Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra vin av vinbärssaften?  (läst 2999 gånger)

Abigail

Göra vin av vinbärssaften?
« skrivet: 18 jul-11 kl 13:27 »
Jag har mängder av vinbär, mycket som redan är plockat och en del kvar att plocka. Tycker att det är så roligt att plocka dem men mindre roligt att ta hand om dem sedan när det blir mycket. Jag har kokat bären och silat och hällt på petflaska och ställt i kylskåpet i väntan på fortsättningen. Jag har ännu inte kokat med socker. I vanliga fall så brukar jag göra saft på alltihop, i år har jag även gjort gele.

Jag  har så himla mycket och har börjat fundera på om jag kanske skulle göra vin på en del. Jag har en påse lättvinsjäst hemma. Om jag blandar min saft med vinjästen hur mycket socker kan jag tänkas behöva? Jag vill inte ha något sött vin utan vill att det helst ska passa att dricka till mat. Ska jag tillsätta mer vatten?

Känner ni till något enkelt recept, jag vill inte hålla på med att mäta massa grader, alltså är jag glad om jag kan få ett enkelt svar, ingen överkurs.

Agda 61

• Skåne
SV: Göra vin av vinbärssaften?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 14:29 »
 :o Se om du hittar boken : Gör gott vin, en handbok. av Odd Tommelstad. Där står det mesta. ( min bibel)  8)
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Abigail

« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 14:43 »
Kan tillägga att jag satt några flaskor solvin fast jag har gammalt som står som inte blivit uppdruckigt.  ;D

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 12:57 »
Jag gjorde vin förra året och det blev kanongott, har för mig att jag blandade 6 l svarta och 10 l röda. fast något recept har jag inte
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser