Desto torrare desto bättre (oavsett djur)
+ Slipper köra in och fodra med vatten
+ Mindre risk för blöta magar
+ Mindre risk för bakterier
Desto bredare du lägger gräset desto snabbare torkar det.
+ Torkar jämt
+ Blir "bättre" högre värden vid snabb tork
- Risk för jordinblandning vid strängning (dock inget problem som bara kommer, utan det beror ju på hur vallen ser ut och vad för strängläggare du har och hur du kör den)
Så här gör jag vid olika väder:
Ser att det kommer bli bra väder flera dagar frammåt -> slår det på sträng. Då gräset kommer bli tillräckligt torrt och tillräckligt bra (dock inte lika bra och jämntorrt som nedanstående alternativ) Men jag är inte mjölkbonde som jagar liter så det blir ok foder för mig och då slipper jag en överfart med strängläggare
Ser jag att det kommer bli bra väder ännu längre brukar jag låte lite ligga, vänder det och tar det som hö. Hö är bra för blöta magar.
Dags att slå men vädret medger inte att gräset ligger-> lägger brett (beroende på hur många ha jag slår) så börjar jag stränga direkt efter.
Sen pressar jag direkt efter det (är vi fler så kan pressen börja gå direkt i strängläggarens spår)
<- Det sista alternativet ger helt klart bäst foder, men innebär en överfart till och gärna att man är fler folk.
Men då kan jag få in en hel del på samma dag och då även få det bästa fodret.
Det innebär också att jag näst intill är bara på dagen väderberoende vilket gör att jag aldrig (hittils) behövt oroa mig för om fodret är tillräckligt torrtEnda anledningen till att jag inte lägger brett jämt är att jag inte tjänar tillräckligt mycket på den extra kvalité jag får.Det är tillräckligt bra och torrt foder när jag lägger det på sträng om det får torka lite.
Jag riktar alltså inte in mig på att ta in hö och tar det som silage om jag måste. Utan jag siktar in mig på torrt silage ser till att jag kan ta det ganska så oberoende av väder (genom de metoder jag nämnt) och tar hö om tillfälle ges. Hö skulle räcka helt ok för mig som foder och är ju helt klart det billigaste alternativet men jag kan/vill/orkar inte räkna med att ta hö då som sagt man är väldigt väderberoende (se bara på den här sommaren) och har man målsättningen att -> jag skall ta hö men går det inte tar jag ensilage är mycket svårare att ligga i fas med än tvärt om ...får då kan man vänta och vänta och vänta..sen är man tvungen att ta silage i spöregn

<- Det här året är ju ett extrem fall som visar på just detta.