Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörda korn?  (läst 10843 gånger)

Miamiamia

• Uppland
Skörda korn?
« skrivet: 30 jul-11 kl 21:42 »
Har lite korn på odlingen som jag tänkte skörda samtidigt som bönderna bredvid skördar sitt korn som är av samma sort. Men mitt korn växte snabbare än deras, troligen eftersom det fick mer vatten. Hursomhelst, är det nån som vet hur man ser att kornet är moget för skörd? Ungefär vilket datum? Bor utanför Uppsala.

En till fråga. När jag skördat kornet tänker jag försöka få ur själva kornet ur axen. Nån som har tips på hur? Men måste det torka sedan? Kan man äta det direkt eller måste det gå tid mellan skörd och malning?

Hej

Existens?

• Gäst
SV: Skörda korn?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 21:50 »
När kornet börjar mogna så viker axet ner sig, och hänger sen rakt ner utmed strået. Sen torkar det, och det enklaste sättet att kolla hur moget/torrt det är, är att bita i ett korn, det ska vara riktigt hårt, men går ju förstås att bita sönder. Men när man biter av det ska kornet gå rakt av..inget smet alltså.

Dert som behöver göras med korn är ju att slå bort spröten på kornen, sen är det klart, korn har inget 'skal' eller agnar, utan kärnan är den man ser.
Vet inte om det behöver gå nån tid mellan skörd och ätning..till djur brukar man ju vänta 2-3 veckor.

snich

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 22:39 »
låt kornen växa sig sten hårda i alla fall hårda och låt det var torka i några dar om du inte har tillgång till en tork eller något liknande

pratar ur erfarenhet som bond unge

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 09:03 »
Vad har du för utrustning för skörd och tröskning?

Om det är ett vanligt korn (inte naketkorn) så har det skal (hårt fastsittande agnar) som visserligen inte är lika kraftigt som på havre, men ändå lite väl motsträvigt för människor att äta mer än undantagsvis. Men testa gärna detta själv. Vill du skala kornet kan du kolla om någon kvarn har en skalmaskin.

Du kan läsa mer här:
http://www.froodling.se/pdf/sad.pdf

http://spelt.se/

http://spelt.se/maskiner.htm

Miamiamia

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 13:53 »
Hej alla snälla svarare!
Axen hänger inte rakt ner utmed stjälken. Utan står typ ut i nästan 90graders vinkel från strået. Så har det sett ut några veckor kanske. Ska det verkligen hänga rakt ner???
Kan man vänta för länge med att skörda?  Vad händer då? Tänk om alla ax inte är lika mogna? Finns några få gröna, omogna plantor t.ex.
Tuggade på ett korn och för att spara tänderna spottade jag ut det, det var stenhårt. Hade kanske visst skal, men isåfall obetydlígt störande. Vad händer om det är smetigt inuti?
Ett problem. Det ser torrt ut på avstånd, d.v.s. inte grönt gräs, utan gulorange gräs. Men det är ju lite svartaktigt på typ bladet som är vid axet och även lite på höljet kring själva fröet. Kollat på bondens åker och där är det likadant, finns även vissa frökapslar som ser helt svarta ut. Är detta mögel???
Vi snackar miniminiodling här, så jag har inga redskap alls typ. Får väl mala i mortel eller mellan några stenar, vad vet jag :-) För o få ur korna ur axen vet jag inte hur jag ska göra.
Men tidsmässigt då, är det här garanterat fel tid att sköra kornet? Bor i Uppsala alltså...
Hoppas nån kan svara mer :-) Hejsvsejs!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 14:26 »
Se länken ovan till min och Paul Teepens text på Fröodling.se om småskalig spannmålsodling. Där finns nog skapliga svar på alla dina frågor t.o.m. tröskningen. Tröskning med mattpiska (av rotting av god kvalitet) kan vara en lämplig metod kanske.

För skalning och malning se Ulf Herrströms webbsidor (spelt.se). Du kanske skulle investera i en spannmålskvarn. Den kan användas även för en grov skalning om man ställer in stort avstånd mellan skivorna så skalen lossnar. Sen får man sikta eller blåsa bort skalen. (Har dock inte testat detta. Det är en grov metod som knappast ger helt rent resultat.) För sädeskvarnar till husbehov kan du t ex söka på webben så hittar du några företag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 16:21 »
Forts

Det svartaktiga kan nog vara någon sorts svampsjukdom, kanske p g a det myckna regnandet. Hur allvarligt detta är vet jag inte. Att det är svart på kärnorna låter inte så bra. Dock troligen inte hälsovådligt med konsumtion i liten mängd. Men testa försiktigt i början.

Vid skörd i liten skala kan du först skära säden jäms med marken och göra kärvar. Sen tröskar du dem. Med vissa manuella metoder för fröskning så är det bättre att ha strå att hålla i när man tröskar. Dessutom behöver kärnan inte vara lika hård då man skär. Den kan få vara lite degig. Sen får den eftermogna så den är hård när man tröskar, för det måste den vara.

Vore intressant att veta i vilket sammanhang du gör detta experiment. Är det enbart av eget intresse eller i samband med någon utbildning eller något annat?

Miamiamia

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 11:32 »
Tack för alla tips och råd! Uppdatering av situationen: Jag skördade kornet. På åkrarna häromkring får kornet stå kvar helt enkelt. Tror det är för blött för o köra traktor på åkrarna. Men jag skördade mitt i alla fall. Jag skördade när nästan allt grönt var borta och axen nästan hängde rakt ner. I alla fall vissa. Hade jag väntat längre hade det blivit mögligt och hemskt. För sedan kom regnet och oj vad det regnat... Hur som helst, att få ur kornen ur själva axen är lätt. Men att skala kornen är extremt svårt. Jag har hört att förr i tiden hade man typ naken säd som man slapp skala. Så hönen kanske får det istället för att det blir mjöl.

Och anledningen till odlingen var denna: Någon bonde hade tömt ut en hög med överblivet korn på åkern så jag gick dit och tog lite och satte i grönsakslandet. Man är ju nyfiken förståss!

Hejsvejs

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser