Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvisolering av torv  (läst 8983 gånger)

jenses

• Gäst
Re:Golvisolering av torv
« Svar #20 skrivet: 30 sep-07 kl 11:25 »
Sen det där med att det finns enorma mängder torv.

Lite basfakta:

"Volymen av svensk torv beräknas till 100 miljarder kubikmeter (100 Gt) med en torrvolymvikt av 100 kg/kubikmeter." *

Saken är den att torven tar slut den nyproduceras inte ens i samma takt som vi tar av den idag.

Helt fel:

"Svenska torvmarker och svensk torv utgör en naturresurs som växer. Torvbrukets uttag av torv,4-5 miljoner m3, är en knapp fjärdedel av årstillväxten. Mellan en och två promille av den torvtäckta marken tas i anspråk för närvarande. Tack vare att nydikning praktiskt taget upphört i jordbruk och skogsbruk är det troligt att även arealen av torvmarker är i ökande tillväxt." *

* källa: http://www.torvproducenterna.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 06 okt-07 kl 13:21 »
Tack för alla svaren. Kul att min gamla tråd fått liv igen.

Är det någon idé att isolera tjockare än 250 mm?

Vinner man något på det energimässigt kontra extra kostnader med ännu tjockare isolering?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Bo

Skönt med varma golv
« Svar #22 skrivet: 06 okt-07 kl 16:16 »
Hittar du gratis torv så ös på så mycket du orkar.

Kalkar man i torven behövs väl sedan bara vatten för att den skall börja brytas ner.

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 06 okt-07 kl 16:28 »
En halvmeter torv i väggarna är väl överkomligt utan att få för djupa fönstersmygar.
Och på taket så tjockt som hållfasthet och säkerhet tillåter.
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 16:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Re:Skönt med varma golv
« Svar #24 skrivet: 08 okt-07 kl 16:51 »
Hittar du gratis torv så ös på så mycket du orkar.

Kalkar man i torven behövs väl sedan bara vatten för att den skall börja brytas ner.

Ok! Bra, då kan jag fläska på rejält med isolering.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 08 okt-07 kl 16:54 »
En halvmeter torv i väggarna är väl överkomligt utan att få för djupa fönstersmygar.
Och på taket så tjockt som hållfasthet och säkerhet tillåter.

Väggarna kommer att bli i mycket grovt timmer, men på taket blir det torv.

Åter nr 1/13

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #26 skrivet: 03 nov-07 kl 23:56 »
När man pratar om torv-tak menar man grästak. Alltså det gamla sättet att på ett brädtak lägga flera lager näver sedan breda ut uppgrävda grässvålar med gräset nedåt sedan ett lager grässvål med gräset uppåt. Ger ett mycket isolerande tak, hur isolerande kan nog nån på nåt byggnadsvårdcentrum typ www.bvn.nu berätta. Krävs kraftig takkostruktion för tung blir det !
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 17 nov-07 kl 23:00 »
Tack för ditt svar ylvak.

Jag har fått en uppgift om att taket väger ca 400 kg/m2 inkl bräder, underlag mm. Sedan tillkommer all snö. Tungt blir det, men mycket fint.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare
Carolina, bränn, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser