Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras på dvärg  (läst 2632 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Ras på dvärg
« skrivet: 03 aug-11 kl 23:04 »
Någon som kan säga mig vad detta är för korsning? Vilka raser finns i dessa med fjädrar på benen och ärtkam?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ras på dvärg
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 08:10 »
De där hönorna har rosenkam och liknar i kroppsform en del hönor ur min blandgrupp som innehåller - Dv kochin, dv silke, sv dvärghöna/tysk dv höna/holländsk dv höna eller någon annan "slank" liten dvärghöna. Men förutom dessa kan en del innehålla en rad andra raser också som ej syns på hönan att hon skulle kunna ha dem i sig. Har t.ex. en med araucana eller Isbar i långt tillbaka som ser typ ut som dina hönor fast hon har enkelkam. Araucana/Isbargenerna kommer från hennes pappas sida som har fått det ifrån sin mamma som var enkelbärare för turkosa ägg, efter henne så vet vi inget mer om gammelfarmor osv. Hon själv lägger inga turkosa ägg och tror ej hennes pappa bar anlag för färgen eller men det gjorde däremot hennes faster som la turkosa ägg och som jag tror hade hedemora i sig också.

Men om jag ska gissa på vad som kan gömma sig i dina hönor via att gå efter utseendet så kanske:

Svensk dvärg (de har en färgteckning som påminner lite om sv dvärg sedan har en höna en längre slank stjärt och kropp), Dvärg kochin - Fjädrar på fötterna och lite bulliga bakdelar på en del, Dv wyandotte - Kammen men även lite utseendet av kroppen hos en del hönor och tuppen. Har de fem tår? Om de har fem tår så kan dv silke finnas i dem sedan några generationer tillbaka. För om deras mamma eller pappa vore en ren silke så skulle dessa kluckisar haft hätta, vilket de inte har.   
« Senast ändrad: 04 aug-11 kl 08:13 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnGu

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 23:41 »
Jag är facinerad över er kunskap här på forumet och tacksam för alla svar man får på sina frågor.

Hönsen har enbart 4 tår så dvärg silke kan dem inte ha i sig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 08:27 »
Dvärg silke kan de visst ha i sig även om de bara har 4 tår men då kanske FLERA generationer tillbaka så det har blivit lite "utspätt" (glömde jag skriva i mitt förra inlägg, blev lite tok, jag syftade mer på att OM de har fem tår och htäta kan det "bekräfta" mer att rasen finns i dem än om de inte har det, om ni förstår hur jag menar). ::) Jag har dv silkegener (som korsades in för minst 15 år) i min blandgrupp och många höns och tuppar kan man inte ens gissa har rasen i sig, syns inte alls på dem. Men rätt som det är så föds en kyckling som kanske har 5 tår på ena foten och får hätta eller i ovanliga fall en silkesbefjädrad.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 09 aug-11 kl 08:35 »
Här har du exempel på några hönor i min flock. ;D Den lilla Tsipor till höger tycker jag liknar lite dina hönor? Hon har dv silke, dv kochin, någon annan dv höna i sig från mammans sida och något som kallades för "Indisk Buskhöna" men som jag ej hittat någon info om alls varken på svenska eller engelska. Från pappans sida har hon också alla dessa + isbar eller araucanagener.

Den trötta (hon är 13-14 år gammal, Bubblan =) ) till vänster innehåller också dv silke. Hon har fem tår på ena foten vilket inte Tsipor däremot har (Tsipor är också född ca 10-11 år senare än Bubblan av min höna Baby som var jämngammal och kusin eller något med Bubblan, Baby såg mer ut som Tsipor). Förutom dv silke innehåller hon också dv kochin och samma "grund" som Tsipor. Sedan var hennes mamma en vad vi tror renrasig hedemora.

Kan skilja väldans mycket i utseendet och storlek fast de är korsningar där en stor del i dem är samma raser. ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 09:33 »
Om det är så att alla har roskam, skulle de kunna vara första generationens korsning av wyandotte/kochin,  dvärg om de är små.  Jag har själv fått en och annan sådan under årens lopp, och de ser ut som djuren på bilden, även om mina får annan färg.
Om det är vidareavel på sådana korsningar, skulle en del få enkelkam.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 09:35 »
Wyandottekorsningar  ;)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 09:54 »
Om man kollar på hönan i mitten som är som mer avlång i stjärten så skulle jag tro att det är minst 3 raser i iaf. Då om man skulle korsat t.ex. dv kochin (för hon har fjädrar på fötterna, så någon fotbefjädrad ras finns ju i tillbaka) med dv wyandotte så borde de alla haft mer bulliga rumpor tycker man. Tuppen är den jag tycker mest wyandotte lyser igenom.

AnGu

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 aug-11 kl 17:54 »
tack för alla svar !! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare
KJE, Efwa, ärt, kretslopp, potatisdröm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser