De där hönorna har rosenkam och liknar i kroppsform en del hönor ur min blandgrupp som innehåller - Dv kochin, dv silke, sv dvärghöna/tysk dv höna/holländsk dv höna eller någon annan "slank" liten dvärghöna. Men förutom dessa kan en del innehålla en rad andra raser också som ej syns på hönan att hon skulle kunna ha dem i sig. Har t.ex. en med araucana eller Isbar i långt tillbaka som ser typ ut som dina hönor fast hon har enkelkam. Araucana/Isbargenerna kommer från hennes pappas sida som har fått det ifrån sin mamma som var enkelbärare för turkosa ägg, efter henne så vet vi inget mer om gammelfarmor osv. Hon själv lägger inga turkosa ägg och tror ej hennes pappa bar anlag för färgen eller men det gjorde däremot hennes faster som la turkosa ägg och som jag tror hade hedemora i sig också.
Men om jag ska gissa på vad som kan gömma sig i dina hönor via att gå efter utseendet så kanske:
Svensk dvärg (de har en färgteckning som påminner lite om sv dvärg sedan har en höna en längre slank stjärt och kropp), Dvärg kochin - Fjädrar på fötterna och lite bulliga bakdelar på en del, Dv wyandotte - Kammen men även lite utseendet av kroppen hos en del hönor och tuppen. Har de fem tår? Om de har fem tår så kan dv silke finnas i dem sedan några generationer tillbaka. För om deras mamma eller pappa vore en ren silke så skulle dessa kluckisar haft hätta, vilket de inte har.