Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorna har surnat...  (läst 3846 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Skorna har surnat...
« skrivet: 26 jul-11 kl 22:51 »
Jag var ute på promenad i lördags, slängde sen skorna i bilen på söndagsmorgonen,i tron att dom var torra, vilket dom INTE var :-[  Nu har skorna surnat och luktar riktigt illa. Frågan är hur jag får bort lukten? JAg provade ett 30-graders program i tvättmaskinen igår, men det luktade lika illa efteråt. Vet inte om jag törs köra dom varmare heller? Det handlar om ett par löparskor av "promenadtyp".
Hoppas på tips.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Broberg

• Gäst
SV: Skorna har surnat...
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 22:59 »
Jag hade provat att handtvätta dem med lite rödbrännvin i vattnet. Har hört någonstans att man kan göra så.

Ipidia

« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 23:04 »
Prova att lägga dem i frysen ett tag. det funkar i alla fall på svettluktande skor, eftersom det är bakterier som producerar doften och dessa tål inte att frysas in.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 23:06 »
  • handtvätt med galltvål
  • och / eller behandling med natriumperkarbonat (bl.a. i "varnish")

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 23:11 »
Torka dem fort när de är tvättade, annars får du samma skit igen. Hårtork på låg temp kör jag med, även skinnskor, fast då bara blås, inte värme. Har du torktumlare som blåser ut varm luft, kan du lägga dem framför utblåset.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 23:43 »
Vilket material är det i skorna? Mest syntet eller mest läder?

Prova att lägga dem i frysen ett tag. det funkar i alla fall på svettluktande skor, eftersom det är bakterier som producerar doften och dessa tål inte att frysas in.
Det här var smart! Det skall jag testa på mina sandaler och innersulor av läder. Jag brukar köra dem i tvättmaskinen någon gång och däremellan ha på alunspray. Förr använde jag äppelcidervinäger eller ättika, men det var inte alltid effektivt och man fick dränka in så dom var blöta när det var dags att använda dem igen. Alun har funkat bäst för mig.

Undrar om det funkar på träskor också? Skall genast testa.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 01:03 »
Ajdå, sura skor är svårt. Själv brukar jag slänga dem när de blir för otäcka eftersom det är så svårt att få dem fina igen.

Hur tvättade du dem? Jag brukar ta ur sulorna, ta bort snörena och dra ut "flärpen" så att vattnet kommer åt bättre (torkar snabbare också). Sen kör jag sulor, snören och skor på 35 eller 40 grader. Brukar fungera bra om man gör det lite då och då. Tvättar man för varmt så böjer sig sulan och jag gissar att sulans funktion och dämpning inte blir som den en gång har varit. (Ja, jag råkade tvätta ett par för varmt, tror det var 40-45 grader.  :-[)

Oprövade knep som sägs fungera på t.ex. svettlukt i kläder kanske kan fungera. Man tar död på bakterierna som luktar genom att blöta med något av det här och sen låta torka. Upprepa vid behov. Tänk på att en del kan missfärga skorna så en del kan man prova utspätt först:
-saltvatten
-ättika
-vinäger

Jag har testat ättika på svettluktande kläder och det fungerade hyfsat, men det krävdes många varv med outspädd ättika och vädring innan tröjan slutade lukta uteliggare. ;)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 27 jul-11 kl 02:23 »
Centrifugera inte! Det trycker in vatten i luftpolster och andra dämpningskammare.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser