Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getterna har satt i sig MASSOR med kornkross!  (läst 4561 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Getterna har satt i sig MASSOR med kornkross!
« skrivet: 17 jul-11 kl 15:12 »
Upptäckte idag att getterna rymt och tömt skottkärran med kornkross. De har ätit ca 4-6 kg kornkross var och får annars inget kornkross alls. Har lappgtter så de är ju små också. Vad göra? De ser ut att må bra nu men jag är rädd att magarna ska spricka när det börjar svälla.

Har aldrig framme kornet annars utan vi skulel fylla på nytt korn igår och då tömde vi ut et sista i skottkärran. Typiskt att de ska rymma för första gången precis nu!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Just_me

• Småland
SV: Getterna har satt i sig MASSOR med kornkross!
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 15:15 »
Upptäckte idag att getterna rymt och tömt skottkärran med kornkross. De har ätit ca 4-6 kg kornkross var och får annars inget kornkross alls. Har lappgtter så de är ju små också. Vad göra? De ser ut att må bra nu men jag är rädd att magarna ska spricka när det börjar svälla.

Har aldrig framme kornet annars utan vi skulel fylla på nytt korn igår och då tömde vi ut et sista i skottkärran. Typiskt att de ska rymma för första gången precis nu!

Jag skulle nog skynda mig att ringa vetrinär för tipps och råd. :/

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 15:25 »
Jag håller med "Just_me", ring din veterinär för snabb hjälp!

(magarna spricker inte på dina getter, med de riskerar att dö i förgiftning, snabbt insatt hjälp är avgörande för om de klarar sig)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 20:38 »
Första Hjälpen för idislare som förätit sig på kraftfoder är TVÅNGSMATNING med flera kuber bakjäst, upplöst i lite ljummetvatten. Det skall bli som tjoch välling mellan 5-10 kuber per get kan vara lagom första tillfället. Detta upprepas sedan var tolfte timma. Lite sirap kan vara bra att ge förstagången ca 1/2 dl för att sätta fart på jästen.
Den "skyddar" vomm-floran så att inte vommen stannar! Tyvärr såg jag detta först nu men det är alltid brottom vid kraftfoder-förätning!!! Givetvis skall veterinär kontaktas efter första dosen jäst!!!
Hoppas det gått bra för getterna!!!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 21:24 »
Getterna mår finfint! Det har inte märkts något på dem utan de har sprungit omkring som vanligt. Jäklar vilka stålmagar de måste ha :) Fick rådet av en rutinerad gammal dam att avvakta lite och se om de börjad bli dåsiga, skulle de bli det så var det jäst som gällde. Men hon sa att getter till skillnad mot får oftast klarar det alant utan någon hjälp. Å det gick ju bra nu iaf som tur var!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 22:54 »
OT

Våra älskade att smaska i sig röda flugsvampar. Man undrar ju ibland  ???

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 23:30 »
Kanske det skiljer mellan raser också, men jag vill påpeka att havre, och i viss mån korn, verkar vara mycket mindre farligt för getter än vad vete är. Har geten blivit slö är man enligt min mening försent ute! Men det var roligt att få veta hur det gick,tack!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 20:05 »
Jaså, röd flugsvamp också.  Mina älskde den bruna, som mig veterligt är mindre giftig.

De flesta av mina getter har haft vett att sluta vräka i sig i tid.  Utom när det gällde vete.  Och fåren, de dog en hel hög när vetetunnan hade vält.   :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser