Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att tänka på vid får köp?  (läst 4204 gånger)

ivy

• Gotland
Bra att tänka på vid får köp?
« skrivet: 25 jul-11 kl 07:29 »
Vad ska man tänka på att titta efter och fråga om vid får köp? Vilka papper ska medföljas osv?
Är förstagångs får ägare, så lite tips vore toppen.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Bra att tänka på vid får köp?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 08:57 »
Fåren du köper ska vara öronmärkta i båda öronen, se pigga och alerta ut, vara i bra hull.
Fråga vad fåren är vana att äta ect. En bra uppfödare hjälper dig med alla frågor och funderingar.
Du ska få med ett papper som heter "Rapport av förflyttning av får/get", detta kan du även skriva ut själv. Detta ska skickas in till jorbruksverket inom en vecka. Där det står hur många får som flyttat och vart de flyttar ifrån och vart de ska.
Du själv måste ansöka om ett produktionsplatsnr innan du köper fåren, detta är kostnadsfritt och görs hos Jordbruksverket.
Om fåren är MV testade ska du få med ett papper om deras aktuella status.
Sen behöver du ett transportdukument som du sedan ska spara i 3år.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 09:07 »
Sen skulle jag vilja ha en Fotröteförsäkran. Dvs ett intyg som djurägaren skriver själv, där han intygar att inget djur har fotbadats för Fotröta det senaste året och att inga tecken på Fotröta setts i besättnningen.

Jag skulle också vilja ha djuren avmaskade med Ivomec samma dag som de lämnar sin besättning. Sen ska de stå inne i 3 dagar innan du släpper ut dom på betet hemma! Det är mot Stora Magmasken, så att du inte får med dig det hem!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 09:25 »
Jag rekommenderar att de ska ha M3status och gärna härstamning.
 Anledning:
Jag fick inte det på mina och rätt vad det är så finns risken att man kommer vilja ha det. Kanske
sälja livdjur, avla eller så. Man blir lätt intresserad och vill utveckla.

M3status är ju en hälsodeklaration, mycket bra!
Njuter av värme och allt det gröna!

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 10:14 »
Hej
Förutom tipsen här ovan;
Ifall du har vanligt el-stängsel,kontrollera att djuren går i hagar med liknande stängsel. Alltför många har köpt får från besättningar som enbart gått bakom fårnät och som inom kort börjar rymma i sitt nya hem då dom ej har respekt för el eller inte känner strömmen genom sin ull.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 10:37 »
Intrycker jag får här på Alternativ är att mindre nogräknade livdjursförsäljare gärna säjer sin hoppetackor till andra, istället för att slakta ut dom. Det är en rejäl priskillnad på vad man får ut för ett slaktdjur och ett livdjur...
Se till att det inte är några problemdjur. Om du köpet äldre tackor, kolla att det inte finns några knölar i juvret, det ska vara mjuk vävnad inne i juvret, överallt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-11 kl 12:04 »
Och kolla klövarna, köp inga djur med defekten bredklöv.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 25 jul-11 kl 12:26 »
Om du kan är det bra att ha en med sig som vet vad man skall kolla efter. Klövar, knölar, tänder och div papper. Det är mycket som man kan kolla om man vet vad man skall kolla efter.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ivy

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-11 kl 22:45 »
Vart får man tag i transportdukument och ska de skrivas under/skickas någonstans?

Har fått kontakt med en som ska sälja sin besättning på nio som används för att hålla rent på deras mark. 1 & 2åriga tackor. Ska och kika på dem i veckan och laddar upp med frågor. Är inte helt grön på djur så vet mer eller mindre vad jag ska kika på men tänkte om det är något typiskt man ska tänka på med får. Ska komma ihåg att fråga om hur rymningsbenägna de är.

Hur är det med får som är vana med el stängsel håller de sig inne med vanligt fårstängsel? Krävs övertråd?

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 jul-11 kl 23:02 »
Hej

Gå till jordbruksverket.se
Välj djur, sen får & getter..

Läs på vänstersida så hittar du all information du kan tänkas behöva,även om transorter
Ifall du ej har SE-nummer måste du skaffa det + en stalljournal
Lycka till :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare (1 dolda)
Baengt Paersson, ärt, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser