Hej alla snälla svarare!
Axen hänger inte rakt ner utmed stjälken. Utan står typ ut i nästan 90graders vinkel från strået. Så har det sett ut några veckor kanske. Ska det verkligen hänga rakt ner???
Kan man vänta för länge med att skörda? Vad händer då? Tänk om alla ax inte är lika mogna? Finns några få gröna, omogna plantor t.ex.
Tuggade på ett korn och för att spara tänderna spottade jag ut det, det var stenhårt. Hade kanske visst skal, men isåfall obetydlígt störande. Vad händer om det är smetigt inuti?
Ett problem. Det ser torrt ut på avstånd, d.v.s. inte grönt gräs, utan gulorange gräs. Men det är ju lite svartaktigt på typ bladet som är vid axet och även lite på höljet kring själva fröet. Kollat på bondens åker och där är det likadant, finns även vissa frökapslar som ser helt svarta ut. Är detta mögel???
Vi snackar miniminiodling här, så jag har inga redskap alls typ. Får väl mala i mortel eller mellan några stenar, vad vet jag :-) För o få ur korna ur axen vet jag inte hur jag ska göra.
Men tidsmässigt då, är det här garanterat fel tid att sköra kornet? Bor i Uppsala alltså...
Hoppas nån kan svara mer :-) Hejsvsejs!