Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket växer en hona efter parning?  (läst 5599 gånger)

Chast

• Övriga världen
Hur mycket växer en hona efter parning?
« skrivet: 17 jul-11 kl 11:38 »
Ja som frågan lyder, hur mycket kan en kaninhona växa efter parning och avvänjning?
Jag tänker på att om man parar en hona när hon är 8 månader så avvänjs ungarna när hon är ett år, kan hon växa mer då eller slutar de växa efter en kull ungar?

Jag vet ju att man ska vänta till de är redo fysiskt och psykiskt innan de får en kull, småraser tidigast 6mån och stora ca 8-9mån, men som sagt växer de något även efter en kull vid 7-8 månader?

Har gottisar och tänkte även på om andra som har den rasen, vilken ålder och vikt brukar era honor ligga på innan ni parar?

Mvh glad nybörjare som gärna ställer frågor.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur mycket växer en hona efter parning?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 12:58 »
kaninerna växer väl tills de växt klart?att du tagit en kull spelar nog inte så stor roll..
mina gottishonor väger 2,7-2,9kg ungefär men variationen inom rasen är stor..mina är rätt små..
Fjäderfän och kaniner

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 13:12 »
Skulle räknar med att hon slutar växer, precis som det är med andra djurslag. Visst går hon i bredden sedan  men ingen tillväxt i storlek.

DÄRFÖR väntar man tills honor är fullvuxna innan man parar.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 jul-11 kl 07:53 »
Tillväxten hämmas vid för tidig parning. 

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 20 jul-11 kl 11:40 »
Är detta något man vet eller tror?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-11 kl 12:18 »
Är detta något man vet eller tror?

Vet.

;D

/Januschka

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 20 jul-11 kl 14:25 »
 :) Har du vägt en hona o hennes syster o en parats, eller hur? Det här är inget jag märkt eller ens tänkt över så det vore intressant.

Januschka

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-11 kl 15:52 »
Nä, inte vägt - det räckte att titta noga.

Är inte det ocksa anledning för att man parar hästar och hundar när de är fullvuxna?

/Januschka

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 20 jul-11 kl 17:15 »
Jag hade en hona som blev dräktig av tjuvparning vid 3 månaders ålder. Hon växte en hel del efter födseln, blev en normalstor hermelin.

Däremot så vill man ju inte para en hona innan hon är färdigutställd, eftersom de är svåra att få i lika bra skick för utställning efter en födsel. Inte omöjligt, bara svårare. Har själv en hona hemma som bara ställdes i B (94,5p), sen parades och efter det nollades i A. Jag ställde henne själv efter att jag tagit en kull på henne som effektivt bantade ner henne, fick 91,5p med avdrag för fällning och tendens till hakpåse. Men nu har jag mitt A-kort :). Så det går, men att nå höga poäng på en hona efter att hon har fått kull... det är riktigt svårt...
//Lina

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 20 jul-11 kl 23:30 »
Nä, inte vägt - det räckte att titta noga.

Är inte det ocksa anledning för att man parar hästar och hundar när de är fullvuxna?

/Januschka
Men nu talar vi om kaniner.
Jag har inte sett skillnad på mina iallafall. Får ta o kontrollväga :)

Chast

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 11:52 »
Ni som har gottisar, hur gamla är era honor när de väger ca 3kg?

Jag har en hane på 14v som jag köpte när han var 8v och vägde ca 1.2 kg, han väger nu ganska precis 2 kg.

Och så har jag en hona som jag haft två månadader,  är snart 7 månader och hon vägde 1.5 kg när jag fick henne och väger nu 2 kg.

Jag tycker det verkar underligt att  3.5 månaders hanen väger lika mycket som 7 månaders honan- ÄR det normalt på gottisar??
(Ingen av dem är tjockisar  kan jag tillägga)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 13:25 »
Jag vill poängtera att jag inte har gottisar, så ta det för vad det är.

En hona på 7 mån. borde väl i princip vara färdigväxt, att hon når upp till 3 kg. verkar osannolikt.

Bara en tanke från mig....som inte har koll på gottisar  8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-11 kl 01:27 »
Ni som har gottisar, hur gamla är era honor när de väger ca 3kg?

Jag har en hane på 14v som jag köpte när han var 8v och vägde ca 1.2 kg, han väger nu ganska precis 2 kg.

Och så har jag en hona som jag haft två månadader,  är snart 7 månader och hon vägde 1.5 kg när jag fick henne och väger nu 2 kg.

Jag tycker det verkar underligt att  3.5 månaders hanen väger lika mycket som 7 månaders honan- ÄR det normalt på gottisar??
(Ingen av dem är tjockisar  kan jag tillägga)

Uppenbarligen ligger honan efter om man nu utgår från att båda ska når tre kilo sträcket.

Men det finns gotlandskaniner på knapp tre kilo och andra på fyra och ett halvt och man kan nog inte utgår ifrån att de har samma vikt som tonåringar...

Om jag vore du hade jag frågat efter kullstorlek och föräldrarnas vikt vid köpet för att ha en ide om hur stor/tung ungarna blir som vuxna. Säkert kan du få uppgifterna från genbankerna när du kontakt de, det är ju en del av årsrapporten att väfa kaninerna.
Allmänt: Vikten kan vara ett viktigt kriterium vid avelsurval. För tillväxten är även utfodring av stor betydelse.

Konkret: Honan är mindre än de flesta av mina gottisar, hanen ligger ungefär där mina flesta är vid den åldern.

/Januschka

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #13 skrivet: 31 jul-11 kl 07:53 »
ts, det är väldigt enkelt

om du har en dotter, skulle du låta henne få barn när hon är 10 år?
det är fysiskt möjligt bara hon fått mens, men BÖR hon få barn?

det tar hårt på kroppen och så är inte honan psykiskt färdig förrens den är vuxen för att få en enklare förlossning och kunna ta hand om ungarna, det är större risk att något händer ungarna när honan är för ung.
och det gäller bara någon månad så varför ha så brotom?
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Chast

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 10:58 »
Om jag vore du hade jag frågat efter kullstorlek och föräldrarnas vikt vid köpet för att ha en ide om hur stor/tung ungarna blir som vuxna. Säkert kan du få uppgifterna från genbankerna när du kontakt de, det är ju en del av årsrapporten att väfa kaninerna.

Jo jag vet att föräldrar till både hanen och honan väger runt 3 - 3.5 kg och jag vet också kullstorleken på dem- 7 i bägge kullarna, så inga jättekullar som kan förklara hennes dåliga tillväxt.

Dessa är mina första gottisar så jag reflekterade inte över att hon var så pass liten vid köpet (är van vid dvärgvädur)

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 31 jul-11 kl 12:28 »
ts, det är väldigt enkelt

om du har en dotter, skulle du låta henne få barn när hon är 10 år?
det är fysiskt möjligt bara hon fått mens, men BÖR hon få barn?

det tar hårt på kroppen och så är inte honan psykiskt färdig förrens den är vuxen för att få en enklare förlossning och kunna ta hand om ungarna, det är större risk att något händer ungarna när honan är för ung.
och det gäller bara någon månad så varför ha så brotom?
Jämför inte kaniner o människor... Kaniner i det fria håller inte på sig utan behöver reproducera för att överleva. Det behöver inte vi. Sedan har vi avlat fram stora raser och de kan behöva vänta lite, men det går fortfarande inte att jämföra dem med människor...

tamate

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 31 jul-11 kl 13:15 »
Jämför inte kaniner o människor... Kaniner i det fria håller inte på sig utan behöver reproducera för att överleva. Det behöver inte vi. Sedan har vi avlat fram stora raser och de kan behöva vänta lite, men det går fortfarande inte att jämföra dem med människor...

klart det går att jämföra, alla djur har ju en mognadsgrad, även kaniner. en omogen kanin klarar sämre av att fatta hur dom ska ta hand om ungarna än en mer mogen kanin. sedan behöver kroppen klara av att bära ungarna och en ikke färdigväxt kropp behöver all näring den kan få för att växa klart och har hon då ungar i sig så lakar dom ur henne så hon blir svagare.

och förr i tiden så fick vi barn mycket tidigt, men resultat var också att många dog i sjuksäng etc. så har du även på kaniner, det skulle vimla ännu mer av kaniner om dom skulle börja få ungar redan vid för ung ålder och dom som får ungar tidigt så finns det säkert flertalet som får problem ang ungarna och modern dör eller bara ungarna.
www.missneback.se

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 31 jul-11 kl 21:06 »
Som sagt, jämför inte kaniner o människor... Få är det kaniner som får ungar för tidigt. Även äldre honor kan få problem med sin första kull.

tamate

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 31 jul-11 kl 22:14 »
Som sagt, jämför inte kaniner o människor... Få är det kaniner som får ungar för tidigt. Även äldre honor kan få problem med sin första kull.

hmm, ja kaniner är ju jätteolika människor för det är ju många människor som får barn som unga och äldre kvinnor får aldrig problem med att få barn första gången =)
www.missneback.se

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 23:30 »

Jag tycker också det är fel att jämföra kaniner och människor, kan man inte hitta på vettiga argument så är det många som väljer att göra det...även med andra djur.
Hundägare jämför hundar med barn, vad gäller uppfostran t.ex....

Temat är kaniner, ser inga skäl till att börja diskutera hur gammal man bör vara innan man gifter sig och skaffar barn.
....ej heller ironiska kommentarer för att driva det till sin spets  (:)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
torpare2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser