Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasråd :-) lugna, ej flygvilliga pullor som värper bra?  (läst 13700 gånger)

Fia743

• Blekinge
SV: Rasråd :-) lugna, ej flygvilliga pullor som värper bra?
« Svar #20 skrivet: 17 jul-11 kl 13:28 »
Jag blir bara mer och mer förvirrad av att läsa om alla raser  :-\
Är fortfarande intresserad av de nykläckta orpington men tar vi bara kycklingar så dröjer det ju jättelänge innan vi får några ägg  :-\

Mailade även på en grupp houdan igår men den var tingad.

Jag blir knasig  ;D

Sambon kommer hem från jobbet på onsdag och då ska vi sätta igång med byggandet. Jag ska renovera upp boden som ska bli hönshus, han ska bygga hönsgården. Det lär gå snabbt då vi har bra förutsättningar och då vill jag ju ha hittat ett litet gäng som kan få flytta in  :-*
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

yezzika

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 17 jul-11 kl 14:25 »
Vet inte om du kanske redan varit inne och kollat på dessa, annars så kommer här en länk till Blekinges fjäderfäförening.

http://blekingerasfjaderfaklubb.se/

Om du scrollar ner lite så kommer deras uppfödarregister upp.
Är inte så jättemånga med men kanske finns någon/några du kan få åka hem till och kolla på djuren, se om du fastnar för nån.
Om inte de har så kanske de kan hänvisa dig till någon i området som har andra höns men som inte råkar vara med i registret.

Jag tror att dessa två här under är hönsföreningar som håller till neråt landet/Skånetrakterna

http://www.knallebygdensfjaderfa.com/text1_6.html

http://kullahons.blogspot.com/search/label/Fototävling

Det är inga andra saker med hönsen som du skulle vilja ha/inte ha så som vilka kammar dom har, med/utan fjädrar på benen osv?
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

sonja på slätten

• Halland
« Svar #22 skrivet: 17 jul-11 kl 14:40 »
En liten tumregel beträffande olika hönstyper:
Lätt ras:  värper bra, äter lite, ruvar sällan, livliga och ofta flaxiga och nervösa.
Riktigt tung ras: värper måttligt, ägg små i förhållande till hönans storlek, äter massor, ruvar gärna, lugnt temperament.
Kombinationsras:  här har man försökt få med det bästa från båda typerna.
Som tidigare påpekats kan det skilja mycket mellan olika stammar.

Knallebygden håller till i Västergötland.  Kulla i Skåne.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 17 jul-11 kl 16:11 »
En liten tumregel beträffande olika hönstyper:
Lätt ras:  värper bra, äter lite, ruvar sällan, livliga och ofta flaxiga och nervösa.
Riktigt tung ras: värper måttligt, ägg små i förhållande till hönans storlek, äter massor, ruvar gärna, lugnt temperament.
Kombinationsras:  här har man försökt få med det bästa från båda typerna.
Som tidigare påpekats kan det skilja mycket mellan olika stammar.

Mycket mer behöver väl egentligen inte sägas! Det skulle väl i så fall vara att det är svårt till omöjligt att kombinera de "bästa" egenskaperna och de flesta sk kombinationsraserna blev väl i ärlighetens namn både hackat och malet. Läser man alla inlägg från mer eller mindre erfarna hönsägare som framhåller olika raser så kan man inte bli annat än förvirrad.
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 16:14 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Fia743

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 17 jul-11 kl 17:03 »
Jag som trodde att jag inte skulle kunna få tag i några höns får nu massa erbjudanden!  ;D :-*

Marangruppen är jag ju intresserad av för deras vackra äggs skull. Har genom en rasfjäderfäförening även hittat en  som bor i samma by som mig som föder upp höns  :o Där ser ni vilken koll jag har.  ::) ( vi bor i varsin ände på vår långa väg haha)Där kan jag eventuellt få köpa en liten Sussexflock  ;D Mycket lockande då jag kan få tips och råd plus att transportsträckan blir ytterst kort =)

Min fråga nu är om det skulle funka att ha båda raserna tillsammans? Blir det korsningar till höger och vänster eller håller tupparna sig till sina hönor? De kanske till och med slåss? Tyck gärna att det är en korkad fråga men frågar man inte så får man ju inte veta. Jag vill verkligen lära mig och göra det bästa jag kan!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 17 jul-11 kl 17:08 »
Jag hade nog satsat på maranerna och sen ökat upp flocken efter hand, om jag ville haft fler.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Fia743

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 17 jul-11 kl 17:15 »
Jag hade nog satsat på maranerna och sen ökat upp flocken efter hand, om jag ville haft fler.

Är det för att sussex inte är en "bra" nybörjarras, för att det blir två raser eller för tupparnas skull?
Utveckla gärna då min kunskapstörst är stor  ;)

yezzika

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 17 jul-11 kl 17:27 »
Min fråga nu är om det skulle funka att ha båda raserna tillsammans? Blir det korsningar till höger och vänster eller håller tupparna sig till sina hönor? De kanske till och med slåss? Tyck gärna att det är en korkad fråga men frågar man inte så får man ju inte veta. Jag vill verkligen lära mig och göra det bästa jag kan!

Ja, det funkar att ha dem tillsammans, men som du befarar så kommer det att bli korsningar om du inte håller dem avdelade under avelssäsongen. För att få renrasiga avkommor så får du hålla dem separat i 3 veckor innan du kan börja samla avelsägg.
Tupparna kommer säkert att slåss lite då och då, mest i början om det är vuxna som sätts ihop men de kommer lugna sig efter att de har gjort upp om vem som är störst, bäst och vackrast  ::) Sen kan det hända att de småmuckar lite då och då.

Jag har flera tuppar i några av mina avelsgrupper och det funkar fint.

Fråga du på. Frågar man inte så får man sällan några svar  :)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Fia743

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 17 jul-11 kl 17:39 »
Tack Yessica för ett toppensvar  ;D Precis sådana som en newbie behöver.

Jag är lite sugen på båda raserna. Dels för att det blir en perfekt storlek på flocken men även för att det verkar vara två trevliga raser =) Maranhönsens ägg är ju fantastiskt vackra!
H*n som har sussexen har jag lovat ägg till våren om jag får köpa dem så sära på raserna blir jag ju tvungen till då om h*n inte vill ha korsningar men med två så små flockar så torde det inte vara något problem :)

Jag är iofs sugen på orpington också men som uppstart tror jag att jag gör bäst i att välja vuxna djur så jag hinner lära mig mer innan jag tar ansvaret för att ge kycklingar en säker och bra uppväxt.
Tänker jag dumt då?

Fia743

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 17 jul-11 kl 17:59 »
Kul att du är intresserad av mina maraner!
Vill bara tillägga att det är gökfärgade maraner jag har, alltså inte de som lägger de allra mörkaste äggen.
De som gör det är kopparfärgade.

Jag googlade på dem nu och de är ju så fina  ;D
Det gör inget att det inte är de allra mörkaste äggen förstås!

Livia

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 18 jul-11 kl 02:16 »
Hej Fia,

Jag blev också tokig tidigt i våras och skulle skaffa hönor. Gjorde ett fint hönshus i ladugården och köpte höns. Jag köpte lite olika raser och är jättenöjd med alla. Jag köpte de från samma ställe och hönsen var ca 1 år. Två orpingtonhönor, två bielefelderhönor, två la flech hönor och en wyandottehöna och en wyandottetupp. Både en orpingtonhöna och wyandottehönan har ruvat fram kycklingar. Om du inte ska hålla på med avel eller sälja avelsägg spelar det ingen roll och det inte blir renrasiga. Jag har fått kanonfina kycklingar av Wyandotte-La Flech som är helt olika raser.

Så nu har jag en färgrann hönsgård med lite av varje, köpte också två hönor av rasen creme crested legbar för att de lägger blå-gröna ägg

Om du går in på www.mimmtrix.com så har hon på sin sida antal ägg per ras, där kan du se hur många ägg per år en viss ras lägger, där kan du se att en lugn köttras som Wyandotte lägger upp till 220 ägg per år. Kanske min favorit.

Det jag gjorde som jag fick tips av någon var, att när jag hämtade mina höns (de var jättefina och friska), innan jag släppte in de i det nya hönshuset, tog jag upp en och en och höll i de och tvättade benen riktigt med såpvatten och sedan dränkte jag in de i matolja. Det skulle vara bra för eventuell smitta av benkvalster, och kanske speciellt om man köper från olika ställen.

Lycka till

Fia743

• Blekinge
« Svar #31 skrivet: 19 jul-11 kl 10:48 »
Tack för alla tips, råd och erbjudanden  ;D
Ikväll ska vi spatsera bort till grannen och titta på den lilla sussexflocken som ev kan få flytta hit.
Till alla Er som har erbjudit mig att köpa höns vill jag säga tack och att jag lämnar besked när jag har tittat på dessa. Just nu är det enbart att det är promenadavstånd som gör att jag är mer intresserad av dem än av Era!

:-*

Fia743

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 19 jul-11 kl 19:47 »
Nu är det klart  ;D
Det blir en liten flock Sussex som ska få flytta hit  :D
Vi får köpa dem av vår granne här i byn som jag har förstått är framgångsrik inom utställningsbiten (med andra raser). Jag var och tittade på dem idag och de såg väldigt fina och välmående ut så jag bestämde mig direkt.
Kommer även att få hjälp och råd av vår granne och även plats i hans kläckningsmaskin om vi vill.  ;D Känns väldigt tryggt och bra!

Jag vill ha vår hönsgård färdig nuu så min små pullor med make kan få flytta hem  ;D
Det här ska bli så kul!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 19 jul-11 kl 20:42 »
Grattis till.......till....... till nedkomsten!!  Se nu till att få upp hönsgården så inte hönsen knallar "hem" igen.  ;D

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fia743

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 19 jul-11 kl 20:58 »
Grattis till.......till....... till nedkomsten!!  Se nu till att få upp hönsgården så inte hönsen knallar "hem" igen.  ;D

Haha Tack!  ;D
Nu ska man bli hönsmamma i dubbelbemärkelse!
Ja de får allt vara instängda i hönsgården ett tag så man slipper springa hos grannarna i tid och otid och hämta hem de små liven  ::) Bättre att springa där och fika då  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser