Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa häst- kallblod  (läst 4106 gånger)

Chast

• Övriga världen
Skaffa häst- kallblod
« skrivet: 19 jul-11 kl 18:20 »
Hejhej!
Jag älskar hästar och höll på med hästar när jag var yngre så nu när jag är lite äldre och har en gård har jag funderingar kring att skaffa häst. Tanken är att jag vill ha en "mysa i skogen" häst/ prova på att tävla i dressyr (på skojj!) och även användas som skogshäst. Alltså lite allround- frisk och tålig! Jag har ridit i 8 år så jag hoppas jag inte är helt värdelös trots uppehåll.  :-[

Jag tycker om kallblod, fina och mysiga hästar enligt min lilla erfarenhet  :) Så till frågan, någon som skulle vilja berätta lite om sitt kallblod - nrs/ardenner/finsktkall ? Jag tänker på om någon tävlat dressyr med en ardenner tex ?, kräver de mer kraftfoder m.m än vad tex ett halvblod gör? Hur tung vikt räknar ni på att era hästar kan gå under ryttare med dagligen?

Tacksam för svar och lite allmän info om härliga hästar! ;D

Körven

• Värmland
SV: Skaffa häst- kallblod
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 09:56 »
Att tävla med med Ardenner i dresyr,är som att dansa balett i pjäxor.Ardennern är inte framavlad för ändamålet,och pjäxor är inte gjorda för att dansa balett i.Men att rida och köra dressyr med en Ardenner under vettiga former,är inte bara bra för hästen utan det är nödvändigt om du vill ha en mjuk och lydig häst.
Tyvärr är dressyren något som är bortglömt bland dagens hästägare.Det vanligaste felet är att dom tror dom rider i form,när dom i själva verket drar hästen i något dom tror är att gå i form.
En annan missuppfattning är att man tror att en stor häst är mer viktbärande än en liten,så behöver det inte vara.En stor häst har genom sin vikt mer kraft att dra,men det innebär inte att den orkar mer på ryggen.
En vältränad frisk häst bär utan vidare 150 Kg och mer till,förmodligen lika länge som ryttaren orkar sitta i sadeln.När jag var i USA så fanns det där personer som hade rövar bredare än hästens,dom red på hästar som var runt 150 cm i manke.Dom måste ha vägt en bra bit över 100 Kg,och dom red i flera timmar om dagen och dom hästarna såg inte ut att lida mer än dom andra.Det som förvånade mig var att dom red i så små sadlar,15 tums sadel tjoffsade dom ner sig i,men dom satt väll som gjutna i sadeln.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 10:11 »
Här har vi Fjording :D..... Jag kör lite lätt i skogen, kör lite lätt med olika vagnar, rider i skogen, små-dressyrar och hoppar lite lätt, tömkör och longerar, barnen rider dem, jag och gubben, samt den 12-åriga grannen. Rider barbacka och tjofsar ibland ner mig i en sadel ;D Trevligare allround- hästar får man leta efter :-*

Här i VG hittar ju fjordhästföreningen på med en massa skojsiga saker oxå. Tyvärr har jag inte hunnit engagera mig i deras aktiviteter ännu..... det ligger på framtidens att göra lista.

Sen finns det en snubbe på Orust som har ett litet sportigt nordis-sto..... henne har jag spanat på i flera år. Hon brukar gå med föl och en avkomma av henne hade suttit som en smäck...... när min fjording-period tar slut..... om den någonsin gör det ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 10:24 »
Jag vill ju slå ett slag för nordsvensken!

Jag älskar dom!!! Det är också allroundhästar som man kan använda till allt, tycker jag.
Iaf gör vi det :)

//
Jakobssons fru

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 00:45 »
Jag har nu ardenner - en riktig goding som jag håller på att lära känna. Mycket trevlig att rida och fungerar för mycket fina hjälper. Nog tusan skulle jag kunna rida ett riktigt bra LA (dressyrprogram) på honom när vi kommer i kondition - vad domarna skulle säga är dock en annan femma. Tyvärr har han varit med om en körolycka och är bakrädd så jag har inte tänkt köra honom men det visste jag när jag fick honom. Hoppning - nja - det som inte går att skjuva undan kliver man över enligt honom - bäcken tas i upprätt språng när den är för djup att gå igenom - ingen talang direkt.

Innan hade jag nordsvensk brukshäst - helt underbar - gick alltid framåt, suverän att rida dressyr på - hade fått bra poäng på vilken klubbtävling som helst upp till LA. Även hon hade kraschat med vagn och gick bara att köra för sulky. Hoppa gjorde hon gärna - med livet som insats - hon kastade sig över hindren - ingen teknik alls.

Min gamle fjord Luff däremot - dressyr var döden. Körning var livet - det skulle vara tungt. Han gjorde dock bra ifrån sig på terränghoppning och kom runt 1.10 bana trots sin ringa mankhöjd på 135 cm. Vanliga hinder mejade han med frambenen.
//Luff

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 10:59 »
Hehehe.... skönt inlägg Luff. Du har verkligen fångat kallblodets charm. Har de bestämt sig för något, så blir det så ;D Gammelmadam här, har för några år sedan bestämt att hon är för gammal för att dra vagn..... det gick inte att ta miste på ::).... den yngre har bestämt sig för att padock  är något i sääärklass dödstrist..... det går inte heller att ta miste på :-X ::) Skulle nog kunna starta henne i lättare klasser på vilken åker som helst, då hon har ett trevligt steg..... men i en padock e det ingen idé ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #6 skrivet: 22 jul-11 kl 11:19 »
Jag har ridit både ardenner och nordsvensk och det är underbart! Det finns inget bättre än att störta fram barbacka på en bredryggis genom skogen! Har aldrig ridit dressyr dock, men jag kan tänka mig att nordsvensken, av den lättare typen, är mer lämpad än ardennern. Fjordingar har jag inte mycket erfarenhet av men deras envishet är ju episk ;) Tänk på att nordsvenskar och fjordingar är rätt mycket mer lättfödda än ardennern som behöver en hel del mer mat och kraftfoder på vintern. Det är anledningen till att jag inte köper ardenner när det börjar dra ihop sig för mig att skaffa egen häst. De trampar dessutom sönder känsliga marker väldigt lätt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-11 kl 14:55 »
Jag måste slå ett slag för Tinkerhästar !
Underbara hästar med bra lynne som kan göra allt .
Vi har sånna en av dom har tävlat höga klasser dressyr och även hoppat bra .
Det andra har tävlat i western med super resultat .
Bägge är inkörda oxå o drar ut hösilage balar i hagen mm mm
Vackra är dom oxå , finns både som skäck eller helfärgade .
Mina äter ca 15-20 kilo hösilage per dygn o då går dom ute dygnet om .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-11 kl 15:31 »
Nordsvensken så klart, underbar skogsmulle. Hade en sån en gång i tiden och han var väldigt lättlärd i dressyr och hoppade gärna i skogen. Det gick att rida två stycken barbacka på honom. Så klart var han inkörd också. Han åt inga mängder med hö utan blev lätt rund om magen.

tomtefrej

« Svar #9 skrivet: 24 jul-11 kl 22:25 »
Nordsvensken så klart, underbar skogsmulle. Hade en sån en gång i tiden och han var väldigt lättlärd i dressyr och hoppade gärna i skogen. Det gick att rida två stycken barbacka på honom. Så klart var han inkörd också. Han åt inga mängder med hö utan blev lätt rund om magen.
Jag håller med dej kira. ;) Varför skall man gå över ån efter vatten när vi har bra raser här i Sverige. Har haft nordsvenskar i många år och är jättenöjd. Men det skulle vart roligt att prova ardender. Får se kanske det blir en i framtiden. :-[

nordtravare

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 09 aug-11 kl 22:28 »
nordis bruks då får du en häst som kan hålla samma tempo som övriga hästar vid uteritt och en kallblodig häst med massa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser