Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur rengöra misfärgad toalett?  (läst 195610 gånger)

Gurkan82

• -
SV: Hur rengöra misfärgad toalett?
« Svar #20 skrivet: 18 jul-11 kl 09:25 »
Hej i gryningen! Jodå, jag tror också att det funkar. Kan behövas litet bearbetning imorgon i svåra fall.

Det värsta försvann men som vanligt så försvann det som ligger lite längre ner i toan.. Varje gång blir det så!! Vad sjutton ska jag göra för att det ska gå väck?? >:(
Du är så fin. Jag tycker om dig.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #21 skrivet: 18 jul-11 kl 09:39 »
Jag tycker att ättika brukar funka bra. Men det måste stå rätt länge för att det ska göra skillnad. Kanske hälla i på kvällen och låta stå över natten? Värt ett försök i alla fall.

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 jul-11 kl 10:04 »
Det värsta försvann men som vanligt så försvann det som ligger lite längre ner i toan.. Varje gång blir det så!! Vad sjutton ska jag göra för att det ska gå väck?? >:(
Om du har det på "väggarna" ovanför vattenytan måste du få medlet att bli kvar och inte rinna ner. WC-anka funkar. Över natten... Kakelrent är ett pulver så det funkat att damma på, på fuktig yta.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gurkan82

• -
« Svar #23 skrivet: 18 jul-11 kl 10:50 »
Jag tycker att ättika brukar funka bra. Men det måste stå rätt länge för att det ska göra skillnad. Kanske hälla i på kvällen och låta stå över natten? Värt ett försök i alla fall.
Jo jag lät det stå över natten men verkar inte ha gjort nån skillnad på understa delen.. Svårt att förklara vart det gula sitter.. Sitter liksom på sidorna ganska långt ner i toan nästan så det inte syns fast det syns ;D ::)
Du är så fin. Jag tycker om dig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 19 jul-11 kl 01:10 »
Jag tror jag fattar, det är liksom ett överhäng ... Du tömde ur vattnet först? Då blir rengöringslösningen mera koncentrerad. Och som sagt, tålamod och upprepning. Jag har samma problem i ena toan. Den är jäkligt envis att rengöra. Porslinet är dåligt så det fastnar mesamma igen dessutom  :-\
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Hængur

• Småland
« Svar #25 skrivet: 19 jul-11 kl 22:57 »
Jag har en liten skarp ring av järn strax ovanför vattenytan. closetten är ganska ny,ringen sitter som järn. Om jag ska använda nåt flytande måste jag plugg för vattnet. Så jag skulle föredra att smeta,klina på något. Men vad löser järn. Inte tomic wc pulver,inte ugnsrengöring,inte ättika(det är också flytande).

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 19 jul-11 kl 23:02 »
Men om du tar bort vattnet, tex suger upp det med en skurtrasa, så kommer det väl inte tillbaka förrän du spolar?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 19 jul-11 kl 23:19 »
Jag har en liten skarp ring av järn strax ovanför vattenytan. closetten är ganska ny,ringen sitter som järn. Om jag ska använda nåt flytande måste jag plugg för vattnet. Så jag skulle föredra att smeta,klina på något. Men vad löser järn. Inte tomic wc pulver,inte ugnsrengöring,inte ättika(det är också flytande).

Järn är ju en s k väteutdrivande metall, och sådana löses som bekant av alla syror. Så om smutsringen verkligen består av järn (eller, mer troligt en järnförening, kanske någon oxid eller hydroxid) så borde alla sura rengöringsmedel fungera på den, kanske med viss hjälp i form av skrubbning. Tänk på att alla sådana här kemiska reaktioner underlättas av värme, det är bra att använda varmvatten i sammanhanget. Ugnsrengöring, som är alkaliskt, har ingen chans alls att fungera på en sådan där avlagring.
Jag skulle nog i första hand prova "vanlig" toalettrengöring som innehåller till största delen fosforsyra, men se till att porslinet är ordentligt uppvärmt först, t ex genom att hälla en hink varmvatten i toan.

Hængur

• Småland
« Svar #28 skrivet: 22 jul-11 kl 08:55 »
Detta var inte lätt,trots att det var en smal rand. Varmvatten är bra ,men det svalnar . Jag har emellertid använt det. Jag har använt pulver,wcpulver och skurpulver (påstrött verkande i flera timmar o natt). Igår hittade jag en géle i järnhandeln som också fick sitta över natten. Jag är inte speciellt nöjd med något utav ämnena. Randen är nu nästan borta då jag även har syndat med svinto stålull(kan slita på emaljen). Gelén gillade jag som konsistens och den verkar visst men inte revolutionerande. Den heter Nitor kalk & rostbort. Bra namn va. Jag rekommenderar utedass av trä.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 23 jul-11 kl 04:22 »
Instämmer. Ibland går man bet hur mycket man än skrubbar.  >:( Rekommenderar definitivt utedass av trä. Mycket mysigare och man kan ha trevligt sällskap om det finns två hål  ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 23 jul-11 kl 10:10 »
Instämmer. Ibland går man bet hur mycket man än skrubbar.  >:( Rekommenderar definitivt utedass av trä. Mycket mysigare och man kan ha trevligt sällskap om det finns två hål ;)
Hur tänker du nu?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 23 jul-11 kl 10:25 »

Citera
Instämmer. Ibland går man bet hur mycket man än skrubbar.   Rekommenderar definitivt utedass av trä. Mycket mysigare och man kan ha trevligt sällskap om det finns två hål

Hur tänker du nu?

Ja just det HUR TÄNKER DU NU?  :o

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 jul-11 kl 10:30 »
Jösses, det finns ju barn som läser det här...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 23 jul-11 kl 13:55 »
Jösses, det finns ju barn som läser det här...

Jaha, å dom skulle fara illa av att få veta att det finns utedass med två hål och kollektivt skitande?  ??? Eller vad? ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 24 jul-11 kl 00:08 »
Precis.

Eller hur tänker ni?

HelenK

• Småland
« Svar #35 skrivet: 03 jun-14 kl 22:22 »
Hej här kommer ett tips!
Jag såg ett avsnitt av How clean is your house. Där städade dom en gammal svart och äcklig toa med Coca cola och pimpsten. Man häller i cola i toa-stolen och låter det verka 1-2 tim. Sedan är det bara att gno med toaborsten och spola och ta sedan pimpstenen och gno där all kalk finns.
Den repar inte emaljen eftersom det är naturmaterial. Det är bara stenen som krymper. Gjorde denna städning av toan själv i dag och den ser ut som ny.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 04 jun-14 kl 21:38 »
Jag vågar nog påstå att pimpsten är hårt nog för att repa emalj. Det spelar ingen roll om det är naturmaterial eller inte. Diamant, som ju är hårdare än allt annat här i världen, är ju också ett naturmaterial!

Visserligen innehåller Coca Cola litegrann fosforsyra och kolsyra som bidrar till att lösa upp kalk, ärg och rost, men man får fosforsyran betydligt billigare - och utan att onödigtvis göda multinationell livsmedelsindustri - om man köper den i form av t ex toalettrengöring.

grisslan

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 05 jun-14 kl 02:08 »
Skulle inte oxalsyra funka tro? Finns att köpa i pulverform hos färghandlarn.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Vitis

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 05 jun-14 kl 14:34 »
Skulle inte oxalsyra funka tro? Finns att köpa i pulverform hos färghandlarn.

Finns i närmaste rabarberland!  :)

grisslan

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 05 jun-14 kl 20:13 »
Finns i närmaste rabarberland!  :)
Tror nog inte att effekten blir densamma av att stoppa i ett par rabarber i stolen....  ;)
Borde väl vara mer koncentrerat i pulverform än i rabarberform.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser