Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu fler nybörjarfrågor :) mm mm mm  (läst 9179 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Ännu fler nybörjarfrågor :) mm mm mm
« skrivet: 03 aug-11 kl 09:56 »
Hej
Ännu en nybörjare här! Är i startgroparna att skaffa höns och hönshus och hönsgård ska byggas snarast. Men ju mer jag läser desto mer osäker blir jag på vilken ras som passar oss bäst...
Vi vill ha höns som lägger bra med matägg, men inget överdrivet, hönor som ruvar, och tar hand om sina kycklingar och även går att äta upp. Är lugna, snälla, vackra, härdig och en klok tupp. Vi har hund och katt och häst.
Planen är att ha två inhägnade gårdar. En mindre ca 25 m2 på grus, rovdjurssäkrad, så mycket det nu går... och ytterligger en på gräs, stor, kanske med en lägre inhägnad bara så de inte går på lekgräsmattan...
Tanken är att ha 5 höns och en tupp.
Hönshuset blir på 4 m2 enligt konstens alla regler. De får även ett lika stort utrymme som är under tak ute med sand, i anslutning till den rovdjurssäkrade gården.
och så vill jag säga att vilket bra forum ni har här! En guldgruva av information.
« Senast ändrad: 28 aug-11 kl 11:42 av Tilda-Hilda »
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

rackarns

• Närke
SV: Ännu fler nybörjarfrågor :) Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 10:17 »
vasd har du för egna ideer om vilka raser du skulle vilja ha genom vad du sett på bilder?

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 10:21 »
Hej & välkommen till alternativ!:)

Vill du absolut ha alla av samma ras?
Annars kan man ju ha raser som är bra äggläggare + köttiga sen tex en
dvärg kochin höna som gärna ruvar & är en bra mamma?
Vilka raser e det du tänkt på? Ngn speciell du fastnat för?

Det finns många som skulle passa in i din kategori :)

//
Jakobssons fru

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 11:03 »
Hedemora tänkte jag först.. sen Dvärg Kochin, men de klarar inte en stor tupp, och jag tror det är bra med en stor modig klok tupp, har även varit inne på isländska höns (jag har en islandshäst ;) )
Milli Fleur är vackra. New Hampshire?
De ska helst inte flyga runt så mycket heller. Och så ska de vara olika varandra. Lätt att se skillnad på. Gärna olika färger. Vilka olika raser kan vara bra att kombinera?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 11:09 »
Vi vill ha höns som.... Är lugna, snälla, vackra, härdig och en klok tupp.

Islandshönsen är livliga och inte de "snällaste" man kan ha  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 11:17 »
Isbar höns ! ;D Vackra medelstora höns finns i blått svart m vita prickar eller vitt med blå prickar .
Lägger bra med ägg och ruvar då o då men inget hysteriskt ruvande på dom.
Lägger normalstora GRÖNA ägg  ;D
Mina isbars är jätte trevliga och bra mammor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #6 skrivet: 03 aug-11 kl 13:19 »
Hej!

Här har vi helt enkelt gjort som så att vi har flera olika (trevliga) raser som vi tycker om och trivs med både för att de värper men också för att kunna slakta lite ungdjur emellanåt, dvs både ägg- och köttproducenter.

Vi har alltså både renrasiga såväl som korsningar,men de raser som JAG uppskattar är:

Australorp, en trevlig ras som både värper bra och ger kött om man nu vill slakta. Mina australorps är lugna, trevliga individer, fast tuppen är "jättetuff" på avstånd, men väl i famnen ursnäll och hanterbar, så stor som han är! :)

Sedan blommehönsen, mitt skötebarn bland hönsraserna här hemma eftersom jag haft blomme sedan min "ungdom" ;) Härdiga, vackra höns
som (åtminstone inte här!) värper "världsbäst" men jag tycker det uppvägs på andra vis, flera är dessutom ruvvilliga!

Sen om man ska börja prata korsningar, så diggar jag verkligen dvärghöns-korsningar. Men korsningar är kanske inget man börjar med om man nu, som du, vill satsa på en speciell ras ifrån början. Korsningarna har en tendens att komma senare, har jag märkt.. ;)

Sen bara för att inflika: vilken hönsras skulle man INTE vilja ha?! Det finns så många fina, vackra raser med bra egenskaper att man bara skulle vilja ha en grupp av alla... Omöjligt för de flesta, så man får väl prova sig fram lite grann, och allt eftersom tror jag att det ger sig vilken ras/raser man verkligen vill fortsätta satsa på!

Lycka till!!!
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 16:04 »
Attans nu vill jag ha både Hedemora, Maran och Isbar-höns ju! Det får bli två av varje  8) Har svårt att bygga hönshuset större än 4 m2 just nu. Men gården blir bortåt 40 m2, och om det fungerar har de hela hästarnas vinterhage att sprätta i. Men vi har en hel del rovfåglar. Glada, Ormvråkar t o m Fiskgjuse..

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #8 skrivet: 03 aug-11 kl 16:13 »
En fråga till, vilken sorts tupp är lämplig om jag nu vill ha tre olika hönsraser? Hedemora, Maran eller Isbar? Om det sen bli blandningar av dem sen gör inget tror jag.. ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 03 aug-11 kl 16:18 »
Så små rovfåglar är i princip ofarliga för vuxna höns. Kycklingar kan de däremot ta. Det är bra att ha buskar eller andra skydd som hönsen kan gömma sig under om det kommer rovdjur. Ett bord med stolar där man kan sitta när man umgås med hönsen är också ett bra skydd för dem.

Och 4 m2 är inte så litet. Med stor utegård kan man ha ganska många höns där med gott samvete, lite beroende på hur lång vinter man har förstås. Men 2-3 hönor per m2 är tveklöst helt ok i min värld, om man inreder smart så att så mycket som möjligt av golvytan blir kvar, och om man har bajsbräda under sittpinnarna så att det blir lätt att hålla rent.

Angående tupp så går det bra med vilken som helst av dem, det är inte såå stor storleksskillnad på hönsen. Det beror på viken du föredrar och vilken ras du vill ha rasren kycklingar från.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 aug-11 kl 16:23 »
Tack snälla för alla bra svar! :)
Nu vill jag ju ha klart hönsgården meddetsamma och åka och köpa höns! Verkar finnas lite av varje till salu inte alltför långt borta. Får väl se vad det blir i slutändan. Men några dvärgraser blir det nog inte. Inte den här gången  8)

Ritningen är gjord med gödselbord under sittpinnarna, redena i det mörka dragfria hörnet, gott om plats vid matbordet, ja det ska väl vara efter konstens alla regler tror jag. Lånade hem ett par böcker på bibblan och har läst på noga.
Är just nu lite hönsfixerad. Borde egentligen lägga energin på att mocka ur hästarnas boxar...  ::)

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-11 kl 22:34 »
Nu har vi ändrat på planerna för bygget och en massa frågor poppar upp i huvudet på mig. och jag vet inte riktigt under vilken rubrik de kan passa i allihopa så om de tär ok så kör jag vidare i denna tråd?

Platsen där vi nu planerar att bygga på är ren gräsmatta. Jag ska gräva bort 8 m2 för att grusa upp och gjuta en platta att bygga hönshuset på. En del av ytan ska vara ute under tak för de ska kunna gå ut även på vintern om de vill. Skydd mot regn osv.

Fråga 1; Utegården kommer bli på 100 m2, på ren gräsmatta. Där finns ett plommonträd, några pioner och en pallkrage med jordgubbar typ... Klarar den ytan 6 hönor plus en tupp? Alltså håller gräsmattan. Ytan hade jag planerat hägna in.

Fråga 2; behövs en förgård? alltså en grusad yta mellan hönshuset och utegården?

Fråga 3; Skulle jag kunna köpa ett gäng kycklingar nu, utan någon äldre höna att uppfostra dem, och ha dem i tryggt förvar i en mindre bur eller i en box i stallet eller under värmelampa på något sätt, tills bygget är färdigt? Fördelar/nackdelar med kycklingar?

Fråga 4; Finns det något man bör tänka på om man köper blandraser? Hade ju varit skoj med en blandad palett från början... och lite turkosa ägg...

Fråga 5; när man ska bilda en ny flock, kan man blanda t ex två raser, olika åldrar, kyckling/fyllvuxen och en ung tupp typ? Vilka kombinationer är inte bra?

Har kollat runt på hönsannonser och det finns knappt några Hedemorahöns att få tag i :( Det får nog bli vad det blir och så får jag fylla flocken efterhand med de raser jag blir intresserad av...

hönstokan

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 05 aug-11 kl 13:40 »
inte att ´förglömma Sussex, finns ljus colombia, röd och 3-färgad, lugna fina vackra, tuppen jättebra pappa till alla kycklingar (även till fullvuxna dv kochin) hönorna är duktiga att ruva och jättebra mamma. En av mina sussex vill inte ruva men vill vara mamma så hon har adopterat en jättegammal dv kochinhöna - blandras - som villigt då ligger under sussexhönan mest varje kväll

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 aug-11 kl 13:46 »
Åh vad gulligt! Jag ska nog hålla mig öppen för de flesta raser tror jag :) och ta in nya efterhand. Blir nog svårt att hålla ner antalet bara...

Nu har jag börjat gräva för grunden!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 05 aug-11 kl 19:26 »
Ta inte för stor tupp .
Ta en medelstor då passar han både stora o små höner .
Om du har en grönvärpartupp då blir döttrarna grönvärpare .
Om du korsar en grönv tupp med en brunvärparhöna då blir äggen efter döttrarna mörkgröna o tvärtom.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 aug-11 kl 20:04 »
Vilka räknas till de stora? Mellan?

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #16 skrivet: 05 aug-11 kl 20:43 »
Nu är bygget på gång! I morgon gjuter vi! Men var sjutton kan jag hitta Hedemorahöns inte för långt bort??? Letat på Blocket finns ju inga i närheten av Växjö. Kan man skicka hönor på posten??? Eller kan man lägga ut en förfrågan någonstans?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 05 aug-11 kl 20:52 »
Kolla www.kackel.se, och ta kontakt med rasansvarig där. Då får du reda på vilka genbanker som finns i närheten av dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 05 aug-11 kl 21:57 »
Vilka räknas till de stora? Mellan?
Stor =Brahma tex mellan tex Isbar .
Dom stora är jätte balla men äter massor o skiter massor oxå .

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 05 aug-11 kl 23:33 »
Kolla www.kackel.se, och ta kontakt med rasansvarig där. Då får du reda på vilka genbanker som finns i närheten av dig.

Vad i Jösse namn ska hon med genbankshöns till, när hon ska blanda dem med andra raser? Jag tror genbanksansvarig har häcken full med att försöka få fram genbankshöns till alla som vill vara med i genbanken och bevara hedemorahönsen. Sätt in en köpesannons här eller på Blocket är mitt råd och skriv "genbank ej nödvändigt" så är chansen större.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (1 dolda)
Honungsrosen, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser