Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja grönsaker till restaurang?  (läst 8434 gånger)

Ådalajesper

• Skåne
Sälja grönsaker till restaurang?
« skrivet: 20 jul-11 kl 14:59 »
Hej alla,
Är helt ny medlem och vet inte om detta är rätt forum, men gör ett försök:
Är det någon som har sålt/säljer till bär och grönsaker till restauranger och som vet vad kan man ta betalt?
Vi har via vänner kommit i kontakt med en bra restaurang som vill satsa på närodlat och ekologiskt, men vi har ingen koll på priser. Just nu har vi svarta vinbär, hallon, tomater, chili, purjolök, vitlök och kinesisk selleri.
Ytterst tacksam för alla tips!

Jesper

PS. Underbart att vara med här, vi bytte liv för ett halvår sen och älskar varje sekund!
Life is good in Trustville!

Vurre

SV: Sälja grönsaker till restaurang?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 19:58 »
Är det en bra restaurang ska ni ta bra betalt. I alla fall om ni har bra råvaror. Hushållningssällskapet kan ofta ge råd. Jag tar 40 kr kg för tomater och det är lite för lågt så här års, skulle ha kunnat ligga på 45 inkl moms. När jag inte får sålt så mycket jag vill, dvs tillgången överstiger efterfrågan, då får jag sänka lite, fram i augusti-september.
snus? vad är priset på en pris?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 20 jul-11 kl 20:47 »
Jo tack, man kan ta bra betalt, bara kvaliten är bra och man kan hålla nån slags leverans-säkerhet.

lite priser jag kan tänka betala just nu för bra produkter:

ärtskott 40kr/100gr
romansallad 10kr/huvud
mandelpotatis 30kr/kg
sockerärter 140kr/kg
färskpotatis 6kr/kg
rödlök  10kr/kg
dill 40kr/kg
svenska eko-tomater 30kr/kg
knippe små morötter 12kr/knippe
vitlök 100kr/kg
rädisor 25kr/kg
Sommarkantareller 135kr/kg

sedan är det alltid intressant med primörer, såna där små vårlök, tidigt skördat purjolök så den är alldeles mjäll o fin, diverse sorters sallad, örter, jordgubbar, spenat, bondbönor, ärter, ovanliga grönsaker, är det tillräckligt smakligt och gott betalar vi bra.

Ovanstående priser är ex moms.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Vurre

« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 12:19 »
Det där ser rimligt ut, ungefär som jag ligger utom på sallad, där jag är dyrare. Å andra sidan något billigare på sockerärter. Kan tillägga att jag har lite mer ovanliga, mycket söta och ekocertifierade tomater, varför jag kan ligga högre än 30+moms.
snus? vad är priset på en pris?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 21 jul-11 kl 14:55 »
Take, vill du ha avtal skrivna eller är det bara att ringa när man har skördat något?

Har funderat länge på att odla för avsalu till någon restaurang.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ådalajesper

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 15:35 »
Toppen, tack Vurre och Take!

Ylven, i vårt fall där vi säljer till en gårdsbutik och en restaurang, så funkar det med muntliga avtal och bra kommunikation ;)
Life is good in Trustville!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 27 jul-11 kl 20:31 »
Take, vill du ha avtal skrivna eller är det bara att ringa när man har skördat något?

Har funderat länge på att odla för avsalu till någon restaurang.

jag vill ha smakprov och lite bilder på odlingen samt lite vagt uppskattade mängder, även om jag vet att det skiljer från år till år.

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 11:33 »
Min granne säljer till restauranger. Han tar 45:-/kg för tomater exempelvis och går inte under det. Det tycker de är dyrt förstås, men det går inte att jämföra dessa tomater med de som de kan köpa för 8:-/kg. Det är som att jämföra plastsmycken med guld...  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 03 aug-11 kl 11:39 »
Min granne säljer till restauranger. Han tar 45:-/kg för tomater exempelvis och går inte under det. Det tycker de är dyrt förstås, men det går inte att jämföra dessa tomater med de som de kan köpa för 8:-/kg. Det är som att jämföra plastsmycken med guld...  :)

Jag har inget problem med 45kr/kg om tomaterna smakar sådär kraftfullt tomatiga. De vi får just nu gör tyvärr inte det och är lite mjöliga. Om man tar med sig ett smakprov finns det alla möjligheter kring en prisdiskussion.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
ärt, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser