Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästar utan stall?!  (läst 18135 gånger)

Falin

• -
Re:Hästar utan stall?!
« Svar #20 skrivet: 07 okt-06 kl 20:46 »
Läste idag i Kristianstadsbladet om en grupp hästar i lösdrift som ska auktioneras ut för att ägaren inte hade  "följt reglerna". (Vet inte om det var annat bakom också,) Det var en så fin bild på ledarstoet, 21 år. Dom måste säljas i GRUPP, alltså kommer dom garanterat till en hästhandlare, och vad händer sen? Jag får så ont i själen när jag hör ordet "Hästhandlare" :'( :'( :'(

Jag har hört att det ligger annat bakom också, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 08 okt-06 kl 12:51 »
Jag känner inte till några sådana fall. När det blivit debatt har det rört sig om uppenbart välmående djur som haft tillgång till naturligt skydd i form av växtlighet och terräng.

Djurskyddsmyndighetens ordlista:
Naturligt skydd = inget skydd

;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 okt-06 kl 21:41 »
Djurskyddsmyndighetens ordlista:
Naturligt skydd = inget skydd

;D

Mhm, jag vet. ;-) Men eftersom man efterfrågar forskning på

• Betingelser under vilka utegångsdjur söker skydd
• Skydd som prioriteras av utegångsdjur
• Fördelar och nackdelar med olika typer av skydd

så måste de ju rimligen syfta även på annat än ligghall med tre väggar och tak.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #23 skrivet: 09 okt-06 kl 00:50 »
Men av vilken anledning låter man det gå så långt att man blir skyldig ett vite på 200.000 istället för att smacka upp en ligghall? Det är knappast så att hon inte fått någon verkställelsetid på sig? Och hur i all världen kunde det bli en så grotesk summa pengar?
Skulle inte vitesbeloppet kunna vara lika med 2 ligghallar som rymmer 6 häst vardera,  uppsatt och monterat i hagen?
Då är ju problemet ur världen?!

nettan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 okt-06 kl 23:14 »
Jag har fyra hästar på lösdrift men håller ändå på att bygga isolerat stall. Man klarar sig inte helt utan stall- var ska t ex hovslagare och veterinär arbeta? I vinter har jag vackert fått låna grannens stall vid dessa tillfällen. Saknar även en box till varje häst vid sadling etc. Den som är lägst i rang blir ofta bortjagad från mig av svartsjuka kompisar ::) Så lösdrift fungerar oftast jättebra, men nog ska det bli skönt att även ha en uppvärmd stallgång!

Till det praktiska: jag har byggt om ett gammalt gödsellider till ligghall där jag har spånbädd direkt på grus. Hästarna dricker ur eluppvärmd balja. Äter fri tillgång på hö utanför ligghallen och har var sin krubba i ligghallen för kraftfoder.

Mina hästar använder bara ligghallen sommartid. På vintern sover dom hellre i sitt hö.

hästarna ska vara barfota, du sparar pengar och hästana mår bättre!!

tuffatass

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 okt-06 kl 11:41 »

Jag har provat barfotagång med dåligt resultat. Vi bor mitt i skogen med stenig mark och rider enbart i bergen. Det fanns ingenting kvar av hovarna till slut och hästarna hade jätteont. Det är inga islänningar vi har, jag tror förutsättningarna för barfotagång är bättre om du har en liten och lätt ras på starka hovar. Upplever också att barfotagång fungerar sämre om du har en häst med inkorrekt benställning som sliter hovarna felaktigt (två av hästarna är sådana)... :-\

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #26 skrivet: 25 okt-06 kl 22:31 »
Hej,
Det räcker inte bara med att ta av skorna, hästen måste verkas korrekt så att hovmekanism och därmed ämnesomsättningen blir bra och viktfördelningen i hovkapseln blir jämnt fördelad. Då växer hovarna som ogräs och slits inte ner av terräng. Tvärtom så växer de mer ju mer hästen rör sig. Vanligaste felen är för höga trakter och trakthörn.
Felbalanserade hovar och hästar som gått länge med felaktiga benställnignar tar det ett bra tag att balansera om med täta verkningar  av någon som kan sin sak(varje vecka!). Här gäller även mycket rörelse på fast underlag för att ge lederna möjlighet att anpassa sig.
Billigare med barfota blir det i långa loppet för man kan räkna bort veterinärvård.  Men framför allt främjas hästens hela hälsa av att blodcirkualtionen fungerar och man slipper skador av skorna (både på hästen själv och på mark och andra hästar). Annars är bra barfotavård lika kostsamt som vanlig hovslagare. När hoven är balanserad kan den händige, starka och intresserade hästägaren "underhållsverka" själv MED stöd av utbildad.
Ju mer oblanserad hov eller lång tid av skoning, desto längre rehabilitering innan läderhud och hornproduktion är i fullgod kvalitet och kvantitet- en hovkapsel tar ett år på sig OM läderhuden är frisk.

Tips för den som bygga lösdrift: www.krulligahasten.se
klicka på "lösdriftshandboken".

Jag skulle aldrig rekomendera ngt annat än lösdrift. Varför tolererar vi att hästar står i bur halva dygnet? Det är djur som är beroende av rörelse för sin biologiska funktion (hjärtat är litet i förhållande till kroppsvolym och de måste röra sig för att pumpa runt blodet) De är gjorda för att äta 18 av dygnets timmar i sällskap med artfränder. De har ingen dygnsrytm som vi utan vilar strövis under dygnet alla timmar. Deras syrebehov är stort och tillfredställs sällan i våra stall som är fulla med amonikagaser som förstör både slemhinnor och hornet i hovarna.... osv osv

På hemsidan nedan finns det också praktiska tips för att lösa sådant som frostfritt vatten t ex.

mvh
Ann Green
SHP
www.hovvardsforbundet.org

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #27 skrivet: 27 okt-06 kl 00:54 »

En sanning med modifikation.... Det beror på vad du ska använda hästen till, vad du har för ridvägar och hagbetingelser, vinterfören etc.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #28 skrivet: 27 okt-06 kl 11:19 »
En sanning med modifikation.... Det beror på vad du ska använda hästen till, vad du har för ridvägar och hagbetingelser, vinterfören etc.

Som också är en "sanning" med modifikation. All skoning, även väl utförd, hämmar hovmekanismen och därmed ämnesomsättningen i hoven. Dålig skoning som är mycket vanlig är naturligtvis än värre. Det innebär förutom sämre kvalitet och kvantiet på produktion av horn, att nervernas funtion försämras. Ett tillstånd jämförbart med gangrän hos människa. Hästen har sämre läkförmåga och känsel i hoven vid hämmad hovmekansim/blodcirkualtion- Att sko kan därför betraktas som en form av dooping som gör det möjligt att använda hästen utöver dess fysiska kapacitet genom att hoven bedövas. Det är inte en halv cm järnbit upp från marken som gör att hästen inte känner underlaget, det är fixeringen av hovens rörelseförmåga som orsakar okänsligheten. Om hästen är så dålig i sina hovar att den inte kan gå utan järnbeslag är situationen än mer allvarlig i hoven. En försämrad ämnesomsättning kan ALDRIG befrämja läkning som kräver ökad syresättning och metabolism.  Att sko en hovöm häst i tro att problemet försvinner är som att stoppa huvet i sanden. Hästen känner inte sin skadade hov men fortsätter att gå som om den var frisk.

Därav finns det de av oss som säger att sko hästen är aldrig för hästens bästa. Det må vara det bästa för de hästar där människan avser använda dem utöver deras fysiska tillstånd eller inte har för avsikt att ge hästen de levnadsbetingelser som de är beroende av för att bevara sin hälsa. DVS tvärtemot de vanliga hästhållningsmetoderna med långa instängda pass i stall, fastande, på bädd och isolerade från artfränder.

Har man hästen gåendes på mjuk betesmark större delen av dygnet kan man inte heller förvänta sig att hoven är anpassad för att gå på hård grusväg UTAN förberedelse för sådant underlag. Om förutsättningarna för denna tillvänjning inte finns, eller om hoven är kroniskt skadad, kan man använda sk boots. Dessa motverkar inte mekansimen lika allvarligt som en påspikad järnsko och framför allt kan hoven vara fysiologiskt korrektformad när hästen är "ledig" och fungera optimalt på alla de sätt som hoven är ämnad att göra.

Ann Green
SHP

tuffatass

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 okt-06 kl 13:51 »
Alltså, jag har inte kastat bort skorna på skodda hästar och sedan hoppats att dom ska klara sig utan ömma fossingar :P. Jag har en välutbildad hovslagare som är väl medveten om att en barfotahäst verkas helt annorlunda mot en skodd häst. Han verkar ett femtiotal barfotahästar med framgång, MEN är samtidigt av den åsikten att ALLA hästar passar inte för barfotagång.

Min ena häst har gått barfota i sex år, men när jag började rida in henne klarade hon inte av den bergiga terrängen barfota utan att ömma. Dessutom halkade hon fruktansvärt mycket vintertid trots tjockt snölager. Hon fick alltså på sig skor första gången som sexåring. En annan av hästarna var jag tvungen att sätta på skor pga felaktiga benvinklar för att skydda hovarna från detta extremt sneda slitage. I naturen hade nog naturen sållat bort henne helt enkelt. Detta går INTE att rätta till med verkning på en fullvuxen häst vars skelett växt färdigt!

Jag skulle jättegärna vilja ha våra hästar oskodda (fyra stycken lösdriftshästar), så jag är inte helt omöjlig att övertala om någon hovslagare/hovvårdare kunde bevisa att det går :). Men hitills har mina försök varit misslyckade!

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #30 skrivet: 27 okt-06 kl 15:08 »
..Detta går INTE att rätta till med verkning på en fullvuxen häst vars skelett växt färdigt! ..

Det är en vanlig missuppfattning. Det stämmer inte. Man accepterar att en felaktig benställning kan bli sämre. Den kan även bli bättre. Jag säger inte att det är lätt. Det kräver kompetent/tät verkning och mycket rörelse på fast underlag. Med kunskap i histologi vet man att ben som vävnad förändras snabbt både för tryck och drag däremot så tar ligament betydligt längre tid.
Ju längre en felaktig beställning har fått finnas desto längre tid får man räkna med att det tar för ledytor att ombildas till en korrekt ställning.

Falin

• -
« Svar #31 skrivet: 27 okt-06 kl 17:20 »

När det gäller hästar finns det inte så många SKA, det är farligt att vara så kategorisk och enögd. Åt vilket håll de månde vara.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 27 okt-06 kl 21:56 »
Som också är en "sanning" med modifikation. All skoning, även väl utförd, hämmar hovmekanismen och därmed ämnesomsättningen i hoven. Dålig skoning som är mycket vanlig är naturligtvis än värre. Det innebär förutom sämre kvalitet och kvantiet på produktion av horn, att nervernas funtion försämras. Ett tillstånd jämförbart med gangrän hos människa. Hästen har sämre läkförmåga och känsel i hoven vid hämmad hovmekansim/blodcirkualtion- Att sko kan därför betraktas som en form av dooping som gör det möjligt att använda hästen utöver dess fysiska kapacitet genom att hoven bedövas. Det är inte en halv cm järnbit upp från marken som gör att hästen inte känner underlaget, det är fixeringen av hovens rörelseförmåga som orsakar okänsligheten. Om hästen är så dålig i sina hovar att den inte kan gå utan järnbeslag är situationen än mer allvarlig i hoven. En försämrad ämnesomsättning kan ALDRIG befrämja läkning som kräver ökad syresättning och metabolism.  Att sko en hovöm häst i tro att problemet försvinner är som att stoppa huvet i sanden. Hästen känner inte sin skadade hov men fortsätter att gå som om den var frisk.

Därav finns det de av oss som säger att sko hästen är aldrig för hästens bästa. Det må vara det bästa för de hästar där människan avser använda dem utöver deras fysiska tillstånd eller inte har för avsikt att ge hästen de levnadsbetingelser som de är beroende av för att bevara sin hälsa. DVS tvärtemot de vanliga hästhållningsmetoderna med långa instängda pass i stall, fastande, på bädd och isolerade från artfränder.

Har man hästen gåendes på mjuk betesmark större delen av dygnet kan man inte heller förvänta sig att hoven är anpassad för att gå på hård grusväg UTAN förberedelse för sådant underlag. Om förutsättningarna för denna tillvänjning inte finns, eller om hoven är kroniskt skadad, kan man använda sk boots. Dessa motverkar inte mekansimen lika allvarligt som en påspikad järnsko och framför allt kan hoven vara fysiologiskt korrektformad när hästen är "ledig" och fungera optimalt på alla de sätt som hoven är ämnad att göra.

Ann Green
SHP

Jag håller inte alls med dig om att "Det beror på vad du ska använda hästen till, vad du har för ridvägar och hagbetingelser, vinterfören etc." skulle vara en sanning med modifikation.

Det är en ren fakta eftersom det vissa hästar går bättre barfota än andra beroende på vad de ska prestera, vad markbetingelserna är osv.
Personligen är jag inte alls intresserad av att använda boots då min bäst fungerar alldeles utmärkt med skor och definitivt är i behov av brodden nu i vinter (vilken är lång häruppe), både under ridning och på lösdriften. Jag har varit med om att sett en oskod häst skrena och det skriket hade jag kunna vara utan.  Hästen också som var tvungen att tas bort......
Däremot finns det hästar som gott kan gå oskodda som kanske skos i onödan men det är en annan fråga.
Att uttrycka sig så att "ska vara barfota, du sparar pengar och hästana mår bättre!!" är enligt mig både enögd och dumt. Det passar vissa men inte alla. Ägaren till hästen som skrenade skulle definitivt inte hålla med....

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #33 skrivet: 28 okt-06 kl 22:49 »
Jag håller inte alls med dig om att "Det beror på vad du ska använda hästen till, vad du har för ridvägar och hagbetingelser, vinterfören etc." skulle vara en sanning med modifikation.

Det är en ren fakta eftersom det vissa hästar går bättre barfota än andra beroende på vad de ska prestera, vad markbetingelserna är osv.
Personligen är jag inte alls intresserad av att använda boots då min bäst fungerar alldeles utmärkt med skor och definitivt är i behov av brodden nu i vinter (vilken är lång häruppe), både under ridning och på lösdriften. Jag har varit med om att sett en oskod häst skrena och det skriket hade jag kunna vara utan.  Hästen också som var tvungen att tas bort......
Däremot finns det hästar som gott kan gå oskodda som kanske skos i onödan men det är en annan fråga.
Att uttrycka sig så att "ska vara barfota, du sparar pengar och hästana mår bättre!!" är enligt mig både enögd och dumt. Det passar vissa men inte alla. Ägaren till hästen som skrenade skulle definitivt inte hålla med....

Du kanske inte förstår betydelsen av ämnesomsättning? http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=18401
Här finns artikel om nervssytemet (i o för sig på människa men det gäller även på häst) Ett sätt att hämma nervfuntionen är att sätta ned blodcirkulationen. De flesta kan känna igen detta när man tänker på vad som händer i en nedkyld kroppsdel där artärerna dras samman för att inte blodet ska nå hudytan och kyals ned, eller om man sätter ett gummiband om handleden och stryper tillförseln av blod.  En järnsko både kyler och stryper cirkualtionen. Dessutom vibrerar de på hårt underlag motsvarande svängningar som på människa ger upphov till Raynauds syndrom- vita, okänsliga fingrar pga skador på artärerna.
Det finns INGEN hästhov som mår bra av hämmad blodcirkulation/ämnesomsättning. All skoning hämmar hovmekanismen. Det är oomtvistat. All form av läkning behöver ökad ämnesomsättning, inte minskad.
Att hovslagare utbildade i Sverige inte förstår konsekvenserna av skoning för hästens långsiktiga hälsa må vara omtvistat. Men det beror på att varken de, eller veterinärerna, kopplar ihop grundfakta om histologi med anatomin och funktionen hos hästens hovar. Det är mer anmärknignsvärt att veterinärer inte gör denna koppling.
När de dessutom utgår i sin utbildning från en bevisat felaktig modell av hovmekanism/blodflöde i hoven så förklarar det en del av feltolkningarna vad gäller orsak och verkan. Men det kan inte vara en ursäkt för att fortsätta när kunskap om detta numera finns.

Om du vill, trots insikt om att det är skadligt för hästen, fortsätta att spika på järnskor på den, så finns det en del man kan göra för att minimera skadeverkningarna.

Sko om OFTA- minst var 4-5:e vecka.
Verka med korrekta vinklar (det är "skitsnack" att varje hov är unik i denna bemärkelse- en framhovs hovben har en tåvinkel motsvarande 45-50 grader och en bakhov 50-60 grader OAVSETT ras detta framgår till o med i kurslitteraturen för Skarautbildningen.)- för att få en jämn viktfördelning i hovkapseln och inte störa hästens "ståapparat" (balans mellan sträck- o böjsena) mer än nödvändigt.
Ge hästen långa sammanhängande skolösa perioder varje år för att vävnaderna ska kunna återämta sig.
Mycket rörelse för att ge så mycket cirkulation det bara går till fixerad hovkapsel.
Och fukt varje dag för att hornet ska vara så elastiskt som möjligt.

Jag anser det vara stor skillnad på olycka och att medvetet orsaka skada. Olyckor händer oavsett hur man försöker skydda sig. Däremot är det tragiskt varje gång det händer. Jag är dock övertygad om att om hästen har känsel och funktion i behåll i sina extremeter att det minimerar risken för olyckor, jmf med att de inte känner sina ben nedanför karpalled/has och dessutom är belastade med en onaturlig vikt (en sko väger ungefär lika mycket som hovkapslen= konstant viktträning) och vävnadsskador.
Risken för stuk/frakturskador är naturligtvis mycket mindre om lederna är centrerade och viktfördelningen jämn och därmed också rörelsemönstret rakt och korrekt.

Ann Green
SHP

Falin

• -
« Svar #34 skrivet: 29 okt-06 kl 09:17 »
Att hovslagare utbildade i Sverige inte förstår konsekvenserna av skoning för hästens långsiktiga hälsa må vara omtvistat. Men det beror på att varken de, eller veterinärerna, kopplar ihop grundfakta om histologi med anatomin och funktionen hos hästens hovar. Det är mer anmärknignsvärt att veterinärer inte gör denna koppling.

Jag måste säga att jag är imponerad. Det inte Sveriges samlade veterinär och hovslagar-kår har fattat, trots åratals utbildning och erfarenhet, det har barfotarörelsens hovvårdare facit på. Och det redan efter några få helgkurser!

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #35 skrivet: 29 okt-06 kl 13:53 »
Jag måste säga att jag är imponerad. Det inte Sveriges samlade veterinär och hovslagar-kår har fattat, trots åratals utbildning och erfarenhet, det har barfotarörelsens hovvårdare facit på. Och det redan efter några få helgkurser!

Ja tänka sig vad de är efter i kunskapsinhämtningen!  ;)
Veterinärmedicin är bedrövligt sen om man jämför med humanmedicin. Tänk bara på hur de standardmässigt använder sig av imobilisering, något som humanläkare för åratal sedan gick ifrån.  
Dessutom har de väldigt lite kunskap om hovar specifikt. Jag tror det hämmar utvecklingen att det är så lätt att avliva sina patienter.
Faktum är ju att det är det de gör när de inte vet vad de ska ta sig till och försäkringssystemet underlättar ju inte heller. Att rehabilitera är ju inget som premieras.

Du har dock fel när du skriver: "barafotarörelsens hovvårdare efter några få helgkurser". Du måste skilja på hovvårdare och hovvårdare...En SHPare har världens grundligaste utbildning i hovar.  Vi har mer kunskap om hovar än både hovslagare och veterinärer (även en veterinär med fördjupning på häst) tillsammans, utan att skryta. Dessutom har jag inte skrivit om något som inte är gammal erkänd kunskap egentligen, vävnadslära är liksom inget som barfotarörelsen har hittat på...Om hovslagarkåren applicerade vad som står i deras egen kurslitteratur Magnussons, då skulle vi inte heller ha så många hovrelaterade problem med våra hästar. Fast det finns ju en hel del tokigheter hos Magnussons förutom att den är väldigt ytlig förståss.
Ann

Falin

• -
« Svar #36 skrivet: 29 okt-06 kl 14:58 »
På SHP:s hemsida kan man läsa att Strassermetoden grundades av en veterinär, som blev rekommenderad av sin hovslagare att ha hästarna barfota.... Du tycker inte att du generaliserar om de här två kårerna?

När jag ringer en hovslagare vet jag precis vilken utbildning han eller hon har fått. Men när jag tittar på SHP:s hemsida (och några slumpmässiga länkar till hovvårdare) finns det inte någon information om utbildningens innehåll.

Jag struntar i om andras hästar går både nakna och barfota, men jag kommer aldrig att sluta tänka själv vad som är bäst för mina hästar. Jag blir dessutom väldigt misstänksam när folk rabiat påstår att det finns inga alternativ, utan att deras sak är den enda rätta. Jag förstår visst att man vill missionera om man har hittat något som fungerar jättebra för en själv, men man måste också vara öppen för andra åsikter och möjligheter.

För övrigt har jag tre hästar, en skodd och två barfota.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #37 skrivet: 29 okt-06 kl 19:44 »
.. Du tycker inte att du generaliserar om de här två kårerna?

När jag ringer en hovslagare vet jag precis vilken utbildning han eller hon har fått. Men när jag tittar på SHP:s hemsida (och några slumpmässiga länkar till hovvårdare) finns det inte någon information om utbildningens innehåll.

Jag struntar i om andras hästar går både nakna och barfota, men jag kommer aldrig att sluta tänka själv vad som är bäst för mina hästar. Jag blir dessutom väldigt misstänksam när folk rabiat påstår att det finns inga alternativ, utan att deras sak är den enda rätta. Jag förstår visst att man vill missionera om man har hittat något som fungerar jättebra för en själv, men man måste också vara öppen för andra åsikter och möjligheter.

För övrigt har jag tre hästar, en skodd och två barfota.

Jo självklart generaliserar jag yrekskategorierna, som tur är finns det nyfikenhet och även de som har kunskap. Men tyvärr är den andra delen övervägande.  Man vet oftast inte ens hur en frisk och funktionell (för hästen) hov ser ut- normen är en patologiskt trång hov med allför höga trakter/alternativt understuckna stakter- avvikelser från det betraktas som onormalt! Det är till exempel mer vanligt att hästar är verkade/skodda som om deras framhovar var bakhovar och tvärtom än att man ser det anatomiskt rätta. En veterinär har inte fått lära sig att se ens detta. De vet inte skillnaden på en låg trakt och en understucken på ATG-kliniken där jag bor....de ser inte en hovbenseparation utan röntgen, ett förhör om var hörnstöden har sin tillväxtzon skulle ställa dem svarslösa ..osv

Du får gärna beskriva exakt den utbildning som en utbildad hovslagare har eftersom du nu vet det. Saken är den att det finns ingen statlig kontroll på hovslagarutbildningarna, det finns ingen standard. Det är privata uppdragsutbildningar (ungefär som min faktiskt) Den litteratur som de hänvisar till som sin huvudlitteratur är skriven av hovslagare (med vilken bakgrund då? :-)) helt utan referenser. Representanter i  hovslagarförbundet säger "-att de valt en teori om hovmekansim som kallas stråltryckarteorin.."....tyvärr har de då "valt" fel, men det är ändå den de väljer att lära ut och behandla efter. Hmmhm hur står det till med evidensen?

Det är ett felaktigt när du insinuerar att jag är rabiat och att jag säger att det inte finns alternativ. Jag har  inte påstått något om skor som inte finns i hovslagarkursernas huvudlitteratur faktiskt- varför kallar du inte Magnusson för rabiat?...däremot så har jag kunskap om alternativ också, vilket hovslagarna saknar eftersom de inte får korrekt och fullödig utbildning. Kaxigt ja, men inte rabiat.
Dessutom har jag delat med mig av hur du kan göra för att minimera de skador som järnskor alltid innebär. Alltid- tragiskt nog. Det som saknas i konventionell behandling är att koppla ihop kunskap om vävnad och metabolsim med den verkan som skor ger. Man ägnar sig åt symptombehandling istället för att åtgärda problemen i grunden. (Som den den existerande teorin om att djupa böjsenan skulle dra hovbenet från hovväggen vid fång..läran om senorsvävnad säger att senor inte kan dras samman, endast sträckas ca 7%. Däremot så kan muskeln som senan fäste till dras samman. Men det blir så klart en felaktig behandling om man utgår från en galen teori. Evidens? Ingen!)Som sagt, ett slags doopning genom bedövning.

Jag tror däremot inte att man gör detta av illvilja, kanske av bekvämlighet och ekonomiska skäl, men framför allt av okunskap. Jag tror heller inte att hästägare skor sina hästar av illvilja, tvärtom så skor man för att man vill sin hästs bästa (oftst i alla fall).Då är det väl bättre att fatta beslutet om att sko utifrån kunskap om vad som åstadkoms än på falska premisser? Eller är det så svårt psykologiskt att erkänna att det jag som hästägare gör i god tro faktiskt åstadkommer skada på min häst? Jag kanske till o med har avlivat hästar som med nuvarande kunskap mycket väl och hyfsat lätt skulle kunnat gå att läka till full hälsa o funktionalitet. Hemska tanke!

Det är hög tid att hästägare börjar ställa större krav på kunskap av sina hovslagare och veterinärer. Till o med om man drar ut på resonemanget, att en veterinär som nekar beandling enligt en metod som "enligt beprövad, dokumenterad och  klinisk erfarenhet" återställer hästen till full hälsa (Inte bara användbarhet ett par år till!) skulle vara ett fall för veterinära ansvarsnämnden. Det lär nog dröja innan vi är där- men hästägarna borde stå på sig mer. Det är väl detta hovslagarkåren befarar att döma av deras agerande och skräckpropaganda mot framförallt Strasserutövare...

Falin

• -
« Svar #38 skrivet: 29 okt-06 kl 20:39 »
Här finns en länk till hovslagarutbildningen, där det tydligt anges vilka moment som ingår, samt att det är på regeringens uppdrag (och om det inte är statligt vet jag inte vad) och därmed studiemedelsberättigad.

http://www.hovslagarskolan.se/hovslagarutbildningen.htm

Jag vill gärna se motsvarande information för hovvårdsutbildningen?

Självklart finns det mer eller mindre kompetenta veterinärer och hovslagare, likväl som det säkert finns sådana hovvårdare. Men hur kan du veta att övervägande delen inte vet hur en frisk och funktionell hov ser ut?

Jag ställer stora kunskapskrav både på veterinär och hovslagare, och är en ganska "besvärlig" hästägare på så sätt. Inte heller har jag problem med alternativa behandlingar eller andra okonventionella lösningar, tvärtom.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #39 skrivet: 29 okt-06 kl 21:11 »
Du kanske inte förstår betydelsen av ämnesomsättning? http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=18401
Här finns artikel om nervssytemet (i o för sig på människa men det gäller även på häst) Ett sätt att hämma nervfuntionen är att sätta ned blodcirkulationen. De flesta kan känna igen detta när man tänker på vad som händer i en nedkyld kroppsdel där artärerna dras samman för att inte blodet ska nå hudytan och kyals ned, eller om man sätter ett gummiband om handleden och stryper tillförseln av blod.  En järnsko både kyler och stryper cirkualtionen. Dessutom vibrerar de på hårt underlag motsvarande svängningar som på människa ger upphov till Raynauds syndrom- vita, okänsliga fingrar pga skador på artärerna.
Det finns INGEN hästhov som mår bra av hämmad blodcirkulation/ämnesomsättning. All skoning hämmar hovmekanismen. Det är oomtvistat. All form av läkning behöver ökad ämnesomsättning, inte minskad.
När de dessutom utgår i sin utbildning från en bevisat felaktig modell av hovmekanism/blodflöde i hoven så förklarar det en del av feltolkningarna vad gäller orsak och verkan. Men det kan inte vara en ursäkt för att fortsätta när kunskap om detta numera finns.

Om du vill, trots insikt om att det är skadligt för hästen, fortsätta att spika på järnskor på den, så finns det en del man kan göra för att minimera skadeverkningarna.

Sko om OFTA- minst var 4-5:e vecka.
Verka med korrekta vinklar (det är "skitsnack" att varje hov är unik i denna bemärkelse- en framhovs hovben har en tåvinkel motsvarande 45-50 grader och en bakhov 50-60 grader OAVSETT ras detta framgår till o med i kurslitteraturen för Skarautbildningen.)- för att få en jämn viktfördelning i hovkapseln och inte störa hästens "ståapparat" (balans mellan sträck- o böjsena) mer än nödvändigt.
Ge hästen långa sammanhängande skolösa perioder varje år för att vävnaderna ska kunna återämta sig.
Mycket rörelse för att ge så mycket cirkulation det bara går till fixerad hovkapsel.
Och fukt varje dag för att hornet ska vara så elastiskt som möjligt.

Jag anser det vara stor skillnad på olycka och att medvetet orsaka skada. Olyckor händer oavsett hur man försöker skydda sig. Däremot är det tragiskt varje gång det händer. Jag är dock övertygad om att om hästen har känsel och funktion i behåll i sina extremeter att det minimerar risken för olyckor, jmf med att de inte känner sina ben nedanför karpalled/has och dessutom är belastade med en onaturlig vikt (en sko väger ungefär lika mycket som hovkapslen= konstant viktträning) och vävnadsskador.
Risken för stuk/frakturskador är naturligtvis mycket mindre om lederna är centrerade och viktfördelningen jämn och därmed också rörelsemönstret rakt och korrekt.

Ann Green
SHP

Jo, jag förstår betydelsen av ämnesomsättning och jag förstår också vikten av att använda brodd för att undvika skenolyckor eller att hästar står och spänner bakdelen och inte vågar ta ut steget vid halkigt underlag.  Att en häst skrenar för att ägaren inte satt på brodd är ingen olycka, det är orsak och verkan.

Jag (till skillnad från dig?!) förstår också att olika hästar som rids med olika krav, går på marker och ridvägar med olika betingelser, har olika behov av beslag eller skolöst. Det är därför man inte rätt av kan påstå att det alltid är bättre med barfota. De som hävdar det är helt enkelt fel ute. Därmed inte sagt att inte barfota kan vara det bästa för vissa hästar.  
Att envist hävda att det alltid är bäst för alla hästar att vara barfota är enligt mig ett tecken på en människa som inte ser några alternativ, ingen direkt önskvärd egenskap vare sig i människo- eller hästvärlden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare (1 dolda)
uzie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser