Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla på gräsvall?  (läst 4152 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Odla på gräsvall?
« skrivet: 22 jul-11 kl 11:41 »
Det här är en riktig blåbärsfråga, men ni får stå ut ;) På gården jag och sambon flyttar till i höst vill vi såklart odla grönsaker och annat. Närmast huset finns en gräsvall som vi funderar på att ta en bit av och göra till odlingsplätt. Frågan är hur det ska gå till? Läste här på alternativ att jordfräs inte var nån bra idé för kvickroten, så då är frågan om vi bör täcka istället? Vill helst slippa gräva såklart... Vi har tillgång till marken nu och vi tänker inte börja odla förrän till våren så vi borde hinna få marken fin och odlingsbar tills dess, väl? Men hur gör vi rent praktiskt? Vad täcker vi med? Är det alls en bra idé att göra om gräsvall till odlingsmark? Eller ska vi försöka hitta ett annat ställe? Vi har en stor gårdsplan med gräs men gården ligger djupt in i skogen och det är väldigt skuggigt runt hela "trädgården". Vad tror ni?

Jennyt

• Västergötland
SV: Odla på gräsvall?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 12:02 »
Det låter väl som en bra idé att bryta ny mark till odlingarna :D..... Inga konstigheter i det ;). Första året brukar det dock vara gott om knäpparlarver ( som i vanliga fall lever av gräsrötter) när dessa inte finns går de gärna på grödorna man sätter eller sår ::)

av egen sur erfarenhet så råder jag er att ordentligt kolla att inte jorden e väldigt fuktig, eller på annat vis olämplig som grönsaks-odlingsmark där ni tänkt starta upp era nya odlingar..... det kan vara lite trixigt att se när det redan växer och marken är orörd..... kanske kan ni fråga tidigare ägare, eller grannar. När vi bott här ett par år, så berättade den tidigare ägaren son "pappa satte alltid potatisen på den kullen nere vid bäcken..... just där är det fin sandjord"..... värdefull kunskap :-* och inte hade väl jag gått och kollat jordmånen på varenda fläck av 6Ha :-\

Om ni har någon granne med traktor och plog, så kanske ni kan be honom plöja upp det lilla stycket mot några hembakta brödlimpor och dieselpengar nu i höst..... eller snarast. Efter detta hade jag täckt alltihop med tjockt lager halm, eller överblivet hösilage. Nästa år hade jag vänt ner täckmaterialet och satt potatis, men inte väntat mig några stora skördar. Eller kanske så någon typ av ettårig gröngödsling.....honungsfacelia tex. för att sedan på hösten vända ner den, täcka jorden med halm eller hösilge igen.... kanske ett lager stallgödsel som kan ligga och gotta sig under vintern...... sen så..... vågar jag lova att ni har en riktigt god jord att jobba med ;)

Nu vet jag ju att man vill komma igång direkt :-\..... men börja med att sätta lite morötter och annat gott i ett par pallkragar någonstans, medan ni bearbetar jorden för kommande storodlingar..... det kommer löna sig :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 13:55 »
Vilka supertips, tack! Gräsvallen kommer ju finnas kvar jämte, knäpparlarverna får väl masa på sig ett par meter i sidled bara! ;) Ska kolla hur marken ser ut, det är ju väldigt smart ja. Ena "hörnet" av vallen sluttar nedåt så jag kan tänka mig att det är bäst att skippa just den biten. Resten ligger högt och soligt iaf. Traktor har vi själva - dock inte kunskap om hur man kör den, haha. Ska se om vi kan leja dit nån till att ploga upp en bit med traktor eller häst kanske. Så testar vi potatis och ser hur det går helt enkelt, och litar på att jorden blir tiptop till nästa år. Härligt ska det bli!  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-11 kl 16:07 »
Jamän..... det är ju ett supertillfälle att öva med traktorn ;D...... se till att filma alltihop..... det blir fantastiskt att titta på när ni blir gamla ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 21:33 »
Täckodling i gräsvall verkar bra. Ni skördar täckmaterialet alldeles intill odlingen. Långa strån varar bättre än korta och ger mer volym = plus för att slå med lie eller slåtterbalk framför rotorklippare.

Kvickrot behöver man bara bry sig om ifall vallen är full med kvickrot. De flesta vallar är inte det, men såna finns förstås.

Jordfräs tär hårt på jordstrukturen men kan vara acceptabelt för att kunna få upp en första odling till nästa vår. (Enbart täckning tar längre tid.) Eller plöjning, harvning etc.

Förekomsten av knäpparlarver är högst varierande och likaså vilket år de är värst. Bryter man en gammal vall är de ofta värst 2a eller 3e året. Och ofta har man inga större problem alls.

En design jag personligen gillar är att odla i meterbreda remsor (sängar), med meterbreda gräsremsor mellan. Det ger också knäpparlarverna utmärkta möjligheter att flytta. (Om marken är dåligt dränerad eller kall kan sängarna utformas som upphöjda bäddar, men annars behövs det knappast. I varje fall behövs det knappast första året.)

Att det sluttar är ingen nackdel om det sluttar år rätt håll (syd-väst helst). Sluttning kan ge bättre dränering också (vilket man ofta vill ha). Men om den sluttande biten ligger skuggigt så är den förstås inget att ha.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 11:20 »
Jag gjorde just det som du vill göra nu, förra året, dvs konverterade oanvänd gräs/ogäsmark till trädgårdsland. Du kan läsa om det på min blogg, se nedan. Jag plöjde med traktor på våren, harvade lätt och sådde. Mycket ogräs blev det, men också mycket skörd. I år var det väldigt mycket mindre ogräs, men så har jag också grävt igenom hela landet innan årets säsong.

Mitt råd till dig är:
Plöj med traktor snarast, möjligen ska du försöka slå eller köra med betesputs först.
Täck med tjocka lager halm/hösilage eller vad som helst du kan finna som går att täcka med.
Odla nästa år, rensa ogräs noga när det sticker upp, så avtar snart problemet.
och sist men inte minst:
Ha roligt med ditt trädgårdsland!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser