Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fasadmålning  (läst 4328 gånger)

knodden.

• Gäst
fasadmålning
« skrivet: 27 jul-11 kl 14:02 »
verkar svårt att få info från färghandlare om linoljefärg på fasad,de vill väll helst kränga moderna vattenburna, har hus som är målat med sån modern färg och vad jag förstått så måsta allt väck om man ska måla med linoljefärg, är det värt jobbet? vad målar ni med som inte slamfärgar era torp och gårdar?

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: fasadmålning
« Svar #1 skrivet: 27 jul-11 kl 14:14 »
På stallet slamfärg
På boningshuset är det nog akrylatfärg vattenburen på just nu

ska snart måla  huset då väljer jag en oljefärg som är vattenspädbar (alkydemulsion/akrylat ) mycket mysko men så är de  ??? och så kan ajg tvätta händerna med tvål och vatten istället för lacknafta  :P

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 27 jul-11 kl 14:45 »
Plast är ju gjort på råolja så det är väl samma sak ;)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-11 kl 17:50 »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 27 jul-11 kl 18:19 »
verkar svårt att få info från färghandlare om linoljefärg på fasad,de vill väll helst kränga moderna vattenburna, har hus som är målat med sån modern färg och vad jag förstått så måsta allt väck om man ska måla med linoljefärg, är det värt jobbet? vad målar ni med som inte slamfärgar era torp och gårdar?

Först var vårt hus byggt -79 laserat. -86 målades det med vattenlöslig täcklasyr. -96 med oljebaserad täcklasyr. Sitter som berg fortfarande, bara att tvätta och måla.
Där det varit oljealkydfärg fäster ingenting, ett bövfla skrapande. I all synnerhet på det som är hyvlat.
Jag skulle nog inte joxa med linoljefärg men välja färg med omsorg. Järnhandlarfärger som t.ex.  Unic är skit. Ett prisvärt fabrikat är

http://www.lassesfarg.com/Gjoeco-(-Maximal).html

Kostar ungefär 2/3 av de stora fabrikaten och fått bra betyg. Kolla tester  på www.folksam.se
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-11 kl 19:35 »
den absolut bästa färgen för en träfasad är linolja. övriga färger ställer till lite olika problem,alkydolja är näst bäst men kräver en bra grundfärg ,gärna med linolja i.övriga färger baserade på alkyd/acryl/akrylat i lite olika blandningar är förödande för en träfasad på sikt. anledningen är att de släpper in fukt men inte andas ut den.följaktligen stiger fukthalten o passerar förr eller senare den kritiska nivån då trä inte står emot utan börjar brytas ner. färgfabrikanterna vet om detta o deras motdrag är att rekommendera en oljefärgsgrund oftast baserat på alkyd o ibland med inblandning med linolja.syftet med detta är att bilda en vattentät barriär.så långt är det rätt tänkt men tyvärr tar de inte hänsyn till att det skicktet åldras likaväl som ytskicktet.livslängden för alkydolja är ungefär 10-12 år sedan åldras den snabbt( blir hård o spricker o släpper därmed in fukt)min erfarenhet är att en träfasad målad med alkyd i botten o akrylat/acryl/alkydblandning har en livslängd på c.a 20 år sedan får man byta fasad.redan efter 12-13 år när det normalt är dags för ommålning brukar det vara dags att byta bräder här o där,särskilt vindskivor .något som aldrig händer med linolefärg målat på riktigt vis o under förutsättning att fasaden är gjord för oljefärg.min egen fasad är målad med rödfärg o knutar vindskivor o fönster med linolja. den är 125 år gammal o aldrig en bräda bytt.det är absolut värt besväret att ta bort befintlig färg o gå över till linolja.moderna färger kan jag tyvärr inte rekommendera förutom ev en alkydolja men den kräver också att det inte finns akrylat under då den får svårt att sitta kvar.Ulf

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 19:39 »
Plast är ju gjort på råolja så det är väl samma sak ;)
nej,så långt ifrån varandra som det går. linolja är en miljövänlig produkt som t.o.m går att dricka o är hälsosam(smakar skit) o som du själv påpekar,plast görs av råolja,inte särskilt miljöriktigt.Ulf

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 jul-11 kl 20:47 »
Linoljefärgen går att stryka uppepå det mesta, men färgskiktet i botten bestämmer hur bra det sittera kvar.

Med lite förenklaingar:

Linolja består av små molekyler som tränger in bra i trä, alkydolja har något stärre molekyler och är framställd ur råolja, akrylatfärg består i princip av små kulor i ett lösningsmedel. Slamfärgerna binds av mjöl ofta förstärkt med linolja.

Linoljefärg och alkydoljefärg "torkar" genom oxidation (härskning om man så vill)  och avgång av lösningsmedle om det är tillsatt, akrylatfärgens små kulor klibbar saman när lösningmedlet dunstat bort.

Att säga att en färg är vattenbaserad är i de flesta fall felaktigt, idag används ofta vatten (och en hel del hokus pokus för att det skall fungera) som lösningsmedle i alkyd och akrylatfärger. Det finns flera aspekter på miljö när det gäller färg:

Lösningsmedel: För att minska användningen av terpentin (destillationsprodukt av trä, inget vidare ur hälsosynpunkt), nafta (fraktioen lättare än fotogen när man destillerar råolja, bättre än terpentin ur hälsosynpunkt, men inget vidare den heller) är det vatteni del flesta färger idag.....och vatten löser inte olja om man inte tillsätter andra kemikalier. Jag är inblandad i granskning av kemikalier som används i en statlig verksamhet och vi har ögonen på en del av dessa kemikalier, som idag inte anses riskabla men där det finns indikationer på att de tex är reproduktionsstörande och cancerframkallande, ingen vet. Linoljefärg går att måla utan att använda annat lösningsmedel och vissa fabrikat innehåller inget lösningsmedel i färgen än rålinolja, men torktiden blir lång. Lösningmedel som nafta är hälsofarlig vid användadnet, påverkar atmosfären (fotokemisk smog) .

Fossilberoende: Linolja är en produkt från växtriket. Övrig bindemedel är oljedestillat.

Pigmenten i färgen bör också beaktas ur miljösynpunkt. Bly, kadmium mm är förbjudet idag. Zink, titan, krom mm förekommer i både naturliga och syntetiska pigment. Här är det inte lika lätt att vara generell då det beror på kulör. Men zinkoxid( skadligt för vattenlevande organismer) och elller titandioxid torde finnas i de flesta kulörer oavsett färgtyp.

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jul-11 kl 23:09 »
inte är väl alkydolja en petroleumprodukt?jag har lärt mig att det framställs av olika veg oljor däribland tallolja. däremot lösningsmedlet(lacknafta) är petroleumbaserat.
sedan vänder jag mig mot att måla med typ linolja o alkydolja ovanpå en akrylat, det brukar aldrig funka dels därför att akrylaten rör sig mer än oljefärgerna o därmed krackelerar de o dels att linoljefärgen får svårt att få fäste då den kräver trä eller linolja för att sitta.vad är det föresten för mening att måla linolja ovanpå någon annan färgtyp då linoljan inte kan tränga in i träet o göra nytta? min mening är att målning inte i första hand är en estetisk fråga som den nuvarande färgreklamen går ut på utan ett skydd för Huset/fasaden avseende fukt/röta. något som dagens fabrikanter blundar för.att man sedan kan kombinera det skyddet med ett snyggt utseende är en annan sak.den som vill veta mer om bindemedel o linoljefärg tipsar jag   www.linoljefärg.se
ulf

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 jul-11 kl 14:14 »
Alkyd består av en flervärd alkohol och en flerbasig syra som ger en hartsliknande produkt, hård och spröd (en polyester), sen tillsätter man ofta en fettsyraester av tex soja- tall-, linolja.

Ulf har rätt, man framställer vanligen alkyd från Växtoljor och växtalkoholer. Polyestern skulle kunna vara kåda och fettsyraestern tallolja (Wibo färg anger detta), så där har Ulf rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser