Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu fler nybörjarfrågor :) mm mm mm  (läst 9183 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ännu fler nybörjarfrågor :) Vilken ras?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-11 kl 08:00 »
Vad i Jösse namn ska hon med genbankshöns till, när hon ska blanda dem med andra raser? Jag tror genbanksansvarig har häcken full med att försöka få fram genbankshöns till alla som vill vara med i genbanken och bevara hedemorahönsen. Sätt in en köpesannons här eller på Blocket är mitt råd och skriv "genbank ej nödvändigt" så är chansen större.
Ok, jag läste bara sista inlägget, fattade inte att hon tänkte blanda. Men förhoppningsvis vill hon ha renrasiga fina höns, när hon väl får dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 06 aug-11 kl 09:06 »
OK!

Det är bara det att efterfrågan oftast är större än utbudet, när det gäller genbankshöns och då är det ju bra synd att de går till blandras. När det dessutom finns en hel del som annonserar om tex hedemorahöns utanför genbanken och som dessutom påstår att de är rasrena. Det är så jag menar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 06 aug-11 kl 11:08 »
Åh jag vet inte om jag vill blanda, det verkar bara svårt att få tag i renrasiga Hedemorahöns. Helst skulle jag vilja ha en Hedemoratupp så jag vet vem som är pappan, ett par Hedemoratjejer och så kanske ett par Isbar, då borde det väl inte vara så svårt att lista ut vilka som blir ren Hedemora eller?
och eftersom det är så svårt att få tag i Hedemora kan det ju vara bra att försöka ha dem renrasiga. Ni får förlåta min okunnighet. Jag trodde Hedemora skulle vara enkla att få tag i för de verkar ju så bra...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 06 aug-11 kl 11:15 »
Ett tips, om du känner att du kanske inte vill blanda, är att vänta till du hittar det du vill ha! Även om du kanske måste köra en liten bit för att få det... Alla har vi varit där. Jag ville gärna ha lantrashöns med genbank när jag köpte gården, men det var stört omöjligt att få tag på just då, och eftersom jag inte ville ha hönshuset tomt skaffade jag det jag kunde få tag på.. Sen tog det tre år innan jag "lyckades" göra mig av med alla andra raser för att hålla de djur jag redan från början visste att jag ville ha!!
Men vill du ha olika raser, eller blandraser, så tuta och kör bara!! Höns är lika roliga oavsett ras!!

Du bor ju i småland! Kolla in www.lantrasparken.se i Ingelstad. De verkar ha lite unghöns till salu! Vet ej om det är Hedemora just, de har ju samtliga lantraser dock!!

/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #24 skrivet: 06 aug-11 kl 11:52 »
Äntligen verkar vi vara överens, maken och jag, om placeringen och på köpet blir det större än väntat. Hela 6 m2 och högt i tak! 1,8- 2.20! Med rejäl dörr och en grusad förgård. Blir perfekt. Väggen mot pannrummet ger värme så risken att det blir kallt är minimal. Men det blir mycket jobb att få det klart.
Tack för era svar! Vi får se vad det blir för hönor som så småningom flyttar in. Jag hoppas det sker innan vintern i alla fall...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #25 skrivet: 12 aug-11 kl 18:29 »
Ville bara berätta att nu är hönshusgrunden gjuten! :) Och jag har fått kontakt med en som har Hedermorahöns. Får se om hon vill bli av med några dock...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 13 aug-11 kl 05:40 »
Till Ronny.
Finns många genbanker som säljer individer till de som är utanför genbanken.
de som köper är också tydliga med att de inte tänker starta genbank.
Då är det inte genbankshöns men likväl RASRENA
Klart att alla genbanker gör en bra insats  JA.
Hedemora är mycket trevliga,
men den är väl alla höns om man
hanterar dem mycket och skämmer bort dem
 med lite godis emellanåt. ;)
« Senast ändrad: 13 aug-11 kl 05:45 av Lycka »
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 13 aug-11 kl 21:02 »
Till Ronny.
Finns många genbanker som säljer individer till de som är utanför genbanken.

Ja, det är jag fullt medveten om. Jag tycker bara det är synd att flera av de populäraste lantrashönsen (tex hedemora) redan vid den här årstiden är slutsålda eller åtminstone väldigt svåra att få tag på med genbanksintyg. Det finns mer eller mindre sälj.... uppfödare och det är ingenting att göra åt det. Mitt råd till Tilda-Hilda som ändå tänker blanda dem med andra raser är att köpa utanför genbanken. Då är utbudet större.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #28 skrivet: 13 aug-11 kl 21:31 »
Jag har nu två grupper på gång. Kan det fungera med 5 Hedemora + tupp och ett gäng med 6 Blommehöns +tupp? Eller blir det risk för tuppfight då? tycker det blir ett vackert gäng... och det är inte genbankshöns. Bara rasrena.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 14 aug-11 kl 08:21 »
2 tuppar till 11 hönor är som regel inget problem. Det finns alltid enstaka tuppar som inte kommer överens men som regel gör dom upp om en hierarki och sedan är det bra. Själv har jag ca 15 tuppar av olika raser som går tillsammans nu och även om det var lite kraftmätningar de första dagarna efter att jag släppte ihop dem så blev det inga allvarligare fighter.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 15 aug-11 kl 03:49 »
Jag har inte samma erfarenhet som Azoo-Lina. Släpper du ihop en vuxen tupp med "sina" hönor och en annan vuxen tupp med "sina" hönor på ett begränsat utrymme, tror jag det blir strid på liv och död mellan tupparna. Kanske går det bättre om man har många tuppar som Azoo-Lina?

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #31 skrivet: 15 aug-11 kl 09:54 »
Mmmm jag börjar nog med en tupp :)

Om två veckor hämtar jag hem 6 Hedemorahöns och en tupp! Kanske jag köper några Blommehönor sen, får se.
Weee det är så spännande  ;D

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #32 skrivet: 26 aug-11 kl 10:23 »
I morgon är det dags! Dagen H! Hönshuset är inflyttningsbart, inte klart och hönsgården är inte ens påbörjad.. Mannen har åkt iväg på en kortare resa så det dröjer någon vecka eller två till innan allt är färdigt. Men jag måste hämta hönsen i morgon. 6 Hedemorahönor och en Tupp. 17 mil enkel resa men Hedemora var inte lätta att få tag i.

Tänkte ha dem inne några dagar först och sen låta dem gå fritt under uppsikt, om det funkar... Är nog mest orolig att hunden ska hitta på sattyg. Det är lätt att hon smiter ut, hon öppnar dörrarna.. Jag får väl helt enkelt gå coh valla dem som en extra tupp.. Hur länge bör de få vara ute för det ska vara bra om jag nu inte kan ha dem ute hela dagen. Har ju lite annat att pyssla med också även om jag pluggar hemifrån. Blir det fint väder kan jag sitta ute och läsa  ;D

Tänkte lägga in lite bilder på hönshuset sen. Just nu är mina armar och hände rhelt slut av allt snickrande. ÄR stolt över att ha gjort all inredning själv trots att jag inte snickrat mycket innan. Lite snett och vint men funktionellt. Jag har gjort mycket av bygget också fast mannen har hjälpt till. Men jag har släpat hem allt :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 26 aug-11 kl 22:47 »
Grattis!
Ja vakta på hunden o var väldigt arg vid första ansatts att jaga dom så kanske den fattar snabbt .Fast en del hundar bryr sej inte alls om höns , lite olika.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #34 skrivet: 26 aug-11 kl 22:51 »
Hur mycket mat ska hönor ha??? Och hur ofta??? Jag köpte något ekologiskt på Granngården och snäckskal men jag kommer inte ihåg vad det var...  ::) har precis förstått att det är skillnad p¨å foder och foder.. Typ All-foder och värpfoder... Det är mycket nu... Jag ger hästarna müsli, havrefritt, kan de äta det???
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 01:38 av Sirpa »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 27 aug-11 kl 10:18 »
Ja det kan dom , höns äter allt !
Men ge ej avokado det är giftigt .

Musli är ju toppen att blanda med men blir det inte lite dyrt ?
Jag ger mina djur fri tillgång på mat jämt o snäckskal iblandat .

Kolla om du har nån bonde i närheten du kan köpa billigt spannmål av men ej råg det ska dom inte ha tydligen ,
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #36 skrivet: 27 aug-11 kl 10:31 »
Idag ska jag hämta familjen Hönsson!!!  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 27 aug-11 kl 10:32 »
Bilder vill vi ha sen massa bilder ! ;D

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #38 skrivet: 28 aug-11 kl 08:38 »
Nu är de hemma! och allt gick bra. Barnen har redan tittat till dem och gett dem en majskolv nu på morgonen. Innan jag ens stigit upp  ;D och katten är rätt för tuppen. Bra.

Det blev sju hönor till slut och så Tuppen, Stefan. 3 vuxna hönor och 3 unghöns där en av de vuxna är "mamma" till två av dem. En definitivt för de har samma grå färg.

Jag har inte satt galler ovanför gödselbrädan ännu, men det måste jag nog för de klampar runt på den... Funderar påa t tlägga tidningspapper på den.
Men här kommer ett gäng bilder som efterfrågast! I fortsättningen får jag väl göra nya trådar på rätt ställen. Tack för all hjälp och alla tips som jag hittat här på forumet. Lär behövas mer av den varan kan jag tänka mig.  8)
Attans nu måste jag lära mig hur man lägger in foton här.. Går det inte att ladda upp direkt från datorn??? Jag har dem på Facebook men inte på någon annan fotosida. Och FB har jag stängt för alla utom vänner...
Jag klurar lite... fortsättning följer....

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #39 skrivet: 28 aug-11 kl 08:50 »
Bilder

De här är från Facebook. Man måste nog ha FB för att kunna se dem tyvärr.
Hur gör jag annars???

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser