Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bananflugor urk  (läst 2152 gånger)

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
Bananflugor urk
« skrivet: 28 jul-11 kl 10:28 »
 :) Har problemet redan nu som brukar komma annars i rötmånaden med de små bruna flugorna som gillar kompost, avlopp mm. Håller man det borta så hittar de annat att knapra på  >:( Någon som har tips om saker förutom att slå ihjäl dem som funkar för att få de att ogilla att vara kvar hemma eller som gör att man blir av med dem? Hjälp önskas! Grangården
Grangården

djurskydd

• Ångermanland
SV: Bananflugor urk
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 10:52 »
Har haft samma problem här hemma i sommar efter att vi reste bort ett par dagar och glömde åka med återvinningen innan... Jag blandade vatten, olja och vinäger i glas som jag ställde ut. Hjälpte inte. Så då droppade jag några droppar bröstmjölk i blandningen (jag ammar).... flugorna for dit direkt och drunknade.. De få som blev kvar, främst i köket, försvann när jag satt upp sådana där flugspiraler (klisterrullar) från Granngården. Nu finns det endast en fluga kvar som gäckar mig dagligen, men som jag inte får tag på... kanske snart.. ::)
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

fishyerik

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 11:28 »
Bananflugor, Drosophila sp. främst D. melanogster dras till jäsande ämnen, då de både i larvstadium och som vuxen hittar allt den behöver i jäsande ämnen. Även vissa mejeriprodukter attraherar bananflugor.

Tiden från nylagt ägg till ny vuxen fluga hos bananflugor kan vara så kort som 7 dygn.

Oftast räcker det att vara fanatiskt noggrann med att inte ha några saker som kan jäsa, eller mejeriprodukter framme, det inkluderar till och med att skölja ur eventuella ölburkar och till och med mjölkglas samt mjölkkartonger noggrant. Även vattenlåset kan dra till sig bananflugor om det finns än så lite som kan jäsa, eller har jäst där.

Bor man på landet och har fruktträd eller bärbuskar kan man få ganska groteska bananflugeodlingar, det gäller att plocka undan sånt som blivit det minsta gammalt.

Vanlig mjölk, fil, öl eller mäsk kan antagligen ersätta bröstmjölken som djurskydd lyckades så bra med. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tuulis

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 18:55 »
Jag la några dagar sen ett halvt glas öl framme på diskbänken - med plastfolie på och några små hål i den så att bananflugorna kan krypa in men få svårare att hitta ut. Det är i alla fall så där 30 stycken som jag har kunnat fånga. Mycket bättre och effektivare än flugpapper, tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser