande: "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" och en av de få produkterna som jag sett som är godkända för användning i brandfarliga utrymmen är sandfyllda kamrörsradiatorer (brukar även ibland kallas kamflänselement i dagligt tal)....

Sedan så finns det flera varianter av kamrörsradiatorer, så bara för att det är en kamrörsradiatorer så är den inte med automatik godkänd, utan man får kolla för varje modell...

pita

• -
« Svar #24 skrivet: 17 sep-11 kl 09:01 »
Jag bor visserligen i småland så extrema vintrar är inte så vanligt här. (förutom dom två sista) :) Jag har ett hönshus på 15 kwm och det är isolerat. Jag har ingen extravärme. Det jag gör om det är extremt kallt är att stänga luckorna om natten, in med en stor höbal på golvet och det funkar faktiskt att ställa in en dunk med varmvatten också. Men som sagt det funkar kanske inte i norr där det är så kallt i flera veckor :)

Jag brukar slänga ut en höbal i hönsgården med, det uppskattas av 25 kraffsande hönor :)

Lekstuga? det beror nog på hur många djur man har, kor och höns ger ju värme medans hästar bara tar.
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 17 sep-11 kl 09:46 »
Lekstuga? det beror nog på hur många djur man har, kor och höns ger ju värme medans hästar bara tar.
Lekstuga är i längden väldigt jobbig att ha som hönshus, den låga takhöjden och låga dörren gör att det är tungt att mocka ut, och att man får ont i ryggen om man ska jobba där länge. Vettig takhöjd är bra för människan, som får bekväm arbetshöjd, och för hönsen, eftersom det är lättare att få till en vettig ventilation och lägre luftfuktighet om man har högre i tak.

OT: Hur tusan skulle hästar kunna TA värme från en omgivning med lägre temp? Det går emot fysikens lagar, om de inte har en värmeväxlare. Vore det så så skulle hästen vara totalt överlägsen alla andra djur, eftersom den kunde skapa mer energi ur lite energi.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 17 sep-11 kl 10:21 »
 Mina hönor är inte rädda för kyla.

Jag har ett välisolerat hönshus, i storlek som lekstuga, 4 kvm.  Ståhöjd för mig, 163 cm. Ganska liten volym alltså. Ingen el, men jag sätter in 10-litersdunkar med varmvatten, särskilt bredvid vattenskålen, när det blir några minusgrader.   När det är -20 ute har det varit -5 i hönshuset, fast troligen någon grad varmare just där hönsen sitter på natten.  Jag öppnar luckan varje dag oavsett temp, för hönsen  har ett växthus, med jordgolv, att gå till fram och tillbaks till som de vill.  De spenderade hela dagarna där även när det var -20 där, föredrog det ljusa växthuset framför det varmare hönshuset där mat och vatten fanns. Det blåser förstås inte i växhuset. De är hedamora med lite annat inblandat.   Men de gillar inte nö så mycket så ibland får man skotta mellanrummet mellan höns- och växthus åt dem.

lara-li

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 17 sep-11 kl 22:43 »
Jag kommer att ha ett väl isolerat lastbilsskåp till mina höns. Har en blandrashöna, en dvärgkochintupp sedan har jag dvärgkochin och brahmakycklingar som är lite mer än en månad nu. Om vintern blir som de två sista var det -27 vissa nätter. Men jag får helt enkelt sätta in en termometer och hålla koll på värmen :)

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 17 sep-11 kl 22:59 »
Har en lekstuga som jag byggt ut på långsidan  de änd jag har är en frostvakt o en värmelampa på o lekstugan är isolerad. På dagarna så står dören öppen o de får gå ut oin som de vill barA de ärtigt o de får bra mat  skaffade mingoner i sommras får se hur de funkar nu i vinter. Har både duvor o ankor o höns i hopp I stugan

Vi har oissolerat utedass här, har en värmelampa bara och det har fungerat bra.
Dryga är att det är för litet för att kunna ha vattnet inne så det står i utegården vilket gör att vi måste byta det 3 ggr per dag när det är väldigt kallt, trotts att det står på sån där värmeplatta :(
När jag skaffar gård ska jag ha större hönshus, som nån skrev så gör det mycket bara att kunna stå upprätt. Är så jäkla drygt att städa rent och mocka ur som det är nu.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #29 skrivet: 18 sep-11 kl 20:24 »
människor har väl haft höns i väldigt många år , men förr hade man väl hönsen med/eller bredvid korna och dom avger värme..  nu när vi har väl oftast hönsen ensam . förra året  hade fruktansvärt kallt och länge , problemet var att vi hade kallt så länge.. flera månader -30 då blir det så himla kallt , jag hade tur att jag hade värmelampan alldeles brevid hönsen sittpinne .. tror det rädda dom.. sen har jag ett badrumsellement..  säkert inte helt ok .. men funkar..  nu ska jag bara lösa problemet med vattnet som fryser .. jag har fått massa tips här men det gäller att få det fixat innan vintern ..  hoppas den inte blir så kall..  ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 sep-11 kl 20:42 »
människor har väl haft höns i väldigt många år , men förr hade man väl hönsen med/eller bredvid korna och dom avger värme..  nu när vi har väl oftast hönsen ensam . förra året  hade fruktansvärt kallt och länge , problemet var att vi hade kallt så länge.. flera månader -30 då blir det så himla kallt , jag hade tur att jag hade värmelampan alldeles brevid hönsen sittpinne .. tror det rädda dom.. sen har jag ett badrumsellement..  säkert inte helt ok .. men funkar..  nu ska jag bara lösa problemet med vattnet som fryser .. jag har fått massa tips här men det gäller att få det fixat innan vintern ..  hoppas den inte blir så kall..  ;)
För låt men vad får du det i från att hönshuset låg i hop med fä huset ? allså lagården .

Abigail

« Svar #31 skrivet: 18 sep-11 kl 21:05 »
De gamla gårdar jag känner till har och hade hönsen i ett eget hus.

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 sep-11 kl 21:11 »
Samma här.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #33 skrivet: 18 sep-11 kl 21:12 »
ja dom jag vet här i norrland där vi har vinter..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 sep-11 kl 21:17 »
ja dom jag vet här i norrland där vi har vinter..
Men o hyran gick ju även på hästar typ vad ja vet tror förresten det finns en trå om det men  .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #35 skrivet: 18 sep-11 kl 21:18 »
Samma här.
Jag har sett både och. I Småland där far min har sina rötter har nog hönsen bott ihop med korna och grisarna i de allra flesta gamla lagårdar jag varit inne i (och nu pratar jag om gamla småbruk som kanske hade 1-3kor, 1-2 hästar och ett par grisar).
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 18 sep-11 kl 21:33 »
Jag har sett både och. I Småland där far min har sina rötter har nog hönsen bott ihop med korna och grisarna i de allra flesta gamla lagårdar jag varit inne i (och nu pratar jag om gamla småbruk som kanske hade 1-3kor, 1-2 hästar och ett par grisar).
Konstig här har det aldrig vare så vad ja vet och sett även på dom minsta torpen med häst eller nöt  utan hönshuset var separerat   men tydligen skiljer det sig .

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 18 sep-11 kl 21:46 »
Konstig här har det aldrig vare så vad ja vet och sett även på dom minsta torpen med häst eller nöt  utan hönshuset var separerat   men tydligen skiljer det sig .
Är du helt säker på att det inte är Sommarhönshus du sett?
Här i Norrland bodde hönsen ihop med dom andra djuren på vintern, kyla kräver mycket mera mat och det tror jag man ville spara in på ;)
Hästarna hade dock oftast ett eget stall...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 18 sep-11 kl 21:56 »
Är du helt säker på att det inte är Sommarhönshus du sett?
Här i Norrland bodde hönsen ihop med dom andra djuren på vintern, kyla kräver mycket mera mat och det tror jag man ville spara in på ;)
Hästarna hade dock oftast ett eget stall...
Mvh
Charlotte
Ja det är ja säker på   då ja inte ett nåt från  reden eller dylikt som kan på mina om ett hönsa boende  och alla små torpare ja mins i från bardomen hade separerade hönshus  men där i mot var dom ofta i hop byggda med ved bod och liknande.

Abigail

« Svar #39 skrivet: 18 sep-11 kl 22:23 »
Både min mormors och mina mostrar bodde på gamla gårdar. Hönshusen var helt fristående och inte sammanbyggt med något annat. Hönsen var där året runt. Man mockade en gång om året, det gjorde väl golvet lite varmare på vintern. Inte säker på att jag minns helt rätt men jag har för mig att väggarna var ganska rejäla och inte de allra tunnaste brädväggarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser