Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskfundering  (läst 3411 gånger)

Danarp

• Skåne
Maskfundering
« skrivet: 27 jul-11 kl 18:18 »
Jag avmaskade med Noromectin i mitten av juni men nu är jag lite frågande till vad jag skall göra.
I flera av lammens avföring syns ett flertal vita maskar fortfarande (ej tackorna vad jag kan se). Jag har roterat dem en del mellan olika beten men det verkar nästan som om inte avmaskningen fungerade eller så har masken snabbt återvänt.
Är det bästa träckprov och se vad följderna blir eller vad rekommenderar ni?

Nemi

• Gotland
SV: Maskfundering
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 00:25 »
Jag är ju novis fortfarande och lär mig konstant, men inte är väl alla masksorter synliga i träcken? Det är väl endast en eller ett mycket litet antal arter? Så bakom det som syns kan det finnas mer dolt tänker jag. Jag skulle skicka in.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 07:17 »
De maskar man ser är inte de "farligaste" och 100% parasitfritt blir det inte med avmaskning, finns dessutom parasiten på betet, så får de ganska snart i sig den igen. Vitsen är att nivån ska vara låg framförallt och att de inte har stora magmasken eller leverflundran.

Har djuren problem med diarré? Annat? Skicka in träckprov nr 2 som vanligt annars och rådgör med vet. om åtgärd när resultaten är tillbaka.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 08:58 »
Det är lammen som "släpper" bandmasken vid den här tiden på året. (Dvs gör sig av med bandmasken)
Det kan vara så att ditt maskmedel inte tar bandmask... Men om lammen nu släpper bandmasken av sig själva så är det kanske inte stor idé att avmaska nu :o

Enligt Fårhälsovården är bandmasken av marginellet intresse, eftersom de inte ställer till så mycket skada på lammen. Fast otrevligt är det ju... >:D
Bandmasken sätter inte ner tillväxten så att det stör, menar dom.

Det är hund som är mellanvärd för bandmasken, så om du har hund så ska du vara noga med avmaskningen, så minskar problemt hos lammen också.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 13:54 »
Citera
Det är hund som är mellanvärd för bandmasken, så om du har hund så ska du vara noga med avmaskningen, så minskar problemt hos lammen också.
Fast våra hundar bor med fåren året runt utan att avmaskas och vi har inte problem med bandmask ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 15:40 »
Nähä. Då kanske ni inte har fått in det på gården då...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 28 jul-11 kl 18:58 »
är det samma bandmask som katterna har?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-11 kl 20:05 »
Nej. Det är fårens bandmask som har hund som mellanvärd. Katt duger inte alls ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 jul-11 kl 20:12 »
Jag hade inte avmaskat för bandmaskens skull... Den åker ju ut nu, för egen maskin ;D

Fårtokig

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 jul-11 kl 21:00 »
Hej! Känner att ett förtydligande kanske är på sin plats. Anledningen till att det bara är lammen som har mask i träcken är att tackorna förmodligen redan är immuna mot bandmasken o lammen håller nu på att bli det. Så avmaska inte för då tar det längre tid för dom att bli immuna. Men nu behöver inte oroa dig för bandmasken! :-)

Nemi

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 28 jul-11 kl 21:39 »
Hur fungerar egentligen det här med immunitet? Om man inte ska ta lammungar, innebär det då att de vuxna djuren till slut blir immuna mot parasiter/mask?!
Jag skrev ju nyligen en tråd om vinterhages skötsel, just med tanke på mask. Alla här verkar, med få undantag ha någon slags produktion. Men om man behåller samma djur, blir de till slut immuna? Det låter i mina öron galet, men jag måste ändå fråga.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 jul-11 kl 22:38 »
Var kanske otydlig - Äldre djur som varit infekterade av bandmask blir immuna mot detta. Men det gäller endast bandmask (monizia)! Inga andra parasiter. Har även för mig att bandmasken övervintrar i marken så avmaskar man lammen får de det ändå igen. 

hustran

« Svar #12 skrivet: 29 jul-11 kl 16:32 »
Gäller det verkligen bara bandmask? Jag har hört att äldre djur, kanske inte blir immuna men självsanerar till en del markerna. Har jag helt fel?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 jul-11 kl 16:45 »
Jag pratade med Fårhälsovården om det tidigt i våras... Då sa veterinären att de flesta äldre djur blir immuna mot inälvsparasiter och sprider dom inte vidare, utan som du säger "sanerar" markerna. Men en del vuxna blir inte immuna utan sprider masken vidare...

Det var en snubbe här för några år sedan från Australien eller NZ han pratade om att man ska avla på djur som är immuna, eller i allafall slå ut de som sprider parasiterna vidare...

Easy Care - kan det ha varit så det hette??!

Någon som minns??

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 jul-11 kl 17:09 »
Easy Care System... Jag var tvungen att kolla upp det hela ;D
Fårskötsel nr 8/2007. En engelsman som pratade om att man ska avla på de tackorna som har lätta lammningar, pigga lamm och parasitresitens. (Bra fötter och tänder m m)
"When in doubt - kick it out" ;D :(

Detta gör fårskötsel så mycket lättare och är anledningen till att min besättning krympte ett tag :)
Jag slog ut allt med problem, och det har blivit lättare efter det!!!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #15 skrivet: 29 jul-11 kl 17:33 »
Easy Care System... Jag var tvungen att kolla upp det hela ;D
Fårskötsel nr 8/2007. En engelsman som pratade om att man ska avla på de tackorna som har lätta lammningar, pigga lamm och parasitresitens. (Bra fötter och tänder m m)
"When in doubt - kick it out" ;D :(

Detta gör fårskötsel så mycket lättare och är anledningen till att min besättning krympte ett tag :)
Jag slog ut allt med problem, och det har blivit lättare efter det!!!

Det är ju så det har funkat i naturen... Darwin kom också på det vet ni... ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Danarp

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 30 jul-11 kl 14:14 »
Tack för många bra svar.
Jag tror också på det där att man skall våga gallra igenom besättningen för att få det enklare på sikt. Allt går så mycket lättare när alla är friska och lammen blir omhändertagna m.m.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser