Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fäster man länken mellan bettringarna på tränset när man visar häst för hand  (läst 4132 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Jag ska visa min ardennerkille på utställning och ja ska visa honom i träns och leda honom i ett långt grimskaft. jag fick ett tips att använda ett stryphalsband för hund som en länk (delta). Men hur fäster jag det? Hur ska ja dra igenom det?

Vanlig delta fungerar inte för den stoppar han i munnen.   

jag testade att dra genom hela kedjan genom både bettringarna och mötte upp med båda halsbandsringarna mot varann och satte grimskaftet genom dom båda men upplever då att det blir väldigt slappt..  är kedjan för lång eller har ja fäst fel?  jag vill ju ha lite av strypbandseffekten så att det blir mer kontrollerat, så de inte bara hänger å slänger.. länken är 45 cm lång. Ingen som har en bild på hur man fäster länken på bästa sätt? :)

tomtefrej

Dra kedjan igenom bettets högra sida och under hästens haka och fästa den i den vänstra ringen. Då går hästen mer rakt än om du fäster kedjan i höger ring och drar igenom vänster ring. Då vill hästen springa med huvudet på sned. Se till att du har en kedja som håller. Det är en del som inte är löda utan bara i hoptryckta. Du kan väl skriva hur många poäng du får på han. Kul att du visar hästen, LYCKA TILL.

hönipöni

• Skåne
Det finns ju kedje grimskaft i läder som är snygga antingen trär du kedjan igenom båda ringarna och låter dem bilda en trekant underhakan eller som sagt tidigare bara under hakan genom vänster till höger. Vill du använda kedjan till hunden så är det översta alternativet enklast. Lycka till!

Midsommaren

• Bohuslän
38 poäng  ;D  1 år gammal bara :)

pålle

• Gäst
r
ska vi svara på det?:)

Midsommaren

• Bohuslän
Det var ett svar till Tomtefrej som bad om resultatet efter visningen  ;)

tomtefrej

Bra. Har ett nordsvensk sto som hade det som 1 åring det blev 41 som 3 åring. Så det blir nog bra när han har vuxit i kostymen. Hoppas du tänker visa upp han nästa år. Har du tänkte prova att få in han som hingst?

pålle

• Gäst
Det var ett svar till Tomtefrej som bad om resultatet efter visningen  ;)
Ä tror det var skryt ja   ;D bara skojar med dej kull att det blev så fina poäng.

Midsommaren

• Bohuslän
Tomtefrej: Ja tyckte det var så himla roligt (min första utställning) Så jag kommer absolut att ställa ut honom nästa år. Tror riksen är i  Vetlanda då.  Ja man kan ju hoppas att poängen stiger.  41 Poäng va ju inte så tråkiga poäng ;D  Jag har nyligen kastrerat honom så någon hingstkarriär blir de tyvärr inte. Jag fick lite kalla kårar när han började klättra på mina ston :-[  Har du själv någon ardenner?

Pålle: 38 poäng var ju precis så jag klarade mig till första klass, så nej det var inget skryt ;) bara ett konstaterande att nu kan jag andas ut för denna gången.

tomtefrej

Nej jag har ingen ardennder. Har nordsvenskar. Förstår att du kastrerade han när han började klättra. Så är det ju lugnare med en valack. Ja vist är det roligt att ställa ut. Du få tämja honom ordentligt nu så du kan göra körbar provet när han blir 4 år. Är dina ston ardenner? Vet något datum för vetlanda?

Midsommaren

• Bohuslän
haha ja de blev lite obehagligt när han klättra på dom.. en del sa att det bara var lek o på skoj, men då mitt äldsta sto är 18 år och aldrig haft föl innan så kände ja att de blev lite obehagligt.  Jag skulle aldrig våga ta ett föl på henne eftersom hon aldrig fått föl och uppnåt den åldern, och att hon skulle bli tjuvbetäckt med en ardenner dessutom medans jag var på jobbet var ingen imponerande tanke :P

Hon är ett halvblodsto, och mitt andra sto är korsning isis/nordis :)  Jag är lite inne på att skaffa ett ardennerföl till, fast ett sto denna gången. Ställer du ut dina nordisar något? Hur många har du? Jag vet ej datumet inför vetlanda  ännu.

tomtefrej

Jag har tre  sto och det är tre generationer. Har ställt ut dom, men nu är dom stambokförda och färdiga. Ja visst skall du skaffa ett sto om du tycker det är roligt med hästar. Men skall du ha henne till avel så se till att du får tag på ett välstammat stoföl. det får du ut för i längden. Det är ju alltid roligt med bra poäng.

Mia71

• Gotland
Nej jag har ingen ardennder. Har nordsvenskar. Förstår att du kastrerade han när han började klättra. Så är det ju lugnare med en valack. Ja vist är det roligt att ställa ut. Du få tämja honom ordentligt nu så du kan göra körbar provet när han blir 4 år. Är dina ston ardenner? Vet något datum för vetlanda?

Jag troooor att riks alltid är 2a helgen i augusti.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser