Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånghästar  (läst 22468 gånger)

merit

• Västergötland
Fånghästar
« skrivet: 05 aug-11 kl 14:54 »
Ni som har fång hästar, hur gör ni när ni släpper ut era hästar på bete, släpper ni ut dem tidigt på våren eller senare på sommaren när gräset är äldre.?

Jag har en fång häst som har haft fång 2 gånger. Jag ger endast hö och går på magert nerbetat gräs, väldigt magert bete. Har tänkt göra en hage till henne i en skogsdunge där det bara finns magert skogsbete, när bör jag släppa ut henne på detta bete utan risk för fång igen.?

Tycker att jag gjort rätt med små givor hö spridda under dagen och lite gräs och verkad riktigt men ändå fick hon fång för 2 v. Första gången fick hon i april.

merit
merit

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Fånghästar
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 15:14 »
vår och höst är lömska tider. Då blir lätt gräset för kraftigt vissa dagar. Efter torka, när regnen kommer, och frost är gräset också lömskt. Det bästa är att ha hästen på så jämn, likadan tillgång hela tiden vilket är det svåra.

Ska man byta hage ska man göra det väldigt försiktigt. Under en två veckors period får man sakta vänja hästen vid det nya betet. Börja med 10 minuter och ha hela tiden kontroll på värme och puls.

Det ska inte bli för nedbetat då är det risk att de äter olämpliga rötter osv. Det ska inte vara för mycket gräs då ökar risken både för fetma och fång.
Det bästa är egentligen att aldrig ha en känslig fånghäst på bete överhuvudtaget. Alla foderbyten ska ske försiktigt. Även nytt hö. Och hålla dem i lagom hull.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 aug-11 kl 15:19 »
Jag har vart försiktig med gräsbete på våren. Ef midsommar är betet mindre näringsrikt. Högt 'gammalt' gräs har nog mindre näring än nyvuxet grönt gräs. Har för mig att sockerhalten minskar i gräset på natten. Dock så verkar det som att en solig dag ger högt sockerhalt på kvällen.  Grannens fångponny går i samma hage året runt med två andra hästar där är gräset konstant minimalt, den ponnyn klarar sig fint... Hon motioneras oxå... 

läs denna lilla artikeln ;)

http://www.vallfoder.se/sida3.html

MVH//FM

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 aug-11 kl 15:21 »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 05 aug-11 kl 18:24 »
Ni som har fång hästar, hur gör ni när ni släpper ut era hästar på bete, släpper ni ut dem tidigt på våren eller senare på sommaren när gräset är äldre.?

Hade jag haft fånghäst hade det helt enkelt inte blivit ngt bete. Ren skogshage och hö sommartid.

Gawotka

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-11 kl 22:44 »

Jag har en fång häst som har haft fång 2 gånger. Jag ger endast hö och går på magert nerbetat gräs, väldigt magert bete. Har tänkt göra en hage till henne i en skogsdunge där det bara finns magert skogsbete, när bör jag släppa ut henne på detta bete utan risk för fång igen.?

Tycker att jag gjort rätt med små givor hö spridda under dagen och lite gräs och verkad riktigt men ändå fick hon fång för 2 v. Första gången fick hon i april.

merit

Det du kallar magert bete, hur ser det ut? En kraftigt nedbetad hage kan ofta (oftast?) lagra mer kolhydrater än en hage med långt gräs. Vore jag du skulle jag, som Sar redan skrivit, inte ens tänka på att sätta den på bete, endast skogshage!

Jag har haft hand om fånghästar i sommar och jag gav dem endast urvattnat hö - jag la det i blöt minst en timme innan utfodring.
« Senast ändrad: 05 aug-11 kl 22:47 av Gawotka »

merit

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-11 kl 09:25 »
Men tillslut blir ju även skogsbetet nerbetat....kommer inte det innehålla mycket socker det med...
merit

Skarva

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 06 aug-11 kl 10:44 »
Hej!

Anledningen till att hästar får fång är att för mkt energi kommer in jämfört med vad hästen gör av med.
Även hästens ålder spelar in och omsättning.  Hur gammal är hästen och hur motioneras den i dagsläget? Hur motionerar du hästen vintertid till skillnad från sommartid?

Jag skulle rekommendera dig att inte sluta träna hästen om du vill ställa den på bete och sen kanske variera mellan två olika hagar, en med gräs halva dagen och en utan resten av dagen. Att ställa hästen på stall efter den har ätit gräs är inget jag rekommenderar, då den inte kan göra av med speciellt mkt energi i en box. Ett förslag för att minska energin i fodret men fortfarande tillgodose hästens tuggbehov kan vara att byta ut (till en början) en tredjedel av grovfodret till halm.

Jag har själv haft fjordingar som många tycker är "fånghästar" och haft dem på fritillgång på hösilage vintertid och sen bete på sommaren, men då har de också motionerats därefter. Jag både kör och rider. Och jag har aldrig haft en fånghäst, peppar peppar.  Undvik allt som heter kraftfoder, oftast är det så att vi tycker hästarna inte bara ska äta grovfoder och så ger vi dem kraftfoder och med det för mkt energi.

Men har du haft fång så pass nyligen tycker jag du ska vänta med betet ett slag och kanske testa att motionera din häst mer, alla hästar är individer och din häst kanske behöver mer träning är "normal" hästen för att inte få fång.  Fång är ju något av det värsta man kan få och börjar hovbenet tippa så finns det liksom ingen återvändo, så se till att ta problemet på allvar nu så kan du förhoppningsvis stoppa upp processen så att den inte går längre.

Hoppas du finner någon lösning!
Mvh
Skarva

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 06 aug-11 kl 12:10 »
Eftersom din häst haft fång två gånger i år skulle jag inte alls motionera den på ett tag, kanske inte förrän nästa år. Har du röntgat hovarna? Jag skulle vara väldigt försiktig med all rörelse av hästen innan hovarna är röntgade eftersom det är endast då man kan se om det är någon förändring i hovbenen. Har hästen roterade eller nedsänkta hovben är det ju förbjudet att motionera o den ska stå stilla. Jag fick ta bort mitt ministo i mars pga fång o hon hade både roterade o nedsänkta hovben  :'( . Varför funderar du ens på bete undrar jag, jag skulle enbart ge hö med analys så du vet vad du ger hästen. För det finns även hö som är alldeles för kraftigt för fånghästar. Köp hö så du har samma hö för ett helt år och när det blir dax för nästa års hö så sakta blanda så det blir en långsam övergång, för det är bytena som ställer till det i tarmfloran.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

merit

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 aug-11 kl 12:29 »
jag ville bara veta hur ni andra gör inför betesläpp och hur det fungerat för er. Har ett nordsvenskt sto 9 år. Får endast hö sent skördat. Har aldrig fått kraftfoder. Gick i en hage med väldigt lite gräs blandat skogsbete och något lite finare gräs på vissa ställen. Går ihop med en annan fånghäst och den fick inte fång. Kanske gräset blev för hårt nerbetat så det blev för mycket socker i. Hon har fått boxvila i över en vecka, går nu i en rasthage på dagarna, endast halm och hö. rasthage är 5x5 m.
merit

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 06 aug-11 kl 18:13 »
betesreducerare på magert bete.  Alltid blötlagt hö vintertid (minst en timma blötlagt)  rekommendationer från hästkliniken i skara. Vår häst fick ingen mer fång sedan vi började blötlägga höet.  Tydligen så ska sockerarterna lakas ur.

Sophie Eklund

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-11 kl 19:55 »
Min minishettis fick fång på våren, allvarlig fång med hovbensrottation på båda framhovarna. Hon går som sällskap och motionerar inte. Vid tillfället hade hon en ordentlig fettnacke.
Under våren fick hon gå i en sandhage och äta hö.
När det var dags för bete stängslade jag in en liten bit av betet och lät de stora hästarna beta av den biten helt, sedan släpte jag lillan där med betesreduserare, och så fick hon gå in under nätterna och äta hö. Det fungerade bra och fettnacken försvann sakta med säkert...
Under vintern har hon fri tillgång på ensilage.
Under denna sommar går hon återigen i den lilla sommarbetes hagen, och även detta år lät jag de stora beta av den ordentligt först. Sen låter jag även en stor gå där med henne för att hålla betet nere och som sällskap. De stödfodras med hö. De går ute dygnet runt. Hon har inte betesreduserare i år och än så länge fungerar det kanon. Denna sommar finns heller inget överblivet fett och jag är noga med att hålla koll att hon inte lägger på sig för mycket.

Tänk på att det bara är tips och det är inte alls säkert att det fungerar för andra.
Lycka till!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 06 aug-11 kl 20:47 »
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

http://www.veterinaren.nu/artiklar/hast/rorelseapparaten/fang-hast/227

Vetephaen om jag skulle utsätta en häst för det här. Djur har ju privilegier vi männschor inte har.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 07 aug-11 kl 13:55 »
glömde tillägga att  fångverkning har hjälpt vår shettis en hel del också.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 07 aug-11 kl 23:40 »
jag ville bara veta hur ni andra gör inför betesläpp och hur det fungerat för er. Har ett nordsvenskt sto 9 år. Får endast hö sent skördat. Har aldrig fått kraftfoder. Gick i en hage med väldigt lite gräs blandat skogsbete och något lite finare gräs på vissa ställen. Går ihop med en annan fånghäst och den fick inte fång. Kanske gräset blev för hårt nerbetat så det blev för mycket socker i. Hon har fått boxvila i över en vecka, går nu i en rasthage på dagarna, endast halm och hö. rasthage är 5x5 m.

Sent skördat hö kan vara stora sockerfällor, sockret följer inte de andra värdena (högt protein och energi kan ha låg sockerhalt och tvärtom).

Att säga att fång enbart beror på överskott av energi är att göra det lätt för sig, fång är en ytterst komplex sjukdom. Att se till att hästen inte är fet, att försöka reducera sockerhalten (spec. viktigt om hästen är insulinresistent) och se till att magen mår så bra den bara kan (förutom regelbundna fodringar brukar även bakjäst eller annan probiotika ge bra redultat).
Hästen bör röntgas innan ngn motion kan ske. Det tar ca ett år för ny hov att växa ner. Sandbädd är skönt för hästen och det finns även speciella "frigolitsulor" som kan göra livet drägligare när de har som mest ont.
Som jag ser det är bete helt uteslutet för hästen i nuläget (och jag hade nog inte vågat prova de närmaste åren heller).

merit

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 aug-11 kl 15:14 »
tack för alla svar och tips.

mvh merit
merit

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 08 okt-11 kl 21:05 »
Min häst hade fång sommaren -09. Jag har sedan dess haft honom i en jordhage från maj till slutet av juni och då får han ängshö. I slutet av juni får han gå på bete 30 min om dagen i 1 vecka och därefter utökar jag till 1 timme om dagen i en vecka. Sen utökar jag 1 timme varje vecka tills han går ca 7-8 timmar om dagen och efter det är jag inte så noga på timmarna utan då kan det bli 10-12 timmar om dagen. I början av oktober går han ute dygnet runt på lösdrift och fodras till en början med ängshö och sen med klent hösilage.

Hittills har det fungerat men jag är alltid vaksam. Dessutom håller jag igång honom minst 5g/v hela året om, är toknoga att han håller vikten. När han fick fång hade han början till rotation men röbtgen efter ett år visar att det gått tillbaka!!!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 okt-11 kl 15:06 »
Jag skulle inte våga släppa en fånghäst på bete överhuvudtaget!

Min förra häst dog pga fång, trots att jag följde konstens alla regler. Men fång är en listig sjukdom och det finns väldigt lite kunskap om den från veterinär och forskarhåll. Det finns bara teorier och antaganden om hur man får en häst symptomfri från denna sjukdom. En fånghäst ska alltid ses som en fånghäst efter sitt första anfall eftersom risken för återfall ökar kraftigt för varje nytt anfall hästen får. En häst som har fått fång 2 ggr kommer med mycket stor sannolikhet att drabbas av fång igen. Min häst fick fång(i olika grader) varje sommar under de fyra år som jag ägde henne. Det gick liksom aldrig ur helt och hållet, man kunde märka av de lindrigaste symtomen på att hon gick och små-ömmade på vissa underlag och tog korta styva steg och den allvarligaste attacken då hon inte ville gå alls. Sista gången hon fick ett akut anfall så hade hon inte ens ätit gräs alls. (det hände på vintern)

Mitt recept för en fånghäst skulle alltså bli:
* Strikt sand- eller grushage året runt. Absolut inget bete! Inte ens "skogsbete" om du inte vill riskera ytterligare fånganfall. (hästen kan äta olämpliga saker i skogen därför att den är glupsk och hungrig, eller så kan den få fång av andra okända orsaker)
* Enbart utfodra med analyserat hö, där man också analyserat SOCKERHALT! Det går inte att utfodra en fånghäst på antaganden, man måste göra analys för att vara säker. Undvik all slags kraftfoder - om du behöver komplettera foderstaten med proteiner så kanske Lusern UTAN MELASS gå bra. (Det finns en tillverkare av lusern utan melass, och det finns ett foderanalysföretag i england som kollar sockerhalt, som jag tyvärr har glömt namnet på. PM:a om du är intresserad så kan jag kolla upp)
* Om sockerhalten ändå är hög så kan man bada höet i några timmar före utfodring i kallt vatten. Socker är vattelösligt och kommer att lakas ur i vattnet som blir helt brunt. Låt höet ligga och dra sig i vattnet några timmar, kanske över natten, och häll sedan av allt vatten. Vattnet kommer att vara brunt och lukta sött! (har hört siffror på att ca 20% av sockret kan urlakas på detta sätt)
*Ordentligt med motion regelbundet så att hästen alltid har bra kondition, här brister det hos de flesta: antingen har man inte tid att motionera sin häst tillräckligt, eller så är hästen för sjuk, eller så tror man att hästen får tillräckligt motion fast det är alldeles för lite(att rida 3-4 gånger per vecka en timme per gång är inte ens värt att kallas för "träning"! Här snackar vi minst 2 timmars tunga fyspass minst veckan runt,sånt som bygger styrka och uthållighet hos hästen, En vilodag här och där då hästen istället får lugnare motion)
*Regelbunden hovvård  - har hästen fånghovar så växer de ofta ganska fort, då behövs tätare verkning för att inte tår och trakter ska skjuta iväg och orsaka mekanisk fång pga att det blir felaktiga spänningar i hoven för att hoven växer i fel vinklar. En fånghov ska alltid hållas tajt.
*Lär dig känna igen tecknen tidigt: En häst kan visa tecken på lindrig fång långt tidigare än vad många känner till! Ofta skyller man på att en häst är "ömfotad" pga yttre faktorer när den i själva verket har fångkänningar! Oftast är det lättare att se dessa tidiga tecken hos en oskodd häst. Därför rekommenderar jag att man har en fånghäst oskodd och rider med boots om man ska rida på hårt underlag som hästen inte klarar av. (Kanske är det så att en häst som är ömfotad på grus men inte på gräs, har lindriga fångkänningar? Själv är jag av den åsikt att om man kan få hästen symptomfri med hjälp av skor, t.ex boots, då är det i detta fallet helt okej, till och med önskvärd, att motionera hästen eftersom motion är viktigt för att både förebygga och hjälpa mot "smygande" fång)
* Sen finns det massor av fler huskurer man kan använda mot fång, men ovanstående är de som jag tycker är absolut viktigast att börja med.

Lycka till med pållen
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 16:05 av Hippievagnen »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 22 okt-11 kl 15:50 »
Vill bara tillägga en sak här som belyser hur SVÅRT det är att göra allting rätt när det gäller en fånghäst, och förklara hur jag ser på det här med motion av en fånghäst innan någon börjar klaga på det jag skrivit. Någon i tråden skrev:

"Det ska inte bli för nedbetat då är det risk att de äter olämpliga rötter osv. Det ska inte vara för mycket gräs då ökar risken både för fetma och fång."

Hur man än gör så har man ändan därbak och en frustrerad fånghäst i stallet som bara vill vara ute med sina kompisar! Det är svårt att få alla parametrerar helt rätt. Veterinären förespråkar det ena och det andra som ibland går att leva upp till och ibland inte.
Strikt boxvila brukar vara en nödåtgärd för en häst som har fått akut fång ska absolut inte röra sig! Då riskerar man att hovkapseln som sitter löst ska ruckas ännu mera med en värre hovbensrotation som följd. Men om hästen fått ett ordentligt anfall så rör den sig helst inte ändå eftersom det gör så ont när detta sker! Om den får smärtlindring så måste man ha den på box eftersom den känner sig piggare och vill kanske vill röra på sig mer än vad hovarna tål. Efter några dagar upp till en vecka så är den akuta fasen över och hoven börjar sakta sin återhämtning. Här är det vissa som tycker att hästen ska ha boxvila i ett halvår upp till ett år.
Varför man inte ska motionera en häst månaderna efter ett fånganfall beror på i stort sett samma sak: Hovkapseln är skör efter den akuta inflammationen och har hamnat "fel" i olika grad. (Olika grader av s.k hovbensrotation) Hovkapseln kan även ha "åkt upp" på benet i samband med att den satt löst under den akuta fasen och då ser man på röntgenbilden att hovbenet har "sjunkit". Ofta så är det en kombination av båda sakerna som har hänt. Beroende på hur snabbt åtgärder sätts in vid den akuta fasen, och i vilket skick hoven är när detta sker så blir det olika allvarliga fall av rotation och sänkning av hovbenet.
Om hästen haft ett riktigt allvarligt anfall och den har både yttre(s.k "fånghovar" och inre symptom(det ser man på röntgenbilderna) så ska man självklart inte motionera hästen eftersom man riskerar att med mekaniskt nötning "ha sönder" hoven mer än nödvändigt under läkningsfasen. Hoven behöver återställas innan den klarar hög belastning.
Men sedan så tror jag det finns många hästar som har s.k "smygande" fångattacker, alltså "fångkänningar" av olika grad. Ska dessa hästar tas ur arbete och stå på boxvila ett år? Jag tycker inte det. Jag hade en häst som aldrig visade de tydligaste tecknen på fång(förutom det sista anfallet), dvs - bakbenen under sig och styltig gång och knappt vilja röra sig alls, helst ligga ner hela tiden - en häst som man tydligt ser smärtan på! Oftast så visade sig hennes fångkänningar genom att hon under mars till december var lite sådär seg på grusvägarna och tog kortare steg. Hon var symptomfri under de kallaste månaderna då det inte växer något grönt, alltså december till februari - då hade hon s.k "stenkrossarhovar" och gick fram överallt jättepigg. När det började spira i leran i vinterhagen under mars månad så började också hennes fångkänningar att spira, och hon valde att gå på vägkanten istället för på grusvägen när vi red. Skulle jag ha satt henne på boxvila i detta skede?
Nej, jag gjorde det enda som jag trodde var rätt. Jag satte in alla förebyggande åtgärder som jag kände till(läs mitt förra inlägg) och försökte bygga upp hennes kondition och styrka i den mån jag hade tid. Nu i efterhand ser jag att det ändå inte hjälpte eftersom man inte har makt att påverka allt mellan himmel och jord, men jag tror att det är den vägen man får försöka gå. Att utbrista "strikt boxvila!" bara för att en häst har fått fångkänningar tror jag är att generalisera lite för mycket. Alla fånghästar får inte allvarlig hovbensrotation. Min häst hade ofta hovbenssänkning under sina sämre perioder(man såg det på hoven eftersom den inte var så skålad, och på röntgenbilderna) men eftersom jag skyddade hennes hovar med boots så kunde hon vara smärtfri både i grushage och på uteritter.

Till sist kan jag höja ett varningsfinger mot hösilage, som trots forskning har visat sig innehålla lägre sockernivå än torrt hö, ändå kanske inte är det bästa ur fånghästsynpunkt. Min häst fick den värsta sortens fånganfall när hon gick på hösilage. Varje gång man öppnar en ny bal som man ger till hästarna så blir det som ett litet "foderbyte" för hästen. Hästens tarmkanal vänjer sig långsamt och hösilagebalarnas sammansättning kan se lite olika ut från bal till bal, vilket kan göra det påfrestande för hästen varje gång en ny bal ska öppnas.
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 16:01 av Hippievagnen »

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #19 skrivet: 26 okt-11 kl 18:42 »
Kan rekomendera : Magbalsam från , Hippo K9 ett slags pulver för att hästen ska klara av foderbyten bättre , vid akut fång så
Kan man prova ett par saker från St Hippolyt: Lamin som läker hovarna och Irish Mash för att få magen i ordning.
Dom som säljer Hippolyt är oftast duktiga och min mini har mått bra sen jag började med det pepper, pepper.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser