Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage - Är detta bra???  (läst 5489 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Hösilage - Är detta bra???
« skrivet: 24 jul-11 kl 15:53 »
Det regnar här och nu är jag trött på detta och ska köpa in hjälp med plastning...

Så över till tanken vi ska ha fodret till Nordis, Korsning och Shettisar

Så vi slår och sedan vill jag slippa vända det hur länge kan det ligga på den slagna strängen innan det måste plastas?

Jag tänkte nu är det 2 dagar bra och då kör vi
Slår dag 1 och rullar och plastar dag 3

Kan det funka?

« Senast ändrad: 16 feb-13 kl 16:20 av Petter B »

galdur

• -
SV: höselage - Är detta bra???
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 16:04 »
Visst funkar det! Man kan pressa och plasta samma dag som man hugger gräset! Det handlar om hur hög torrsubstans man vill ha i sitt ensilage! Själv vill jag ha mitt ensilage så torrt som möjligt för jag tycker det är onödigt att fodra med "vatten" det får dom dricka ur automaten!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 24 jul-11 kl 16:17 »
Sen är det bra om det är torrt vintertid också så man slipper stå och bryta isblock från höbalarna. Om man nu inte ställer in en hel bal till hästarna vill säga, då brukar de sköta det där ganska bra själva. Men det är nog inte att rekomendera om man har shettisar :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 07:27 »
Men hur länge kan det ligga på den sträng som blir när man slår? Innan man plastar?

Qiz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 07:47 »
Det beror till stor del på väder och vind men också hur tjock strängen är. Att slå dag ett och pressa dag tre är inte några problem.
Du strängar väl ändå innan press och plast?
Det får inte gå värme i gräset.
För övrigt så håller balen aningen längre efter öppnandet ju torrare innehållet är men i gengäld kan det vara aningen större risk för att det inte blir lika väl packat och syrefritt om det är för torrt.
/Zandra

silverzurfaren

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 20:32 »
så länge det är kallt så håller sig ensilaget bättre än vid värme. har du 4 hästar som ska äta så är det ganska lätt att räkna efter. högt räknat så kan jag tänka mig en åtgång på 20 kg / dag om man räknar hö. en rundbal som väger ca 200-250 kg brukar vara nästan hö-torr. 10-12 dagar e nog på gränsen till vad en storbal håller sig efter den e öppnad om det råder några plusgrader. hållbarheten blir sämre ju mer fukt som är i det du plastar. bara något att tänka på om du har möjlighet att välja storlek på balarna som ska pressas.
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 28 jul-11 kl 14:17 »
Det beror väl litet på hur din slåttermaskin/kross fungerar. Häromkring är vi några gårdar som gör ganska olika men alla med bra resultat som det verkar.

Granne 1 (stordrift, nöt): Stor bogserad slåtterkross som lägger tjocka strängar av rödköver/timotej som plastas dagen efter. Här strängas inte eftersom krossen lägger en sträng direkt. Krossen ger en luftig sträng som torkar bra i början.

Granne 2 (liten fårbonde): Gammal slåtterkniv som lägger gräset brett. Han strängar någon timme innan platsning.

Jag själv (hästgård): Rotorslåtter utan kross. Den lägger en bra sträng men har inte så stor arbetsbredd. Jag brukar låta strängarna ligga 1-2 dagar och strängar sedan samman tre strängar till en någon timme innan plastning. Då blir strängen tillräckligt "fet" så att plastaren inte behöver jaga efter grässtråna...

anders@naturlamm.se

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 15:41 »
Desto torrare desto bättre (oavsett djur)
+ Slipper köra in och fodra med vatten
+ Mindre risk för blöta magar
+ Mindre risk för bakterier

Desto bredare du lägger gräset desto snabbare torkar det.
+ Torkar jämt
+ Blir "bättre" högre värden vid snabb tork
- Risk för jordinblandning vid strängning (dock inget problem som bara kommer, utan det beror ju på hur vallen ser ut och vad för strängläggare du har och hur du kör den)

Så här gör jag vid olika väder:
Ser att det kommer bli bra väder flera dagar frammåt -> slår det på sträng. Då gräset kommer bli tillräckligt torrt och tillräckligt bra (dock inte lika bra och jämntorrt som nedanstående alternativ) Men jag är inte mjölkbonde som jagar liter så det blir ok foder för mig och då slipper jag en överfart med strängläggare

Ser jag att det kommer bli bra väder ännu längre brukar jag låte lite ligga, vänder det och tar det som hö. Hö är bra för blöta magar.

Dags att slå men vädret medger inte att gräset ligger-> lägger brett (beroende på hur många ha jag slår) så börjar jag stränga direkt efter.
Sen pressar jag direkt efter det (är vi fler så kan pressen börja gå direkt i strängläggarens spår)

<- Det sista alternativet ger helt klart bäst foder, men innebär en överfart till och gärna att man är fler folk.
Men då kan jag få in en hel del på samma dag och då även få det bästa fodret.

Det innebär också att jag näst intill är bara på dagen väderberoende vilket gör att jag aldrig (hittils) behövt oroa mig för om fodret är tillräckligt torrt

Enda anledningen till att jag inte lägger brett jämt är att jag inte tjänar tillräckligt mycket på den extra kvalité jag får.Det är tillräckligt bra och torrt foder när jag lägger det på sträng om det får torka lite.

Jag riktar alltså inte in mig på att ta in hö och tar det som silage om jag måste. Utan jag siktar in mig på torrt silage ser till att jag kan ta det ganska så oberoende av väder (genom de metoder jag nämnt) och tar hö om tillfälle ges. Hö skulle räcka helt ok för mig som foder och är ju helt klart det billigaste alternativet men jag kan/vill/orkar inte räkna med att ta hö då som sagt man är väldigt väderberoende (se bara på den här sommaren) och har man målsättningen att -> jag skall ta hö men går det inte tar jag ensilage är mycket svårare att ligga i fas med än tvärt om ...får då kan man vänta och vänta och vänta..sen är man tvungen att ta silage i spöregn :) <- Det här året är ju ett extrem fall som visar på just detta.

« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 16:02 av anders@naturlamm.se »

anders@naturlamm.se

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 16:35 »
PS. Jag fodrar hästar och får med silage.

Det går bra till hästarna med. Som sagt desto torrare desto bättre. Kan ju införskaffa halm så dom har nått att tugga på ifall det blir för mycket krut i fodret.
Om det är knivar i den rundbalspressen som kommer dit se till att den inte hackar för kort foder till hästarna.

Sen förstår jag att det inte är lätt att helt plötsligt gå över till inställningen att bara köra silage och hö om det går, men en sådan målsättning är lättare att följa med gott resultat...  Speciellt svårt om man inte har saker till det själv.

Men har ni alternativet att lägga det brett så gör det ..blir ju snabbare tork till hö't och går även bra till ensilaget (bara ni ser till att vallen är ok och att ni inte drar med jord vid strängning)

En avhandling kring ämnet ensilage till hästar:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00003175/01/Examensarbete.276.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser