Det låter väl som en bra idé att bryta ny mark till odlingarna

..... Inga konstigheter i det

. Första året brukar det dock vara gott om knäpparlarver ( som i vanliga fall lever av gräsrötter) när dessa inte finns går de gärna på grödorna man sätter eller sår

av egen sur erfarenhet så råder jag er att ordentligt kolla att inte jorden e väldigt fuktig, eller på annat vis olämplig som grönsaks-odlingsmark där ni tänkt starta upp era nya odlingar..... det kan vara lite trixigt att se när det redan växer och marken är orörd..... kanske kan ni fråga tidigare ägare, eller grannar. När vi bott här ett par år, så berättade den tidigare ägaren son "pappa satte alltid potatisen på den kullen nere vid bäcken..... just där är det fin sandjord"..... värdefull kunskap

och inte hade väl jag gått och kollat jordmånen på varenda fläck av 6Ha

Om ni har någon granne med traktor och plog, så kanske ni kan be honom plöja upp det lilla stycket mot några hembakta brödlimpor och dieselpengar nu i höst..... eller snarast. Efter detta hade jag täckt alltihop med tjockt lager halm, eller överblivet hösilage. Nästa år hade jag vänt ner täckmaterialet och satt potatis, men inte väntat mig några stora skördar. Eller kanske så någon typ av ettårig gröngödsling.....honungsfacelia tex. för att sedan på hösten vända ner den, täcka jorden med halm eller hösilge igen.... kanske ett lager stallgödsel som kan ligga och gotta sig under vintern...... sen så..... vågar jag lova att ni har en riktigt god jord att jobba med

Nu vet jag ju att man vill komma igång direkt

..... men börja med att sätta lite morötter och annat gott i ett par pallkragar någonstans, medan ni bearbetar jorden för kommande storodlingar..... det kommer löna sig