Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tivedshöns  (läst 2921 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Tivedshöns
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:42 »
Ingegerd
 Fre 14 Feb, 2003 - 22:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag skaffade höns för snart två år sen. Det är otroligt så många fina raser det finns. Först så har jag intresse för att bevara de gamla lantrasrna. Jag har köpt in 7 sorter av de gamla lantraserna. Men saknar nu bla orusthönan vilken jag gärna vill köpa in.

Dessutom lär det finnas en mycket gammal lantras som heter tivedshönan och som värper rosa ägg. Men denna ras är mycket svår att få tag på, om kanske rent av stört omöjlig. Det skulle vara roligt om någon av er känner till denna.

Jag är intresserad av en del ovanliga utställningshöns också, Inte kommer jag att ställa ut dem , men jag vill ha. Bla vithätta, svart och brun silkeshöna, maran mfl

Vore kul att få kontakt med andra hönsintreserade.

skriv till astrolog.zonterapeut@telia.com
jag skullle också vilja ha tag i fler smålands höns De är vackert grå. silvergrå liksom. En enda sån höna har jag.

skriv

hälsnigar Ingegerd
 
Ronny
 Lö 15 Feb, 2003 - 20:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ingegerd!

När det gäller lantraser över huvud taget så är det mycket viktigt att man går genom de rasbevarande föreningarna och begära genbanksintyg, så man inte blir lurad. Det är nämligen inte alla som tror sig ha renrasiga lantraser som verkligen har det. Lantraser bevaras med tillåten variation i bl.a. färg så enda sättet att förvissa sig om djurens renrasighet och härstamning är skaffa genbanksdjur.
Vad gäller "tivedenhönan" så vet jag ingenting om detta och "rosa" ägg låter helt orimligt. Lantrashönsens ägg har samma skalfärg som vildhönans (röd djungelhöna)d.v.s. benvit till svagt beigeaktig, definitivt inte "rosa", grön/turkos, kritvit eller mörkt brun, då lär det vara någon form av blandras med senare tiders importraser. För ca 10 år sedan fick vi i Svenska Lanthönsklubben ett tips om "gamla" höns i Tiveden. Vår dåvarande kassör begav sig dit på sin motorcykel och konstaterade att det funnits en gammal stam/flock där med höns som ibland kunde vara "skäggiga" men att dessa under senare tid kraftigt uppkorsats med diverse olika raser. Vi ansåg därför inte att dessa var av bevarandeintresse.
Jag måste säga som Stefan Sauk - jag är skeptisk!
 

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Tivedshöns
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 20:26 »
söker även nåt som heter tivedshöns ???någon som har en sån ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 2 användare
von tratt, Niklas Forsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser