Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Englasfönster  (läst 31264 gånger)

Intricate

Englasfönster
« skrivet: 03 aug-11 kl 07:35 »
Någon här som har englasfönster? Hur funkar det? Kallt som satan eller?

Kollar på ett hus nu med englasfönster, byggt 1900 med två kakelugnar o en vedspis, 75 kvm. Timmerstomme med någon typ av isolering.

Mäkalaren tyckte att man kan ju byta ut fönstrena men det tycker jag är att ta bort själen helt och fullt.

Kan man ha englasfönstrena kvar och ändå bo permanent? Hur kallt blir det? Kan man på något sätt sätt aine tt glas till eller fixa så att man kan behålla de gamla fina fönstrena?

Tacksam för svar

bua

SV: Englasfönster
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 07:45 »
Jag har englasfönster med lösa innanfönster som jag sätter dit på vintern. Utan innanfönster blir det kallt, gissar att vintrarna skulle bli hemsak + mycket eldning "för kråkorna". Jag skulle inte byta till moderna fönster utan skaffa innanfönster itället. Går också att sätta upp plast med fönsterremsor, inte snyggt men kn vara ett alternativ medan man letr innanfönster som passar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 07:48 »
Vi har englas i tre rum på bottenvåningen. Det går åt en del värme, men kostnaden för det uppväger inte kostnaden att byta ens under nya fönstrens hela livslängd. Sammanlagt några tusen kr om året i ökade uppvärmningskostnader för oss med vedpanna. Komfortmässigt är det inga problem alls hos oss, tvärtom älskar jag kontakten med utomhus där man hör fågelkvitter etc. Det finns faktiskt lösa innerfönster som följde med huset, men de passar inte och måste hyvlas ner. De kommer vi nog att sätta på plats så småningom. Det blir is på fönstrens insida när det går neråt -10C så man ser inte ut så bra då.

bua

« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 08:17 »
Jo, det är väl många faktorer som spelar in. Jag eldar i vedspis och kamin och har vintertid oftast 12 grader på morgonen när jag vaknar, trots innanfönster - vill inte vakna med isskorpa på vattenhinken. Har man däremot system med värmeackumelering så blir det inte så stora temperaturvariationer. Håller med om att det är underbart med enkelfönster och fågelsång men tycker att det är mysigt att "bädda in" huset inför vintern och sen härligt när jag öppnar upp igen på våren.

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-11 kl 08:47 »
Då den varma fuktiga inomhusluften möter det kalla fönstret bildas kondens på insidan av fönstret, hur mycket problem du får med detta beror på flera olika faktorer. Finns det element under fönstret torkar det bort en del av kondensen, dock blir det nog is om det är mycket kallt ute. Djupet på fönstersmygen påverkar också hur den varma luften kommer till.
Har själv bott i ett hus med enkelglas fönster under några år och tro mig det kan bli mycket fukt/is utan innerfönster (kan orsaka fuktskador). Kolla med lokalt snickeri om hur mycket de tar för att snickra ihop innerfönster, alternativt kan du annonsera efter begagnade, kanske har du tur och hittar någon lämplig storlek.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 aug-11 kl 08:56 »
Jag har englasfönster med lösa innanfönster som jag sätter dit på vintern. Utan innanfönster blir det kallt, gissar att vintrarna skulle bli hemsak + mycket eldning "för kråkorna". Jag skulle inte byta till moderna fönster utan skaffa innanfönster itället.

Jag har hittat innanfönster till mitt torp som jag tänker prova till hösten när kylan kommer. Jag undrar vad ni har mellan fönstren för att suga upp kondensvatten?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 03 aug-11 kl 09:47 »
Jag har hittat innanfönster till mitt torp som jag tänker prova till hösten när kylan kommer. Jag undrar vad ni har mellan fönstren för att suga upp kondensvatten?

Jag ska sätta fönsterlav (vitmossa) i fönstret i vinter.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 11:15 »
Det blir inte kondens på det viset när du har innerfönster. "Vitmossa" dvs fönsterlav, bomull med små tomtar eller eterneller är gångbart. Plastsoldater som går i snön(bomull) ser piffigt ut.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 03 aug-11 kl 16:49 »
Jag köpte vadd, typ sån man har under hästbandage, och gjorde böljande snöiga landskap med tomtar och annat pynt i. Man kan också lägga i eterneller. Om man får kondens bildad den emellan fönstren om det läcker in för mycket av varm rumsluft.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 aug-11 kl 17:13 »
Man sätter en klisterremsa av papper med vattenlösligt lim på insidan av innanfönstret. Då blir det tätt för den varma fuktiga rumsluften och man får ingen kondens på ytterfönstret.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 03 aug-11 kl 17:23 »
Med enkelglas så förlorar du ca 4,5 kilowattimmar per dygn för varje kvadratmeter ruta om det är sådär -10 ute jämfört med ett modernt fönster.

Med elvärme och 10 m2 fönster på stugan så kommer det att kosta dig 45 kr per dag som det är - 10... vid - 20 kostar fönstren bortåt 60 kr per dygn.

Har du elvärme så kostar det dig alltså ett antal tiotusenlappar per år att ha englasfönster, så att det inte skulle betala sig nånsin att byta ut englasfönster är rent nonsens - med elvärme är nya fönstren betalda på 5 år och med pelletspanna betalar sig nya fönstren på 10 år, ungefär.

Sen är det ju även en miljöfråga, vi har inte råd att slösa med elen under vintern för då blir det tysk brunkol som du värmer stugan med  :-X

För elvärme blir det om du jobbar på dagarna och bara har kakelugn och vedspis att elda i, är det -20 ute så tar det inte mer än ett par timmar innan huset är utkylt så nån form av stödvärme kommer du med all sannolikhet att behöva.

Fixa minst innanfönster, och om du ska byta så sätt in fönster med maximalt 1,2 i u-värde.

Om du ändå ska fixa innanfönster så kan du tillverka dessa i lågenergiglas, vilket gör lite grann skillnad.

Det är ju även en fråga om boendekomfort - att elda på som satan för att inte känna av kallraset från fönstren är ju rent vansinne.... för att inte tala om åtgången på ved och el vilket ställer till det för ryggen, plånboken och miljön.

malarmaster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 aug-11 kl 17:26 »
du gör klokt i att behålla fönstren,alltför många hus förvanskas vid fönsterbyte.jag skulle satsa på att tillverka nya innerfönster( vad har hänt med de gamla?).du kan tillomed satsa på energikassetter(tvåglas) som innerfönster.när du monterar dem tänk på att det skall vara tätt in mot rummet o ventilation i ytterrutan.det räcker oftast med den ordinarie springan men kolla så att det inte sitter tätningslist eller dyligt där.då funkar de som moderna tvåglasfönster.tänk också på vid ommålning av fönstrena att använda linoljefärg,moderna färger är döden för gamla fönster.
skulle du mot förmodan andå vilja byta ut fönstren tänk på att de trots allt är värda pengar o lättsålda till byggnadsvårdare.det virke som finns i bågar o karmar finns inte längre att få tag på o är eftertraktat.har själv ett lager av gamla bågar som används till reparationer. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 aug-11 kl 17:54 »
Enkelglas med innanfönster funkar utmärkt, så självklart ska du behålla dem. Riktiga fönster håller med underhåll lätt ett par hundra år, så även det ska vägas in när man jämför med modernitétsfönster. De får man byta efter 20-30. Inte miljövänligt det inte.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 aug-11 kl 18:33 »
Billig variant på innerfönster: beställ glasrutor i rätt storlek och tejpa kanterna.

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 aug-11 kl 18:59 »
Skulle det vara rickigt illa så går det med bygg plast med att sätta upp men vist lite sämre sikt men i brist på brö får man äta limpa

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 aug-11 kl 20:06 »
Skulle det vara rickigt illa så går det med bygg plast med att sätta upp men vist lite sämre sikt men i brist på brö får man äta limpa

Ja och då behöver man inte fixa alla innanfönster på en gång.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 03 aug-11 kl 21:11 »
Vart det riktigt kallt förr stängde man av kammaren och bodde i köket istället. Varmt och gott med vedspisen och hönsen springande runt fötterna i höet (taget från en inspelad intervju av min morfar, om hur det var förrförra sekelskiftet i Sverige). Själv byggde han hus med extra isolering i sovkammaren och luftspalter upp till taket. Köket hade vedspis och fönstren var dubbla, alltså ett FÖNSTER påskruvat utifrån ovanpå det andra. I andra rum fanns bara enkla. ;D I ett av dessa hus bor jag och när fönstret går sönder skruvar jag på en drivbänk istället  o:)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Yashica

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 03 aug-11 kl 22:44 »
Jag har innanfönster Emellan fönstren lägger jag vadd lindat kring pappersrullar o tätar sedan med klisterremsor i skarvarna på insidan
Om du inte tätar, möts den varma luften inifrån o den kalla utifrån o bildar kondens På mina ytterfönster finns dessutom ett litet hål borrat i nedersta karmen, vilket jag fått för mig bidrar till ventilationen=motverkar kondens
Förra vintern, när det var så satans kallt (7grader i sovrummet), hängde jag dessutom upp fördragsgardiner för att minska värmeförlusten, men det blev väldigt mörkt o trist, så till vintern satsar jag nog på att ragga upp en sambo/sängvärmare
Vadd o klisterremsor köper jag på ICA, men det kanske inte hör till standardsortimentet Hör med färgaffärer annars

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #18 skrivet: 03 aug-11 kl 23:34 »
På mina ytterfönster finns dessutom ett litet hål borrat i nedersta karmen, vilket jag fått för mig bidrar till ventilationen=motverkar kondens

På mina fönster är det hålet där jag ska låsa fönsterluckorna.

Intricate

« Svar #19 skrivet: 04 aug-11 kl 08:38 »
Tack för alla svar!
Fick en liten chock när jag skulle kolla om någon svarat =)

Det blir nog (om vi köper huset) till att specialbeställa innanfönster som går att ta i och ur under vinter/sommar.

Är dock rätt orolig för inomhusmiljön i ett sådant gammalt hus. Känns som att det är kallras överallt och jag har svårt med kyla. Mår bäst när jag sitter vid kaminen =) Men i vårt nuvarande hus som är modernt blir det fort varmt men i ett äldre hus med springor måste man väl elda järnet och då blir det väl torrt i luften och problem med luftvägarna i halsen på en?

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser