Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att välja raser, snälla! :-)  (läst 4551 gånger)

Bulan

• Västergötland
Hjälp med att välja raser, snälla! :-)
« skrivet: 18 jul-11 kl 20:56 »
Hej hej!

Jag behöver hjälp med att välja raser!

Är en nybörjare på detta med hönor, men har tänkt mig 1 tupp och 5-6 hönor av varierade raser. Den enda ras jag är HELT säker på är en dvärg silkes (för jag bara älskar deras ludna, vackra uppenbarelse:-)  Jag vill kunna få lite ägg till hushållet, men det viktigaste av allt är att det är lugna, trevliga och sociala raser. Kan ni inte komma med lite förslag? Vore underbart tacksam för detta!! Vill även ha förslag på vilken ras jag ska välja när det gäller tuppen? Där är det otroligt viktigt att det är en lugn o trevlig ras då vi har barn.

Hoppas, hoppas att ni vill hjälpa en otroligt laddad nybörjare!!  :D

Bulan

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
SV: Hjälp med att välja raser, snälla! :-)
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 21:27 »
Mitt hjärta bankar för Dvärg Kochin, helt underbara och lätta att ha att göra med, har för tillfället 11 vuxna och 14 kycklingar men vill man ha stora höns så är Brama trevliga.
Lycka till man blir lätt beroende av hönseri...
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 21:27 »
Med tanke på att du vill ha dvärg-silke så får du välja en väldigt liten tupp. Det blirså klart väääääldigt små ägg av dvärgsilke, inte mycket till mat liksom  (om man inte har massor hönor såklart). Varför inte välja vanlig silke som kanske passar bättre ihop med lite större raser? Men ska det absolut vara dvärg så funkar det ju perfekt med en tupp av samma ras.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 21:30 »
Mina egna favoritraser (av de jag provat) är Wyandotte och Barnevelder. Trevliga och lugna, tunga raser men inte så enormt stora som Brahma.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bulan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 21:33 »
Tack Helena R!! Har ju inte ens tänkt på att Silkeshönor även finns i lite större storlek! :-) Kanske får bli en sån i så fall så att jag inte behöver ha en minimini tupp? Men hur är "lynnet" på silkestuppar? Kanske skulle satsa på en sån eftersom jag tycker de är så vackra?
Bulan

Bulan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 21:38 »
Ciaston: Dvärg kochin är placerat på listan! :-) Hur är deras tuppar enligt din erfarenhet?
Bulan

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 21:41 »
Som tidigare talare sagt tycker jag du ska hålla dig till ungefärligt samma storlek på dina hönor och tupp. Så utgå ifrån Dvärgsilke.... de e ljuvliga.  kanske Chabo. Jag har aldrig haft dem, men hört så mycket gott om dem. Dvärg Kochin e ju en säker klassiker. Åsså kanske någon holländsk dvärg i någon läcker färg :P De e väl kanske inte några knähundar, men det e ju kul med liiiite variation ;)

Såg nu dina frågor..... Dvärg Kochin brukar jag beskriva som en terrier i hönsvärlden ;D Silkes e ju försiktigare enligt min erfarenhet..... ja, alltså, det här är hönor emellan. Trevliga mot människor e de allihop ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bulan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 21:53 »
Herregud va mycket fina raser det finns! Man blir ju GALEN!! :D Wayandotte var ju bara såååå vacker! Såg att den även fanns i dvärgmodell.

Har ju förälskat mig även i utseendet på rasen "MES", Modern Engelsk Stridshöna...men namnet låter ju inte så lockande? Någon som har erfarenhet av rasen som vet hur de är i lynnet?

Jag hörsammar rådet att satsa på tupp i samma storlek som hönsen. Kanske inte blir så roligt för hönsen annars.
Bulan

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 21:56 »
Ja, herre, hur kunde jag missa att nämna dv. Wyandotte ::)..... men de e ganska mycket större än dvärg silke, men en mycket trevlig höna. Här kommer de bo  läääänge framöver ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 22:15 »
Rhode Island Red och Gul orpington är trevliga raser :) Sociala och lugna.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 22:32 »
Tack Helena R!! Har ju inte ens tänkt på att Silkeshönor även finns i lite större storlek! :-) Kanske får bli en sån i så fall så att jag inte behöver ha en minimini tupp? Men hur är "lynnet" på silkestuppar? Kanske skulle satsa på en sån eftersom jag tycker de är så vackra?

här kan du se lite andra hönsraser (samtliga finns som dvärg)
http://www.omlet.com/breeds/breeds.php?breed_type=Chickens
Lynnet på silkestuppar är oftast väldigt trevligt =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 22:48 »
Herregud va mycket fina raser det finns! Man blir ju GALEN!! :D

Det där känner vi nog alla till, man blir liksom tokig av ha-begär.

Men fundera lite mer på det där med ägg... Själv har jag kommit fram till att jag vill ha hönor som värper ägg avungefär samma storlek 55-65g (enklast när man kokar ägg och även om man säljer lite till sina närmaste) men med olika färger, det är underbart med "påskäggsblandning" hela året om.

Bulan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 jul-11 kl 09:14 »
Tack så jättemycket allihopa!! :D
Bulan

louiseg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 jul-11 kl 09:55 »
ursäkta en okunnig! ::)
men kan man blanda vilka raser som helst? och ha dom gående tillsammans sålänge dom är i ungefär samma storlek?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 19 jul-11 kl 10:40 »
men kan man blanda vilka raser som helst? och ha dom gående tillsammans sålänge dom är i ungefär samma storlek?
Japp :) Du kan blanda stora och små raser, men finns en risk att de stora tupparna bryter ryggen/vingarna på sina små höns då...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-11 kl 11:10 »

Ja, ska du inte avla på dem så funkar det ju alldeles utmärkt. Visst kan man kläcka fram kycklingar men de blir ju blandras men det spelar väl inte så stor roll om man har höns enbart för att få matägg.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 jul-11 kl 12:38 »
Något jag glömt skriva och varmt rekomenderar är att man har minst 2 hönor av varje ras. Höns e ganska rasistiska av sig och håller sig gärna till sina egna. Om det blir en ensam höna av en ras finns en stor risk att hon alltid blir utanför i flocken.

Jag brukar oxå starkt förespråka att man aldrig köper en ensam höna från ett ställe och introduserar i flocken.... minst två djur ska det va.

TS flock skulle alltså kunna bestå av tupp och två hönor dvärg silke, två Chabohönor och två dvärg Wyandotte hönor tex. Om man tycker att det blir för lite ägg med dvärgar är det ju bara att ha ett par extra hönor ;).... kanske holländska dvärgar :P

Bulan

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 19 jul-11 kl 20:06 »
Tack för det råder Jennyt! Det hade jag faktiskt inte en tanke på! Mycket bra tips.

Har fått lite småångest nu när jag ringde den lokala uppfödaren jag fått tips om. Han hade inga unghöns kvar, endast kycklingar på ca 4 veckor... Vet inte om jag vågar mig på så små kycklingar?? Är det inte ganska mycket "mer" jobb med så små bebisar??

Ingen som har tips på någon som säljer dv silkes, dv Wyandotte, dv kochin och Isbar någonstans runt Mariestad i Västergötland? Tips mottages tacksamt i så fall!!! :-)

Bulan

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #18 skrivet: 19 jul-11 kl 20:25 »
jag har några stora skånskblomme och en brahma (stora fina matägg) och 2 dvärgblandras , ett gäng bohuläns-dals hönor (små ägg)  , tuppen är bohusläns-dals tupp .
så jag tycker du köper stora höns för matägg och små raser och en mindre tupp, det går bara fint att blanda. Men 2 av varje är ju en jättebra ide.  och varnar strängt  höns är stränkt beroendeframkallande.. det blir bara fler och fler och svårt att välja raser för det är så MÅNGA fina raser..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

ORCA

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 jul-11 kl 20:34 »
En ras som många glömmer som är supertrevliga så är det Dvärg Brahma, lugna och sociala precis som dom stora,  tupparna väger ca 1.5kg och hönorna 1.0kg och dom finns i en uppsjö färger dom med :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser